advertentie

OMALA heeft nog geen meter grond verkocht

Lelystad 26 oktober 2014
OMALA heeft nog geen meter grond verkocht
Bijna zes jaar na de oprichting van de ontwikkelingsmaatschappij OMALA die een bedrijventerrein naast Lelystad Airport moet ontwikkelen, is er niks bereikt.
Er hadden inmiddels al honderden banen gecreëerd moeten zijn; bedrijven hadden al meer dan tien hectare grond moeten kopen; en de gemeenten Lelystad, Almere en de provincie Flevoland hadden een mooi rendement moeten behalen op de miljoenen euro's die zij beschikbaar stelden. Dat blijkt uit verschillende jaarstukken die Omroep Flevoland bestudeerde.

2000 banen
In december 2007 schuiven de wethouders Adri Duivesteijn van Almere en Jop Fackeldey van Lelystad twee grote puzzelstukken in elkaar. Dat is de officiële start van een ambitieuze samenwerking onder de naam OMALA. De partners zijn er zeker van dat de uitbreiding van Lelystad Airport enorme kansen biedt. Het businessplan dat in november 2009 wordt gepresenteerd houdt rekening met de inmiddels ontstane crisis en met de mogelijkheid dat Lelystad Airport niet verder wordt ontwikkeld. Zelfs in het meest negatieve scenario zullen tussen de 3 en 5 hectare grond per jaar verkocht worden en zullen er hoe dan ook voor 2020 zo'n 2000 banen bijkomen. Het nieuwe bedrijventerrein krijgt de naam Airport Garden City. Vijf jaar later is er nog geen meter grond verkocht en is er geen enkele baan gecreëerd.

25 hectare
In 2011 koopt OMALA voor de eerste en enige keer grond. De grond is van de gemeente Lelystad, die heeft een kavel van 25 hectare die belangrijk is voor het toekomstige bedrijventerrein. Almere en de provincie Flevoland leggen geld op tafel, zodat de drie gezamenlijk eigenaar worden. Maar de grond doorverkopen aan bedrijven lukt niet. In 2012 worden de plannen daarom opnieuw bekeken en bijgesteld. De aandeelhouders grijpen in. OMALA mag niet meer zonder toestemming van haar aandeelhouders extra gronden aankopen en personeel van OMALA krijgt geen vast contract.

Risico
Almere lijkt inmiddels het vertrouwen te hebben verloren dat OMALA nog een succes wordt. Vorig jaar schatten zij het risico dat zij verlies moeten nemen op hun miljoeneninvestering in op 40%. Dit jaar hebben ze dat verhoogd naar 60%. Dat percentage is een stuk negatiever dan de risico-analyse van hun partners, die schatten beiden het risico op verliezen in op 10%. Almere reserveert 1,2 miljoen voor tegenvallers bij OMALA. De provincie en Lelystad slechts rond de 3 ton, een kwart van dat bedrag.

13 miljoen
Voor de ontwikkeling van het nieuwe bedrijventerrein is een ingewikkelde constructie met vennootschappen bedacht. De drie aandeelhouders hebben ieder een miljoen in een CV en 25.000 euro in een NV gestort. Daarnaast blijkt uit de jaarrekening van OMALA dat de aandeelhouders gezamenlijk nog eens ruim 750.000 euro hebben vrijgemaakt voor de organisatiekosten van de NV. Ook hebben de aandeelhouders gezamenlijk zo'n 9 miljoen euro aan OMALA geleend, zo blijkt uit antwoorden van de gemeente Almere. Alles bij elkaar is er dus bijna 13 miljoen euro in het project gestoken dat tot op heden nog niets heeft opgeleverd.

Energiebedrijf
Ook al is er geen grond verkocht, toch zitten de acht medewerkers niet stil. Er is grond verhuurd voor een tijdelijk paintballcentrum en OMALA heeft vorig jaar een duurzaam energiebedrijf opgericht. Samen met Eneco worden duurzame energiecontracten aangeboden aan ondernemers op het naastgelegen bedrijventerrein Larserpoort. En bij de provincie is een plan ingediend om 23,5 hectare nieuwe natuur te creëren. Tussen de toekomstige bedrijven van Airport Garden City moeten braamstruiken en notenbomen komen.

Directeur Eric Rijnders van OMALA was niet beschikbaar voor commentaar.
© omroep flevolandsitemap | disclaimer