Dossier: Inditex

Lelystad 15 februari 2018
Inditex, het Spaanse moederbedrijf van modemerken als Zara en Pull&Bear, is begonnen met de werving van personeel voor het enorme distributieknooppunt in Lelystad. Sinds januari wordt er geworven voor zo'n tachtig vacatures voor het zogeheten kernteam, dat de vestiging gaat leiden. Tegen de zomer begint de werving voor vierhonderd vacatures voor uitvoerend personeel, zo laat Inditex weten. Inditex maakte in mei vorig jaar bekend dat zij voor honderd miljoen euro haar eerste distributiehub buiten Spanje in Lelystad vestigt . Sinds het najaar wordt er gebouwd aan het complex op Lelystad Airport Businesspark, dat straks bestaat uit een enorme productiehal, een volledig geautomatiseerd magazijn en een strijkcentrale . Begin volgend jaar wil Inditex proefdraaien, zodat de zomercollectie 2019 vanuit Lelystad naar winkels in Europa en daar buiten kan worden gedistribueerd. Inditex voert de modemerken Zara, Pull&Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho, Zara Home en Uterque. Het bedrijf heeft wereldwijd ruim 163.000 werknemers en behaalde in 2016 een omzet van ruim 23 miljard euro, met een nettowinst van drie miljard. Managementfuncties In januari is Burger Support in Lelystad begonnen met de werving voor de eerste tachtig managementsfuncties. Zij vormen het kernteam dat de Lelystadse vestiging gaat leiden. Het gaat om onder meer om specialisten op het gebied van logistiek, systeembeheerders, ICT-specialisten en warehouse managers op mbo-plus en universitair niveau. Vanaf het voorjaar worden zij in Spanje opgeleid. Komende maandag is er in Lelystad een tweede selectieronde. Van het personeel dat tot nu toe is aangenomen komt negentig procent uit Flevoland. Lagere opleiding Voor de overige vierhonderd tot later mogelijk achthonderd functies volstaat een lagere opleiding. De gemeente Lelystad hoopt dat hiervan inwoners profiteren, die nu moeilijk aan werk komen of soms al lange tijd werkloos zijn. Inditex en de gemeente werken voor de werving samen met het Werkbedrijf Lelystad, het  Werkgeversserviceteam Almere (WST) en het UWV. Directeur Onno Vermooten van het Werkbedrijf zegt dat hij verwacht tegen de zomer met de werving te beginnen van wat hij noemt 'operators'. Het betreft functies als voorraadbeheerders, transportpersoneel en magazijnmedewerkers,   Actief benaderen Het Werkbedrijf, WST en UWV gaan Lelystedelingen en Almeerders, die volgens hun gegevens geschikt zouden kunnen zijn voor de banen bij Inditex, actief benaderen. Indien zij bij Inditex in dienst komen zullen zij worden getraind. Dit gebeurt door ROC Flevoland en Inditex. Groot belang De komst van Inditex is voor Lelystad van groot belang, omdat het bedrijf handmatig werk aanbiedt dat goed past bij wat veel inwoners zoeken. Wethouder Jop Fackeldey vraagt zich af of Inditex in alleen Lelystad wel aan voldoende arbeidskrachten komt. Daarom is de samenwerking gezocht met Almere, waarbij de gemeenten zelf de rol op zich nemen om bij de werving te helpen.  Het Spaanse bedrijf wil ook banen aanbieden aan mensen met een arbeidsbeperking, maar het is volgens Vermooten nog wel 'even puzzelen' hoe zij binnen de benodigde functies passen.
Lelystad 8 januari 2018
Het Spaanse modeconcern Inditex is op zoek naar 30 managers voor het distributiecentrum in Lelystad. Deze managers gaan volgend jaar de vestiging in Lelystad opstarten en andere medewerkers opleiden. De 30 managers worden drie maanden tot een half jaar ingewerkt bij Inditex in Spanje. Het is de bedoeling dat dat al op 1 maart gebeurt. Het inwerktraject is in het Engels maar sollicitanten die Spaans spreken hebben een streepje voor. Inditex is vorig jaar begonnen met de bouw van het distributiecentrum op het Lelystad Airport Businesspark. Van hieruit wordt kleding van merken als Zara en Massimo Dutti en Bershka over de wereld gedistribueerd.
Flevoland 20 oktober 2017
Het Spaanse modeconcern Inditex maakt geen gebruik van de 2,9 miljoen euro, die de provincie had aangeboden om het bedrijf in Lelystad gevestigd te krijgen. Dat meldt het college van Gedeputeerde Staten in een brief. Inditex bouwt sinds enkele weken op het Lelystad Airport Businesspark een enorm distributiecentrum. Van hieruit wordt kleding van merken als Zara en Massimo Dutti en Bershka over de wereld gedistribueerd. Het bedrijf investeert zelf 100 miljoen euro in het centrum, waar naar verwachting ruim 400 mensen kunnen werken. De provincie zegt waardering te hebben voor het snelle besluit van Inditex om geen gebruik te maken van de subsidie, die in juni was aangeboden. De provincie denkt nu na hoe zij het bedrag op een andere manier kan gebruiken om de economie te versterken en komt hiervoor begin 2018 met een voorstel.
Lelystad 30 augustus 2017
Langs de Lage Vaart bij Lelystad meren de komende tijd binnenvaartschepen met zand aan. Vanaf woensdag wordt het zand overgeladen op vrachtwagens en die rijden naar het toekomstige terrein van Inditex. De kavel vlakbij Lelystad Airport wordt opgehoogd met zand om vervolgens bouwrijp gemaakt te worden.  Om de duizenden kiepwagens de komende drie maanden veilig te laten rijden, zijn eerder al verkeerslichten geplaatst bij de Meerkoetenweg, net buiten Lelystad. Dat moet er voor zorgen dat bouwverkeer en bestemmingsverkeer elkaar goed kan kruisen.  Het Spaanse modebedrijf, dat onder andere Zara onder haar hoede heeft, gaat volgend jaar een groot distributiecentrum bouwen bij Lelystad Airport Businesspark. Vanuit Lelystad wordt vanaf 2019 de eerste kleding verspreid over de hele wereld.
Lelystad 23 augustus 2017
Op de Meerkoetenweg net buiten Lelystad staan sinds deze week verkeerslichten. Die moeten er voor zorgen dat bouwverkeer voor het nieuwe distributiecentrum van Inditex de komende twee jaar veilig de weg kan kruisen. Het werkverkeer gaat vanaf de laatste week van augustus op weg naar het terrein waar het Spaanse modebedrijf Inditex haar distributiecentrum bouwt. Het moederconcern van Zara zet aan de nieuwe Ochoaweg, op Lelystad Airport Businesspark, een complex neer van 35 hectare, oftewel zo'n 70 voetbalvelden. Vanuit Lelystad wordt straks kleding naar winkels over de gehele wereld gedistribueerd. Opgehoogd De komende maanden wordt de kavel eerst opgehoogd met zand en vervolgens bouwrijp gemaakt. Het zand wordt vanuit het IJsselmeer per schip naar Lelystad vervoerd en per kiepwagens naar de bouwplaats gebracht. Aparte route Om te voorkomen dat de duizenden kiepwagens over de smalle Meerkoetenweg rijden, is gekozen voor een aparte route. Vanaf de nieuwe Anthony Fokkerweg bij het vliegveld gebruiken de wagens een noodweg over landbouwakkers. Die tijdelijke weg kruist vervolgens de Meerkoetenweg. De verkeerslichten moeten er voor zorgen dat de kiepauto's en het bestemmingsverkeer elkaar veilig passeren. Ook voor fietsers zijn er verkeerslichten, want de route wordt veel gebruikt door scholieren en recreanten. Busbaan Op de plek van de noodweg komt in de toekomst een nieuwe weg te liggen, die bedrijventerrein Larserpoort verbindt met het vliegveld. Langs de weg is ook een strook gereserveerd voor een busbaan naar de luchthaven.
Lelystad 22 mei 2017
De gemeente Lelystad zet alles op alles om er voor te zorgen dat toekomstige werkgelegenheid in de gemeente ook ten goede komt aan haar inwoners. Dat zei wethouder Jop Fackeldey maandagavond in een interview met lokale omroep Radio Lelystad. Fackeldey doelt op de verwachte werkgelegenheid door onder meer het nieuwe distributiecentrum van Inditex, de uitbreiding van Lelystad Airport en de komst van overslaghaven Flevokust.  Volgens de wethouder staat Lelystad aan de vooravond van nieuwe ontwikkelingen en wil hij dat Lelystedelingen daar ook van gaan profiteren. Hij wil er voor zorgen dat de extra banen die de bedrijven opleveren worden opgevuld door Lelystedelingen die in hun woonplaats een baan zoeken.
Lelystad 11 mei 2017
Het grote distributiecentrum van het Spaanse modebedrijf Inditex in Lelystad krijgt in de toekomst mogelijk gezelschap van een bijgebouw waar op grote schaal kleding wordt gestreken. De komst van zo'n strijkcentrale is nog niet rond, maar Inditex heeft al wel bij de gemeente aangegeven interesse te hebben.  Gekreukte kleding gladstrijken Inditex is het modebedrijf achter merken als Zara, Pull & Bear, en Bershka. Veel van die kleding wordt in Azië geproduceerd en in dozen naar Europa verscheept. Omdat de kleding dan gekreukt aankomt moeten de spullen met stoommachines gestreken worden voordat ze verder het distributieproces in gaan. Als de strijkcentrale in Lelystad er komt wordt deze met een luchtbrug met het distributiecentrum verbonden. De komst van de strijkfaciliteit kan nog eens 150 banen opleveren. Dit bovenop de 400 waar het distributiecentrum in eerste instantie al voor zorgt. Meerdere hoge gebouwen Ondernemers op het bedrijventerrein Larserpoort zijn donderdagmiddag bijgepraat over de bouwplannen van Inditex. Het distributiecentrum komt te bestaan uit meerdere gebouwen. Het grote magazijn krijgt in totaal 80 laad- en losplaatsen voor vrachtwagens. Daarnaast komen er een aantal hogere panden waar volledig geautomatiseerd spullen worden opgeslagen. Deze gebouwen worden zo’n 26 tot 30 meter hoog. 36.000 heipalen In totaal zijn er 36.000 heipalen nodig voor het distributiecentrum. De verwachting is dat er per dag 400 palen de grond in kunnen gaan. Dat betekent dat de heiwerkzaamheden drie maanden gaan duren. Als het centrum er straks staat zullen er 100 vrachtwagens per dag op- en aanrijden. In 2019 moet de eerste fase afgerond zijn en in 2020 moet het volledig in bedrijf zijn.
Lelystad 8 mei 2017
Hij is begonnen als loopjongen, maar nu is hij na Bill Gates de rijkste man ter wereld: Amancio Ortega. De 81-jarige Spanjaard is de oprichter van modeconcern Inditex. Vrijdag werd bekend dat het bedrijf, bekend van merken als Zara en Pull & Bear, in 2018 een enorm distributiecentrum bouwt in Lelystad. Een investering van 100 miljoen euro. Hoe rijk is Amancio Ortega? Het financiële persbureau Bloomberg becijferde het vermogen van Ortega eind vorige maand op 82,8 miljard dollar, ofwel 75,7 miljard euro. Sinds 2 mei is hij nog eens 628 miljoen euro rijker, want die dag heeft Inditex dividend uitgekeerd aan de aandeelhouders. Ortega bezit 59,29 procent van de aandelen in het door hem opgerichte bedrijf. Ter vergelijking: Bill Gates van Microsoft bezit 87,3 miljard dollar, Jeff Bezos van Amazon staat op plaats 3 met 81 miljard dollar. Hoe is Ortega begonnen? Als 14-jarige kreeg hij in 1950 zijn eerste baantje als loopjongen van textielbedrijven in A Coruña, de bakermat van de textielindustrie in Noordwest-Spanje. In 1963 begon hij zijn eigen winkel met kleding die hij en zijn vrouw Rosalia eerst aan huis maakten en later in de eerste fabriek, Confecciones Goa. Eerste Zara-winkel in 1975: In 1975 opende Ortega in A Coruña de eerste Zara-winkel. Die sloeg direct aan vanwege de betaalbare moderne mode. Tien jaar later richtte de Spanjaard Inditex op, wat staat voor Industria de Diseño Textil S.A. In de drie decennia daarna hebben Ortega en zijn directielid José Maria Castellano Inditex wereldwijd uitgebouwd met merken als Tempe, Pull & Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Zara Home, Oysho en Uterqüe. Toen Amancio Ortega in 2011 75 jaar werd, deed hij een stap terug. Het bedrijf wordt nu gerund door Pablo Isla, al komt Ortega elke dag wel even op de zaak in Arteixo. Hoe is Ortega zo rijk geworden? In 2001 bracht Inditex 26 procent van de aandelen naar de beurs. Zijn aandelenportefeuille levert Ortega jaarlijks een dividend op van gemiddeld 400 miljoen euro. Naast de waarde van zijn aandelenkapitaal bezit Ortega onroerend goed in Madrid, Barcelona, Londen, New York en Miami.  Inditex had vorig jaar een omzet van 23,3 miljard euro, een bruto winst van 13,2 miljard en een netto winst van 3,2 miljard euro. Inditex heeft 162.450 werknemers, 7292 winkels in 93 landen. Het bedrijf investeert jaarlijks zo'n 1,5 miljard euro. De beurswaarde van Inditex is totaal ruim 112 miljard euro. Volgens de website Dominion-Funds.com is Inditex op dit moment het grootste bedrijf van Spanje, nadat het aandeel in drie maanden tijd met 19 procent is gestegen. Zullen we Ortega ooit in Lelystad zien? Wellicht, maar dan om de vorderingen van zijn nieuwste investering te bekijken. Verwacht geen mediashow, want Ortega is niet gek op publiciteit en houdt zijn privéleven angstvallig buiten beeld. Na de scheiding van zijn eerste vrouw in 1986 hertrouwde hij in 2001 met Flora Perez. Hij heeft twee dochters en een zoon. Dochter Sandra is Spanje's rijkste vrouw met een geschat vermogen van bijna zes miljard euro. Ortega zwemt graag en leest zijn krantjes, maar Ortega houdt volgens The Economist vooral van persoonlijk contact.
Lelystad 8 mei 2017
Met de komst van het distributiecentrum van het Spaanse modebedrijf Inditex heeft Lelystad een grote klapper gemaakt. Dat zegt Kitty Koelemeijer, hoogleraar Marketing en Retailing aan de Nyenrode Business Universiteit. Inditex is het moederbedrijf van merken als Zara, Pull & Bear en Bershka. Larserpoort Het distributiecentrum komt op bedrijventerrein Larserpoort en levert 400 banen op. Volgens het bedrijf en de gemeente Lelystad kan dit aantal in de toekomst zelfs nog verdubbelen. Dit zal volgens Koelemeijer een aanzuigende werking hebben op andere grote bedrijven. Ook is het goed nieuws voor de lokale economie. Bedrijven die bijvoorbeeld in de catering, beveiliging of transport zitten krijgen naar verwachting meer werk. 100 miljoen euro Van de beschikbare 100 hectare grond koopt Inditex zo'n 35 hectare grond, ongeveer zeventig voetbalvelden. Vanuit Spanje gaat het bedrijf twee keer per week kleding aan de Lelystadse vestiging leveren, van waaruit het naar winkels in heel Europa wordt gedistribueerd. De bouw van het distributiecentrum kost zo'n 100 miljoen euro en wordt mogelijk in de toekomst nog uitgebreid. Volgens Kitty Koelemeijer is het echt een groot bedrijf wat hier wordt neergezet. "Dit is in omvang veel groter dan bijvoorbeeld de centra van Bol.com en Coolblue en die zijn ook echt groot." Inditex: wereldwijd miljardenbedrijf Het Spaanse concern heeft wereldwijd bijna 7.300 winkels in 93 landen. Bij het in 1963 opgerichte Inditex werken ruim 162.000 mensen. De vestiging van een distributiecentrum buiten Spanje ligt gevoelig. Het bedrijf heeft nog geen andere centra buiten het moederland, waar een hoge werkloosheid heerst. Inditex kiest voor Lelystad omdat het dichtbij Schiphol ligt, er ruimte beschikbaar is en omdat er snel gebouwd kan worden. Ook is er makkelijk personeel te vinden in deze regio en is er een goede infrastructuur aanwezig. Distributiecentrum opent in 2019 De bouw van het Europese distributiecentrum in Lelystad begint zo snel mogelijk. Mogelijk volgende maand al. In 2019 moet de eerste fase afgerond zijn en gaan de activiteiten van start. In 2020 moet het volledig in bedrijf zijn.
Lelystad 5 mei 2017
Het Spaanse modebedrijf Inditex gaat in Lelystad een groot distributiecentrum voor Europa bouwen. Inditex is het moederbedrijf van onder meer Zara, Pull & Bear en Bershka. Het distributiecentrum komt op bedrijventerrein Larserpoort en levert 400 banen op. Volgens het bedrijf, en de gemeente Lelystad kan dit aantal in de toekomst zelfs nog verdubbelen. 100 miljoen euro Inditex koopt zo'n 35 hectare grond met de mogelijkheid om uit te breiden. Vanuit Spanje gaat het bedrijf twee keer per week kleding naar de Lelystadse vestiging leveren, van waaruit het naar winkels in heel Europa wordt gedistribueerd. De bouw van het distributiecentrum kost zo'n 100 miljoen euro. Wethouder Jop Fackeldey en directeur Rob Verhoeff van Lelystad Airport Businesspark waren woensdag samen op het hoofdkantoor van Inditex in Spanje, waar de overeenkomst is gesloten. Lelystad heeft een jaar bij Inditex gelobbyd, maar na een bezoek aan de stad vorige week heeft de directie de knoop definitief doorgehakt.   Inditex: wereldwijd miljardenbedrijf Het Spaanse bedrijf is één van de grootste modeconcerns in de wereld. Het beheert onder andere de merken Zara, Pull & Bear, Massimo Dutti, Bershka, Oysho, Stradivarius en Zara Home. Wereldwijd heeft het concern bijna 7300 winkels in 93 landen. Bij het in 1963 opgerichte Inditex werken ruim 162.000 mensen. De vestiging van een distributiecentrum buiten Spanje ligt gevoelig. Het bedrijf heeft nog geen andere centra buiten het moederland, waar een hoge werkloosheid heerst. Doorbraak voor Lelystad Wethouder economische zaken Jop Fackeldey noemt de ontwikkeling een doorbraak. De centrale ligging van Lelystad en de ontwikkelingen rondom de A6, het vliegveld en de N302 richting Harderwijk gaven volgens hem de doorslag. "Lelystad komt daarmee voor iedereen dichterbij. Dat versterkt de positie van Lelystad als logistiek centrum." Het distributiecentrum van Inditex zal bestaan uit bedrijfsgebouwen met kantoor van ongeveer 170.000m2, met opslagruimtes en een groot aantal laad- en losstations voor vrachtwagens. Er wordt gerekend op 100 vrachtwagenbewegingen per dag. Distributiecentrum opent in 2019 De bouw van het Europese distributiecentrum in Lelystad begint zo snel mogelijk. Mogelijk volgende maand al. In 2019 moet de eerste fase afgerond zijn en gaan de activiteiten van start. In 2020 moet het volledig in bedrijf zijn. In de eerste fase biedt het werkgelegenheid aan 400 arbeidsplaatsen. Dat kan in de toekomst oplopen afhankelijk van marktontwikkelingen en bedrijfscapaciteit. Wethouder Herrema van Almere: Gedeputeerde Jaap Lodders: Een video over het centrum in Spanje
1
Antifascisten in het geweer tegen Zeeheldenbuurt
Als mensen zich liever bezig houden met de voetbalcompetitie of sportvissen, moeten ze dat vooral doen. Maar wordt dan niet boos op geschiedkundigen die na uitgebreide studie nationalistische myth...
Meer en minder overlast door Airport
Wat de bestaande continuïteit betreft, "als men er toch niet uit kan komen;" kan er nog heel wat scenario's op worden losgelaten; Bijvoorbeeld om van het gebied één gro...
ANWB: Fietsers voelen zich veilig in Almere en Lelystad
De kruisingen bij het station zijn inderdaad een ramp. Mijn advies als fietser: Gewoon doorrijden. De fietsers kunnen op tijd stoppen, maar ze lijken niet te stoppen door de veel te smalle vluchthe...
Demonstranten gooien hooi over hek Oostvaardersplassen
Lekker vrij zoals op De Veluwe en lekker voeren. Vervolgens schieten we op De Veluwe 90% (negentig!) van de wilde zwijnen af en ook nog een groot percentage herten.
Meer en minder overlast door Airport
Natuurlijk blijft men beweren dat het vertrouwen niet hersteld is. Geen verrassende conclusie. Hopelijk betekent uitstel geen afstel.
Twee ontwerpen voor plein Esplanade
Zijn ze er nu pas achter dat dit gewoon een kaal lelijk plein is?
Boswachter Oostvaardersplassen bedreigd
Rijsberman snapt er dus geen hol van. Hoezo van het padje af? Hoor je die dieren bij het afschieten ook roepen dat wij mensen van het padje zijn? Bijvoeren die hap!
Twee ontwerpen voor plein Esplanade
En het volgende ontwerp is met een uiteenlopende promenade naar een aangelegd Kasteelpark; met velen culturele mogelijkheden voor alle generaties wat men maar kan bedenken..! Dan is die woonwijk na...
Meer en minder overlast door Airport
Heeft die bewonersdelegatie nu echt niets anders te doen??? Ik neem aan dat zij ook niet meer aan stofzuigen doen!
Hond zakt door het ijs, duiker schiet te hulp
Toppertje die Arno!!
© omroep flevolandsitemap | disclaimer