advertentie

Verzet tegen vliegroutes Lelystad Airport haalt weinig uit

Flevoland 10 juli 2017
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu gaat opnieuw uitleggen waarom gekozen is voor de nieuwe indeling van het luchtruim boven Overijssel en Gelderland na de uitbreiding van Lelystad Airport. Dat is de belangrijkste uitkomst van het overleg tussen staatssecretaris Sharon Dijksma en de provincies Flevoland, Gelderland en Overijssel.

De laatste twee provincies waren onaangenaam verrast toen duidelijk werd op welke manier vliegtuigen in de toekomst Lelystad naderen en weer verlaten. Gelderland en Overijssel vrezen geluidsoverlast. Zij willen de vliegroutes hoger dan de nu door de zogenoemde Alderstafel vastgestelde 1800 meter.

De staatssecretaris is bereid daar meer toelichting op te geven. Zonder verwachtingen te wekken, wil het ministerie onderzoeken of er nog ruimte is voor eventuele aanpassingen. Sharon Dijksma waarschuwt voor optimisme. De herindeling van het luchtruim is uiterst ingewikkeld.

Als gevolg van de herindeling worden er beperkingen opgelegd voor vliegveld Teuge. Het ministerie is bereid te kijken naar de toekomst van dat vliegveld. De nieuwe vliegroutes zouden het einde van het Nationaal Paracentrum Teuge betekenen. Daar worden parachutesprongen gemaakt, veelal op hoogtes boven de 1800 meter. Het einde van het Paracentrum brengt de toekomst van het hele vliegveld in gevaar, zegt de directeur.

De betrokken partijen hebben afgesproken met elkaar in gesprek te blijven.
© omroep flevolandsitemap | disclaimer