advertentie

12.000 belangstellenden voor Dutch Match Cup

Lelystad 3 februari 2015
12.000 bezoekers voor Dutch Match Cup
Bijna 12.000 mensen hebben eind september het vijfdaagse zeilevenement Dutch Match Cup in Lelystad bezocht. Dat bezoekersaantal is gebaseerd op een schatting van de organisatie. De organisatie had vooraf op 20.000 bezoekers gehoopt.

Schatting
Voor de evaluatie van het evenement heeft een beveiligingsbedrijf de mensen op het terrein tijdens de twee voorbereidende dagen plus de vijf zeildagen ingeschat en komt dan uit op 12.310 bezoekers in een week tijd. Als alleen de mensen in de Bataviahaven tijdens de zeildagen worden opgeteld, blijft de teller op 11.590 steken. De organisatie geeft zelf aan dat het er op leek dat er minder mensen waren, omdat het terrein van de Bataviahaven zo groot is.

Braderie
Het beste bezochte onderdeel van het evenement was de braderie, gevolgd door het havenprogramma en het sportspeelplein. De zeilwedstrijden trokken minder belangstellenden. Organisator Joop van Diest spreekt van "enkele honderden liefhebbers". De Inwonerspartij Lelystad heeft eerder aangegeven kritisch te zijn of dit jaar het evenement opnieuw gesubsidieerd moet worden omdat vooral de randactiviteiten publiek trokken.

Subsidie
Het afgelopen jaar heeft de Dutch Match Cup 175.000 euro subsidie van de gemeente Lelystad gekregen. Wethouder Jop Fackeldey vindt dat het geld goed is besteed omdat de zeilwedstrijden Lelystad sterk op de kaart hebben gezet. Volgens hem is het belangrijker dat mensen uit het bedrijfsleven kennis hebben gemaakt met de kustzone dan dat er veel mensen kwamen kijken. De organisatie is het daarmee eens en benadrukt dat de Dutch Match Cup in vijf jaar tijd moet uitgroeien tot een commercieel evenement dat gefinancierd wordt door sponsors.

Editie 2015
Voor dit jaar heeft de Dutch Match Cup nog wel een subsidie van 100.000 euro van de gemeente gevraagd. De organisatie leed vorig jaar verlies en kan nog niet zonder de steun van Lelystad. Wel is er al een aantal nieuwe sponsorcontracten afgesloten, onder meer met Red Bull en het kledingmerk Helly Hansen. Daarnaast wordt het programma uitgebreid met extra wedstrijden en activiteiten waardoor er niet alleen meer sponsors maar toch ook meer publiek kan worden getrokken.
© omroep flevolandsitemap | disclaimer