'Niet in actie komen na mayday geen optie'

Flevoland 14 november 2017
foto: kustwacht.nl
Vijftien vaartuigen en een helikopter werden maandagavond ingezet na een zogenoemde mayday call vanaf het water. Het IJssel- en Markermeer werd in stukken verdeeld en door de hulpdiensten afgespeurd, maar een schip in nood werd niet aangetroffen. Ook heeft er bij de Kustwacht niemand melding gemaakt van een vermissing. Was zo'n grote zoekactie nou echt nodig? 

Inzet altijd proportioneel
"Ook al heb je soms twijfels, je kan je niet permitteren om een mayday call niet serieus te nemen", zegt een woordvoerder van de Kustwacht. In die zin vindt hij de inzet van mankracht en materieel altijd proportioneel. 

Loos alarm
Grote vaartuigen hebben een verplichte maydayknop, die nog wel eens per ongeluk ingedrukt wordt door een onwetend bemanningslid. "Dan zoeken we via de radio contact en wordt nog voordat er één boot is uitgevaren duidelijk dat het loos alarm is". 

Grap
Het bijzondere aan de omstandigheden van maandagavond is dat de mayday call niet middels een knop, maar via de radio werd gedaan, en de boodschapper geen locatie doorgaf. Volgens de Kustwacht zou het dus een grappenmaker kunnen zijn. En hoewel zo'n 'grap' makkelijk gemaakt is, gebeurt het niet vaak. "Ik schat dat we op jaarbasis ongeveer tien keer zo'n situatie aan de hand hebben als maandagavond, terwijl we 9000 hulpverzoeken per jaar verwerken." 

Naspeuren
De zoekactie is zonder resultaat gestaakt en er wordt dinsdag ook niet meer gezocht naar een gezonken vaartuig of mogelijke drenkeling, omdat het voor hulpverlening te laat is.

© omroep flevolandsitemap | disclaimer