advertentie

Dijksma: aanpassing vliegroutes binnen afspraken 2014

Lelystad 3 augustus 2017
Staatssecretaris Dijksma houdt vast aan de lagere vliegroutes naar Lelystad Airport binnen de afspraken zoals ze in 2014 zijn gemaakt, maar ze staat open voor aanpassingen voor zover die binnen de afspraken passen.

Dat antwoordt Dijksma op vragen van de CDA-Tweede Kamerleden Martijn van Helvert en Pieter Omtzigt. Zij vroegen vorige maand opheldering over de routes, nadat die in juni hebben geleid tot grote ongerustheid in Overijssel en Gelderland. Door de vertrekroute over vliegveld Teuge wordt het parachutespringen daar ernstig belemmerd. Overijssel vreest verstoring van de rust in het Vechtdal.

B+ routes
Dijksma schrijft dat in 2014 routes zijn vastgesteld vanuit het standpunt dat er geen hinder zou zijn voor het Schiphol-verkeer, er zo min mogelijk over woonkernen zou worden gevlogen, boven het oude land op minimaal 6000 voet en boven Natura 2000-gebieden op minimaal 3000 voet.
Deze zogeheten B+ routes zijn vastgesteld na uitgebreide onderzoeken en analyses, omdat het aantal gehinderden hierbij het geringste is. Dijksma wil aan deze uitgangspunten vasthouden.

Helios
De staatssecretaris herhaalt dat ze het Britse adviesbureau Helios om een second-opinion heeft gevraagd. In de antwoorden aan de Kamerleden heeft zij de opdracht aan Helios bijgevoegd. Daaruit blijkt dat het bureau is gevraagd te kijken naar de voorgestelde vlieghoogtes en naar alternatieve routes, zoals de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart (KNVvL) die heeft gedaan. Helios moet vooral kijken naar varianten die bruikbaar zijn voor de opening van Lelystad Airport voor groot vliegverkeer vanaf april 2019. Het bureau moet uiterlijk 1 september rapporteren.

Londen
De CDA-Kamerleden wilden ook weten waarom er in Nederland niet één luchtruim voor meer vliegvelden rondom Schiphol is, zoals dat wel bestaat rond Londen. Volgens Dijksma is de situatie hier anders, omdat Schiphol meerdere keren per dag van start- en landingsbaan wisselt vanwege de draaiende wind en om geluidshinder te verdelen.
Dijksma herkent niet het beeld dat Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) zich gedraagt als een organisatie die in een ivoren toren zit. Zij ziet juist toenemende bereidheid om in gesprek te gaan met betrokken partijen in de luchtvaart.

Veluwe
Tegenstanders van de vliegroutes zijn in Gelderland de petitie 'Red de Veluwe' begonnen. Zij willen dat de Tweede Kamer aandringt op betere routes. Veluwse belangengroepen overwegen zich aan te sluiten bij andere actiegroepen in Overijssel en Friesland.

 
© omroep flevolandsitemap | disclaimer