AP/OPA vraagt opheldering over 65+ bus-abonnement

Almere 20 maart 2017
Klanten jaarabonnement zijn geld kwijt door overname Syntus
Voor AP/OPA in Almere staat één ding vast: er moet iets voor de ouderen in Almere geregeld worden, die bij de wisseling van busmaatschappijen niet meer van hun 65+ abonnement gebruik kunnen maken. "Dit kan natuurlijk niet", aldus Johan de Leeuw van deze partij. Hij heeft namens AP/OPA over deze kwestie schriftelijke vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders. Dit naar aanleiding van berichtgeving bij Omroep Flevoland.

Wat is er aan de hand?
Doordat busmaatschappij Syntus per 10 december het busvervoer in Almere overneemt van Connexxion is op die datum het Dal Vrij 65+ jaarabonnement in Almere niet meer geldig. Voor de resterende maanden geeft Connexxion geen geld terug. Wel blijft het mogelijk om in andere delen van de regio waar Connexxion rijdt van het abonnement gebruik te blijven maken. Ook voor andere abonnementen en regelingen zijn er gevolgen, zo laat Connexxion op hun site weten

Het is volgens Connexxion aan Syntus en de gemeente welke abonnementen er na 10 december worden aangeboden. "We informeren mensen hier al lange tijd over. Ook bij de verlenging van een abonnement wijzen we onze abonnementshouders hierop", aldus woordvoerder Walter Brands van Connexxion. 

AP/OPA wil een oplossing
Voor AP/OPA blijft het een vreemde zaak. "Je kan toch niet zomaar het tegoed van mensen laten verdwijnen? Ik ben er eigenlijk vanuit gegaan dat dit goed in de aanbesteding was geregeld. Het is verder ook nooit besproken."

Wat de partij betreft blijft het 65+ jaarabonnement ook gewoon bestaan bij Syntus. "Inkomens van ouderen gaan achteruit. En ouderen die het niet zo breed hebben, zijn aangewezen op de bus om zich van A naar B te kunnen verplaatsen." Hij wil dan ook weten wat het college gaat doen "tegen dit onrechtmatig handelen."

Meer politieke partijen fronsen de wenkbrauwen. Ulysse Ellian van de VVD overweegt het onderwerp op de politieke markt te agenderen. "Het is heel raar. Reizigers kunnen er toch niks aan doen dat er van vervoerder wordt gewisseld? Er had iets in de aanbesteding opgenomen moeten worden om dit te voorkomen."

Syntus abonnementen nog onbekend
Een woordvoerder van Syntus laat weten dat er in het pakket vooralsnog geen 65+ abonnement is opgenomen. "De gemeente had dit in de aanbesteding ook niet geëist. Maar we zijn nog wel met de gemeente in gesprek over de producten die we gaan aanbieden. Dus het is niet uitgesloten dat we hier nog mee komen. Ik verwacht aan het eind van het voorjaar hierover meer duidelijkheid te kunnen geven", aldus Hanneke Ruiter van Syntus.

Gemeente Almere: inderdaad niks afgesproken
Een woordvoerder van de gemeente Almere bevestigt dat Syntus inderdaad zelf mag bepalen welke extra reisproducten en bijbehorende tarieven per 10 december zullen gelden. Over het speciale abonnement voor 65-plussers is destijds niets in het contract vastgelegd.

Rover: werk met landelijke vervoersproducten
Reizigersvereniging Rover stelt dat het tijd wordt dat er een eind komt aan dit soort overgangsproblemen in gemeenten. Misja Speur: "Het Dal Vrij 65+ abonnement is echt een product van Connexxion. Dat is lastig overnemen voor een nieuwe vervoerder. En dan krijg je dit soort problemen. Dat kan voorkomen worden als er gewerkt wordt met landelijke producten door de vervoersmaatschappijen. De landelijke overheid zou zich daar meer mee kunnen bemoeien."
© omroep flevolandsitemap | disclaimer