'Stevig aan de bak met Lelystad Airport'
Dat stelt Bureau Gateway in een onderzoek naar Lelystad Airport, dat eind maart is uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu en Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). Staatssecretaris Dijksma heeft het stuk woensdag naar de Tweede Kamer gestuurd.
Het bureau, dat onder het ministerie van Binnenlandse Zaken valt, stelt dat er nog tal van keuzes moeten worden gemaakt 'die ergens pijn gaan doen'.
De voortgang van Lelystad Airport was toch al doorgelicht?
Klopt, in februari heeft het Britse adviesbureau Helios een rapport uitgebracht dat kijkt naar de haalbaarheid van de planning bij LVNL en het Commando der Luchtstrijdkrachten (CLSK). Dat ging over wat beide instanties nog allemaal moeten doen. Helios constateerde dat de opening van Lelystad Airport op 1 april 2019 'haalbaar en realistisch' is, maar dan mag er geen enkele vertraging ontstaan bij het vaststellen van de vliegroutes en het organiseren van de luchtverkeersleiding. Bureau Gateway heeft een tweede onderzoek gedaan naar de planning van LVNL en andere betrokken instanties en komt tot een soortgelijke conclusie.
Wie moeten er 'aan de bak' en hoe?
Gateway doet acht aanbevelingen, waarvan drie de kwalificatie 'kritiek' krijgen en dus onmiddellijk moeten worden aangepakt. De eerste is dat er nu al veel meer aandacht nodig is voor de doorgroei van Lelystad Airport naar 45.000 vliegbewegingen. Dat aantal wordt pas in 2040 verwacht, maar voor het brede belang van de luchtvaart in Nederland moet het nu al centraal staan in de uitwerking van de plannen.
Aanbeveling 2 zegt dat er 'met grote prioriteit' moet worden gewerkt aan de Luchtruimvisie, ofwel de herindeling van het Nederlandse luchtruim. Die is nodig, omdat de huidige indeling extra vliegverkeer nauwelijks toestaat. Uitwerking van de visie is 'cruciaal voor een levensvatbaar Lelystad Airport: alleen dan kan Lelystad Airport doorgroeien naar de beoogde 45.000 vliegbewegingen'.
Als derde beveelt Gateway aan dat het project Lelystad Airport in handen komt van een zware leiding: de Directeur Generaal Bereikbaarheid van het ministerie, de Commandant van de Luchtstrijdkrachten en de CEO's van Luchtverkeersleiding Nederland en Royal Schiphol Group moeten de kar trekken.
Wat gebeurt er als de aanbevelingen niet worden opgevolgd?
Bureau Gateway sluit niet uit dat Lelystad Airport dan op 1 april 2019 niet open kan gaan. En zonder de uitwerking van de Luchtruimvisie zal Lelystad Airport nooit het aantal vluchten kunnen halen dat nu is afgesproken. De samenvatting zegt: 'Daarmee zou niet alleen een bom komen te liggen onder de business case van Lelystad Airport, maar ook onder de versterking van de houdbaarheid van het luchtvaartbeleid in Nederland, waarvan Schiphol het kloppend hart is en moet blijven. Dat zou op termijn ook de positie van Schiphol in gevaar brengen'.
Gateway stelt dat betrokken partijen weliswaar serieus aan de slag zijn en er 'bovenop' zitten, maar dat is geen garantie dat de problemen ook echt tijdig worden opgelost. Vandaar de dringende aanbevelingen.
Wat zegt de staatssecretaris?
Demissionair staatssecretaris Dijksma herkent de oproep van bureau Gateway, maar schrijft al in februari aan de Kamer te hebben gemeld dat aan de problemen wordt gewerkt. Haar eerste prioriteit is te zorgen dat Lelystad op 1 april 2019 kan opengaan. Tegelijk wordt begonnen met de Luchtruimvisie en herindeling van het luchtruim.
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!
gerelateerde artikelen
-
Traumaheli's twee keer 's nachts op Lelystad Airport: 'Als uitzondering toegestaan'
LELYSTAD • Do 29 februari • Donderdag 29 februariOp luchthaven Lelystad Airport was in 2023 geen sprake van nachtelijke geluidsoverlast. Dat constateert de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) donderdag. Er vonden in 2023 twee nachtvluchten pla...
-
Omwonende klaagt ruim 1500 keer in een jaar over Lelystad Airport
LELYSTAD • Wo 21 februari • Woensdag 21 februariEen omwonende van het vliegveld in Lelystad heeft vorig jaar ruim 1500 keer geklaagd over overlast bij Meldpunt Lelystad Airport. Dat blijkt uit een jaarrapportage van het meldpunt. In totaal zijn er...
-
Lelystad Airport lijdt ruim 10 miljoen euro verlies in 2023
LELYSTAD • Vr 16 februari • Vrijdag 16 februariLelystad Airport heeft vorig jaar een verlies geleden van 10,1 miljoen euro. Dat is 1,4 miljoen euro meer dan in 2022, zo meldt Royal Schiphol Group vrijdag in het jaarverslag over 2023. In eerdere ja...
recent nieuws
-
Eline en Yhaeda willen raadsleden overtuigen van vlot bij speeltuin: 'Ook leuk voor oudere kinderen'
DRONTEN • Wo 17 april • Woensdag 17 aprilMet stiften en een plakstift zijn de 12-jarige Eline en Yhaeda uit Dronten druk in de weer. Ze maken een moodboard, met daarop hun plan voor een vlot bij de speeltuin in hun buurt. Daarmee wilden ze w...
-
Zalencentrum het Irene op Urk in 2025 tegen de vlakte, theatergroep wil een nieuw te bouwen MFC
URK • Wo 17 april • Woensdag 17 aprilZalencentrum Het Irene op Urk gaat in 2025 tegen de vlakte, vertellen Femmy Brands en Geertje Brouwer van theatergroep Urk op de Planken. De club heeft nog geen nieuwe plek gevonden om op te treden. Z...
-
Automobilist slingert over de weg en mag definitief niet meer autorijden
LELYSTAD • Wo 17 april • Woensdag 17 aprilEen man uit Lelystad mag niet meer de weg op en moet definitief zijn rijbewijs inleveren. Hij heeft een zaak tegen het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) verloren. Het CBR had hem verplicht...