Dijksma: herindeling kan niet sneller

Lelystad 27 september 2017
De herindeling van het Nederlandse luchtruim kan echt niet sneller dan in 2023. Het project is te complex om het eerder te doen en ook zijn er te veel verschillende partijen bij betrokken. Dat schrijft demissionair staatssecretaris Sharon Dijksma woensdagavond in een brief aan de Tweede Kamer. De politici vervolgen donderdagmiddag het debat over onder meer Lelystad Airport.

Kamerleden vroegen vorige week of de herindeling van het luchtruim kan worden versneld, zodat er vliegroutes van en naar Lelystad kunnen komen die in omliggende provincies voor minder overlast zorgen. Dijksma schrijft dat de herindeling 'een complexe en zeer tijdsintensieve opgave' is, waarin procedures en routes voor invoering uitgebreid moeten worden getest.

Hetzelfde geldt voor een nieuw systeem voor de luchtverkeersleiding, dat niet eerder dan in 2021 beschikbaar is. Lelystad Airport moet in april 2019 open gaan.

Afstemming met buurlanden
De herindeling moet ook nog met buurlanden Duitsland en België worden afgestemd. Op ambtelijk niveau is hiermee voor de zomer begonnen, schrijft Dijksma. De Kamer was hierover eerder verrast, omdat het beeld bestond dat al in 2014 tot herindeling was besloten.

Veluwe-route
Dijksma meldt de Kamer ook dat een alternatieve vertrekroute vanaf Lelystad via Hierden voor haar nog steeds geen optie is. Deze zogeheten B++ route, voorgesteld door Vliegveld Teuge, zou de omgeving daar ontlasten. Een aantal luchtvaartorganisaties zei vorige week dat de route door Eurocontrol was getoetst en praktisch haalbaar was, omdat zij niet door het luchtruim van Schiphol gaat.

Na gesprekken tussen Eurocontrol, Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), het ministerie en Teuge blijkt dat de route toch door luchtruim gaat dat Schiphol gebruikt. De extra belasting die dit voor de verkeersleiding oplevert, vindt Dijksma ongewenst. Hetzelfde geldt voor de versnelde klim van vertrekkende vliegtuigen vanuit Flevoland richting Gelderland en de extra geluidsoverlast die dit rond Harderwijk oplevert.

Toeristische sector spreekt vrees uit
Ondernemers in de toeristische- en recreatiesector vrezen voor omzet- en banenverlies door  de nieuwe vliegroutes naar Lelystad Airport. Dat blijkt uit een enquête van brancheorganisatie RECRON onder ondernemers op met name de Veluwe. Maar ook werden ondernemers uit Overijssel, Friesland en Flevoland ondervraagd.  

Maar liefst zeventig procent van ondervraagde ondernemers geeft aan negatieve gevolgen te verwachten van de geluidseffecten van Lelystad Airport. Ze vrezen niet alleen een enorme afname van de omzet, maar ook het verlies van arbeidsplaatsen zal groot zijn. Denken de ondernemers. 

Uit de enquête blijkt dat 97% van de ondernemers aangeeft geen reële inspraak te hebben gehad. 94% zegt onvoldoende tot zeer matig info te hebben ontvangen over Lelystad Airport en de voorgenomen concrete vliegroutes. Ondernemers zouden graag zien dat de uitbreiding van het vliegveld in Lelystad wordt uitgesteld. 

Geluidsonderzoek
De staatssecretaris meldt de Kamer verder dat de berekeningen voor geluidsoverlast zoals die in de milieu effectrapportage voor Lelystad Airport zijn opgenomen, volgens haar correct zijn. De actiegroep Hoog Overijssel meldde vrijdag dat de berekeningen onvolledig zijn, omdat het gebied waarin de vliegtuigen te horen zijn veel groter is dan het rapport aangeeft. Volgens Dijksma klopt dit niet en heeft de actiegroep niet onderbouwd waarom de officiële metingen onjuist zouden zijn. Toch gaan het ministerie, de actiegroep en een externe deskundige de geluidsberekeningen voor 'Lelystad' binnenkort nogmaals samen maken.

Overleg
Het vervolg van het Kameroverleg over Lelystad Airport is donderdag rechtstreeks te zien via onze website, vanaf 14.00 tot 17.00 uur.


 
© omroep flevolandsitemap | disclaimer