advertentie

Minder bezoekers voor grote evenementen

Almere 24 juli 2016
De verschillende grote evenementen in Almere trokken vorig jaar minder bezoekers. Dat blijkt uit het jaarverslag van Almere City Marketing (ACM). Vooral op het Bevrijdingsfestival, de Midland Classicshow en het Almere Haven Festival kwamen beduidend minder geïnteresseerden af.

Volgens ACM is de bezoekersdaling te wijten aan slecht weer. Tijdens het Bevrijdingsfestival in mei moest een deel van het terrein worden afgesloten door harde wind. Het Almere Haven Festival dat in september werd gehouden, kampte met koud en nat weer.

Stijgers
Bezochten in 2014 nog 769.000 mensen een evenement, in 2015 waren dat er 731.500. Een aantal evenementen zag daarentegen het aantal bezoekers stijgen. Zo trok Koningsdag 25.000 extra bezoekers (totaal 150.000) en ook de Veiligheidsdag op de Esplanade wist meer dan 10.000 bezoekers extra te trekken (totaal 34.500).



Geld in het laadje
Ondanks dat het aantal bezoekers in 2015 daalde, nam het bedrag dat het publiek uitgaf wel toe. ACM berekende dat de economische spin-off naar € 33,5 miljoen euro steeg. Dat betekent dat er in een jaar tijd vijf miljoen euro meer werd binnengebracht.

Kan het inmiddels in Almere?
In 2015 startte ACM een nieuwe mediacampagne onder het bekende motto 'Het kan in Almere'. Uit onderzoek van ACM blijkt dat deze campagne goed scoort. Wie de campagne heeft gezien, oordeelt positiever over Almere. 50 procent van de ondervraagden die bekend waren met de campagne heeft een positieve indruk van Almere. Ondervraagden die geen reclame voor de stad hadden gezien, waren minder enthousiast: 21 procent is positief.




 



 
© omroep flevolandsitemap | disclaimer