advertentie

Liveblog gesloten: overleg Tweede Kamer over Lelystad Airport

Lelystad 26 juni 2014
Donderdag sprak de Tweede Kamer met staatssecretaris Wilma Mansveld over de uitbreiding van Lelystad Airport. Duidelijk moest worden of er steun in de Kamer is voor het kabinetsplan om het vliegveld uit te breiden.

13:55 uur
Het overleg is afgelopen. Hier stoppen wij dan ook met de updates in dit liveblog.

13:53 uur
Mansveld: 2018 maken we mogelijk, wordt zelfs al krap. Maar het is aan Schiphol om dat in te vullen. Als die later wil starten dan kan dat.

13:39 uur
CDA wil in tweede termijn nog weten of 2018 een middel is of een doel. Schiphol moet zelf de ruimte krijgen om met start uitbreiding te schuiven.

13:26 uur
Het Algemeen Overleg is in de afrondende fase. GroenLinks, D66, SGP en PVV hebben de zaal al verlaten in verband met andere werkzaamheden.

12:56 uur
Mansveld wil de afspraken met de boeren in het gebied over monitoring vervuiling gewassen en compensatie in september rond hebben.

12:50 uur
Mansveld over gevaar voor de vogels; risico mag bij Lelystad niet groter zijn dan op Schiphol. Maar 100% voorkomen kan niet.

12:41 uur
Mansveld deelt de fors kritische mening van een wetenschapper op de Milieu Effect Rapportage niet en wacht eerst oordeel commissie MER af.

12:38 uur
Mansveld: de 'concurrerende' vakantie-aanbieders die nu nog niet op Schiphol zitten maken ook onderdeel uit van de groei en dus naar Lelystad gaan.

12:24 uur
Mansveld: in 2018 beginnen met drie vliegtuigen per dag. Dit wordt heel langzaam opgebouwd. Tegen de tijd dat Lelystad goed loopt is het echt nodig. Over kritische luchtvaartmaatschappijen: dat is strategie. Onderzoek wijst uit dat er markt is voor Lelystad Airport.

12:17 uur
Mansveld: uitstel kan ook de positie van Schiphol internationaal aantasten. Als we te laat zijn gaat de groei naar andere luchthavens.

12:11 uur
Mansveld: uitbreiden op Schiphol zelf gaat niet zonder aan de huidige bescherming van omwonenden tegen overlast voorbij te gaan. Ook van belang is het rustig inpassen van de uitbreiding. Zowel facilitair als voor luchtverkeersleiding. Dus op tijd beginnen.

12:04 uur
Mansveld: uitstel van 2 jaar is in praktische zin een risico. We hebben nog juridische procedures te doorlopen die ook kunnen vertragen.

12:00 uur
Staatssecretaris Mansveld gaat nu alle vragen van de politieke partijen over uitbreiding Lelystad Airport beantwoorden.

11:40 uur
Er wordt een kwartier geschorst.

11:31 uur
PVV: Lelystad niet uitbreiden, maar Schiphol zelf. Dan moeten we de afgesproken beperkende normen maar loslaten, desnoods volgend kabinet.

11:22 uur
Beide regeringspartijen (VVD en PvdA) zijn voor uitbreiding Lelystad Airport en willen geen uitstel. Meerderheid voor plan op dit moment dus.

11:19 uur
PvdA: goed plan, er is geen uitstel nodig. Er is wel de zorg of Lelystad daadwerkelijk overloophaven wordt, of dat de prijsvechters zich daar vestigen.

11:14 uur
SP: zorgen over onderzoekscijfers; gemeente Lelystad spreekt van 2500 banen, wetenschappers spreken dat tegen en hebben het over tientallen.

11:08 uur
Partij voor de Dieren: klimaatverandering en verlies aan biodiversiteit moet erkent worden; uitbreiding luchtvaart is onverstandig. Denk ook aan de ganzen. Laten we die niet massaal afslachten om de luchtvaart veilig te maken. Er vliegen veel vogels rond Oostvaardersplassen.

10:45 uur
VVD: na hoorzitting ervan overtuigd dat dit een deugdelijk plan is. Bij Lelystad veel minder mensen met overlast dan bij Schiphol. Over bezwaren luchtvaartmaatschappijen: dat is commerciële onderhandelingspoker. Daar moeten we ons niet in laten meesleuren. Over geluidsoverlast: er is geluisterd naar de bezwaren en het is aanzienlijk verbeterd in het huidige plan.

10:40 uur
SGP: uitbreiding Lelystad Airport is nodig, maar wel grote vraagtekens of dat al in 2018 nodig is.

10:34 uur
D66: Lelystad is nodig om Schiphol te ontlasten, maar wanneer? Doe het niet te vroeg. Neem alle bezwaren van de luchtvaartmaatschappijen serieus.

10:21 uur
GroenLinks: Waarom uitbreiding Lelystad doordrukken als maatschappijen het willen uitstellen? Eerste jaren is het verliesgevend. Pas in 2043 hebben we 2500 banen gecreëerd. Dat is qua investering een miljoen euro per baan; zijn dat 'Aldersbanen?' Waarom zijn de alternatieven met minder geluidsoverlast voor Dronten en Biddinghuizen afgewezen?

10:11 uur
CDA is voor uitbreiding Lelystad, maar wel met voorwaarden. Nog eens kijken naar juiste timing, geen kostenverhoging voor maatschappijen op Schiphol. En eerst duidelijkheid over maximale groei Schiphol voor besluit wordt genomen. Met die voorwaarden wordt Lelystad 6e baan Schiphol.
© omroep flevolandsitemap | disclaimer