Dijksma: hoger vliegen boven 'Oude Land'

Lelystad 12 september 2017
De voorstellen van staatssecretaris Dijksma om de hinder door vliegroutes van Lelystad Airport te beperken zijn met gemengde reacties ontvangen. De gemeente Lelystad is positief, de provincie Gelderland heeft een dubbel gevoel en actiegroepen zijn kritisch.

Dijksma stuurde dinsdag een brief naar de Tweede Kamer waarin ze aanpassingen aankondigt. Ze doet dit nadat het Britse bureau Helios op verzoek van het ministerie en Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) met een second-opinion was gekomen op de in juni gepresenteerde vliegroutes. Daarover ontstond veel ophef. Overijssel vond de routes over het Vechtdal veel te laag. In Gelderland was er boosheid dat een vertrekroute pal over stiltegebieden en vliegveld Teuge ging.

Wat merken Flevoland en Overijssel?
De gevolgen zijn beperkt voor Flevoland en Overijssel. In het luchtruim ten oosten van Lelystad, de zogeheten Terminal Area (TMA) Lelystad, wordt de minimale hoogte voor kleine vliegtuigen verhoogd van 3000 voet (900 meter) naar 4500 voet (1400 meter). Dat geeft de zweefvliegclub bij Lemelerveld meer ruimte. Volgens Dijksma hoeft die dan ook niet meer weg.

LVNL zegt in een toelichting aan Omroep Flevoland dat deze aanpassing er niet toe leidt dat de vliegtuigen over Overijssel automatisch ook hoger gaan vliegen: 6000 voet (1800 meter) blijft zoals eerder was aangekondigd de ondergrens. Indien mogelijk zal er zoveel mogelijk hoger worden gevlogen.

Wat zijn de gevolgen in Gelderland?
Gelderland merkt wel meer door de aanpassingen. Op advies van Helios wordt de vertrekroute boven Gelderland zodanig aangepast, dat toestellen vanaf Elburg sneller stijgen. In plaats van tot aan Apeldoorn op 6000 voet (1800 meter) te vliegen, stijgen ze naar 9000 voet (2700 meter). Volgens Dijksma ontziet deze route de stiltegebieden.
Toch is het volgens Dijksma onvermijdelijk dat de route over vliegveld Teuge gaat. Het gevolg is dat het Parachutistencentrum daar niet kan blijven. Hiervoor wordt een andere plek gezocht. Teuge zelf kan wel blijven bestaan en zou meer klein luchtverkeer van Lelystad Airport moeten overnemen.
Een alternatieve route die Teuge heeft voorgesteld, wijzen Helios en het ministerie af. Die zou het verkeer vanaf Schiphol hinderen.

Kan Lelystad Airport in april 2019 wel open?
In haar brief schrijft Dijksma dat zij van opening per 1 april 2019 niet wil afwijken. Ook houdt zij vast aan het eerder opgestelde beleid.
De openstelling zal in 2019 wel beperkt zijn: Dijksma meldt dat er maar in acht aaneengesloten uren per dag luchtverkeersleiding zal zijn. Eerder werden twee blokken van elk 2,5 uur voorgesteld. Luchtvaartmaatschappijen vragen juist om openstelling in alle uren tussen 06.00 en 23.00 uur. LVNL en Defensie zoeken naar 'maatwerkoplossingen', maar het is aan Lelystad Airport om met de luchtvaartmaatschappijen te overleggen welke openingstijden hen het beste uitkomen.
De staatssecretaris zegt nu echt werk te gaan maken van een regeling om vliegverkeer dat niet per se op Schiphol thuishoort, te kunnen dwingen om naar Lelystad te gaan. In een hoorzitting in de Tweede Kamer is hierop vorige week aangedrongen. Dijksma hoopt de regeling medio volgend jaar gereed te hebben. 
De algehele herindeling van het luchtruim is in voorbereiding, maar kan volgens Dijksma niet eerder worden ingevoerd dan in 2023. Eerst moeten hierover nadere afspraken met België en Duitsland worden gemaakt. 

Zijn er al reacties op de brief van Dijksma?
De gemeente Lelystad is positief over de aanpassingen: "Daarmee is zoveel mogelijk en binnen de grenzen van de mogelijkheden recht gedaan aan de zorgen die afgelopen weken geuit zijn". 
De provincie Gelderland heeft een dubbel gevoel: zij vindt het positief dat vliegverkeer hoger over de Veluwe gaat en een eerder voorgestelde route vervalt. Gelderland vindt het slecht nieuws dat het paracentum Teuge daar weg moet, omdat Dijksma vasthoudt aan een vertrekroute over Teuge. De provincie gaat hierover in gesprek met betrokken partijen.
Woordvoerders van actiegroepen noemen de maatregelen op Twitter 'schijnoplossingen': volgens hen leveren zweefvliegers bij Lemelerveld ten opzichte van nu juist vlieghoogte in, maar verkoopt Dijksma het als een verbetering. 

De gemeente Dronten heeft staatssecretaris Dijksma opnieuw laten weten dat Dronten geen nachtvluchten wil.

De Tweede Kamer praat op woensdag 20 september over de vliegroutes, maar diverse Kamerleden toonden zich dinsdag kritisch over de gang van zaken rond Lelystad Airport. 
 


 
© omroep flevolandsitemap | disclaimer