Beoogde coalitie: Lelystad Airport open in 2019

Lelystad 28 september 2017
De beoogde regeringscoalitie van VVD, CDA, D66 en ChristenUnie is voor de opening van Lelystad Airport op 1 april 2019. Vorige week uitten D66 en CDA nog kritiek op de voorgenomen luchtroutes over Oost-Nederland. Die zouden te veel geluidsoverlast veroorzaken. Vooral D66 leek te willen wachten tot het luchtruim opnieuw is ingedeeld voordat de opening van het vliegveld kon doorgaan. 

Gerustgesteld
D66 lijkt gerustgesteld na de brief die staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu woensdagavond verstuurde aan de Tweede Kamer. Volgens haar is herindeling 'een complexe en zeer tijdsintensieve opgave', waarin procedures en routes voor invoering uitgebreid moeten worden getest. Die herindeling kan pas op zijn vroegst in 2023 plaatsvinden. 

Meerderheid voor
D66 vindt het acceptabel dat de situatie tot de herindeling in 2023 'niet optimaal' is. Wel willen  CDA en D66 dat de staatssecretaris haar best doet om eventuele verbeteringen aan de routes nog te verwerken. Ook ChristenUnie en VVD zijn voor, maar deze partijen willen eveneens dat er nog naar verbetering van de luchtroutes wordt gekeken. Samen met steun van de PvdA is er een duidelijke meerderheid voor de opening van Lelystad Airport in april 2019. 

Grote twijfels
Toch zijn er ook partijen die nog grote twijfels hebben over de opening van het vliegveld. Zo wil GroenLinks dat de milieueffectrapportage uit 2014 opnieuw wordt bekeken, omdat toen niet duidelijk wat de gevolgen van de lage vliegroutes over Overijssel, Gelderland en Friesland zouden zijn. 
Volgens GroenLinks was tijdens een informatiebijeenkomst voor omwonenden eerder deze week in Apeldoorn 'de kloof tussen overheid en burger niet eerder zo zichtbaar'. De SP is faliekant tegen de opening van de luchthaven: "De asfaltstrip in Lelystad is niet de oplossing voor Schiphol".

Extra inspraakmogelijkheid
Staatssecretaris Dijksma wil de omwonenden en actiegroepen tegemoet komen. Voordat de staatssecretaris de vliegroutes in november definitief vaststelt, zal de uitkomsten van de zienswijzen die hierop de komende weken kunnen worden ingediend ook voorleggen aan vertegenwoordigers van bewoners in de betrokken provincies. Gewoonlijk mogen alleen belangenorganisaties in de luchtvaart een zienswijze indienen. Dijksma wil hiermee de stem van de ongeruste inwoners een grotere rol geven in de besluitvorming.
 
© omroep flevolandsitemap | disclaimer