advertentie

"Binnenhalen Inditex is een grote klapper"

Lelystad 8 mei 2017
Met de komst van het distributiecentrum van het Spaanse modebedrijf Inditex heeft Lelystad een grote klapper gemaakt. Dat zegt Kitty Koelemeijer, hoogleraar Marketing en Retailing aan de Nyenrode Business Universiteit. Inditex is het moederbedrijf van merken als Zara, Pull & Bear en Bershka.

Larserpoort
Het distributiecentrum komt op bedrijventerrein Larserpoort en levert 400 banen op. Volgens het bedrijf en de gemeente Lelystad kan dit aantal in de toekomst zelfs nog verdubbelen. Dit zal volgens Koelemeijer een aanzuigende werking hebben op andere grote bedrijven. Ook is het goed nieuws voor de lokale economie. Bedrijven die bijvoorbeeld in de catering, beveiliging of transport zitten krijgen naar verwachting meer werk.

100 miljoen euro
Van de beschikbare 100 hectare grond koopt Inditex zo'n 35 hectare grond, ongeveer zeventig voetbalvelden. Vanuit Spanje gaat het bedrijf twee keer per week kleding aan de Lelystadse vestiging leveren, van waaruit het naar winkels in heel Europa wordt gedistribueerd. De bouw van het distributiecentrum kost zo'n 100 miljoen euro en wordt mogelijk in de toekomst nog uitgebreid. Volgens Kitty Koelemeijer is het echt een groot bedrijf wat hier wordt neergezet. "Dit is in omvang veel groter dan bijvoorbeeld de centra van Bol.com en Coolblue en die zijn ook echt groot."

Inditex: wereldwijd miljardenbedrijf
Het Spaanse concern heeft wereldwijd bijna 7.300 winkels in 93 landen. Bij het in 1963 opgerichte Inditex werken ruim 162.000 mensen. De vestiging van een distributiecentrum buiten Spanje ligt gevoelig. Het bedrijf heeft nog geen andere centra buiten het moederland, waar een hoge werkloosheid heerst.

Inditex kiest voor Lelystad omdat het dichtbij Schiphol ligt, er ruimte beschikbaar is en omdat er snel gebouwd kan worden. Ook is er makkelijk personeel te vinden in deze regio en is er een goede infrastructuur aanwezig.

Distributiecentrum opent in 2019
De bouw van het Europese distributiecentrum in Lelystad begint zo snel mogelijk. Mogelijk volgende maand al. In 2019 moet de eerste fase afgerond zijn en gaan de activiteiten van start. In 2020 moet het volledig in bedrijf zijn.
© omroep flevolandsitemap | disclaimer