Meer en minder overlast door Airport

LELYSTAD • Vr 23 februari 2018 | 11:42 • Vrijdag 23 februari 2018 | 11:42
De vliegtuigen van en naar Lelystad Airport zullen op sommige plekken in Flevoland meer en op andere plekken juist minder geluidshinder veroorzaken dan eerder was berekend.
Dat blijkt uit de aangepaste en gecorrigeerde milieu effectrapportage (mer), die minister Cora van Nieuwenhuizen afgelopen week naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Biddinghuizen en Ens gaan er op voorruit, Zeewolde en Creil krijgen meer overlast.

Waarom is de milieu effectrapportage aangepast?
Leon Adegeest van actiegroep Hoog Overijssel toonde eind vorig jaar aan dat er fouten zitten in de mer die in 2014 is vastgesteld. Volgens de routes die het ministerie in juni presenteerde moeten vliegtuigen van en naar Lelystad lange tijd op 6000 voet/1800 meter hoogte blijven vliegen. Adegeest toonde aan dat vliegtuigen over een groter gebied lawaai maken dan in de mer stond. Ook was het geluid van de Boeing 737-300 door een fout bij het Nederland Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) verkeerd berekend. Twee bureaus hebben dat destijds niet ontdekt.
Toenmalig PvdA-staatssecretaris Sharon Dijksma zegde in oktober toe dat de fouten zouden worden hersteld. Minister Van Nieuwenhuizen heeft dit overgenomen en uitgevoerd.

Zijn alle fouten nu hersteld?
Volgens de minister wel. Daarop hebben de twee adviesbureaus, het NLR en een derde bureau dat op aandringen van de Tweede Kamer is ingehuurd extra toegezien. Ook de Bewonersdelegatie Aansluitroutes Lelystad Airport heeft de mer beoordeeld. De Commissie voor de mer doet nu een laatste toets.
Naast correctie van de fouten heeft het ministerie gegevens geactualiseerd. Zo zijn er aanpassingen in de vliegroutes opgenomen. De mer laat de milieu-effecten voor 25.000 en 45.000 vliegbewegingen in 2040 zien, maar er is een apart scenario gemaakt voor de situatie dat Lelystad Airport tot de herindeling van het luchtruim in 2023 maximaal 10.000 vliegbewegingen kan verwerken.
Op verzoek van de Bewonersdelegatie zijn ook berekeningen meegenomen voor een Boeing 787, een groter type vliegtuig dat ook op Lelystad Airport kan starten en landen.

Wat verandert er in Flevoland? 
In de mer is vooral gerekend met de effecten van een Boeing 737-800, het type waarmee onder meer Transavia, KLM, Corendon en Ryanair vliegen. Omdat die iets groter en zwaarder is dan de versie die in de mer van 2014 stond, veroorzaakt die in Lelystad direct rond het vliegveld meer lawaai (73 in plaats van 71 decibel) en meer uitstoot van kooldioxide en stikstofoxide.
- Bij start in zuidwestelijke richting maken vliegtuigen een bocht naar het noordoosten. In de aangepaste route gaan ze in die bocht sneller klimmen en bereiken bij Trekkersveld in Zeewolde al 3000 voet/900 meter, om tot Biddinghuizen door te stijgen naar 4500 voet/1350 meter en uiteindelijk 6000 voet/1800 meter bij het verlaten van de polder. Biddinghuizen krijgt hierdoor minder geluidsoverlast, maar Zeewolde en nabij Hardersluis juist meer omdat piloten eerder gas geven.
- Bij noordoosten wind vliegen naderende toestellen eerst in zuidwestelijke richting langs op 900 meter langs Biddinghuizen. Later dan eerst was gepland dalen ze bij Zeewolde naar 600 meter en maken dan een bocht naar het noordoosten om te gaan landen. In die bocht vliegen ze iets dichter bij Almere Oosterwold, maar blijven ten oosten van de A27.
- Ens krijgt volgens nieuwe geluidsberekeningen minder geluidsoverlast door overvliegend verkeer vanuit het noordoosten. Dat geldt bij Dronten-West voor stijgend verkeer naar het noordoosten.
- Volgens de aangepaste vliegroutes loopt ten westen van Creil op 1800-3000 meter hoogte een vertrekroute naar het noorden, terwijl een naderingsroute vanaf het IJsselmeer het westen het dorp op 3300 meter aan de noordkant passeert.

Hoeveel herrie is dat dan?
Een Boeing 737-800 die constant op 1800 meter vliegt veroorzaakt 55 dbA geluid. Stijgt het toestel, dan wordt dit circa 65 dbA. De uitstoot van schadelijke stoffen neemt hierbij toe
De (vertrek)routes over Noordoostpolder zijn tijdelijke aansluitroutes, die ook over Gelderland en Overijssel gaan. In de situatie dat vliegtuigen na herindeling van het luchtruim sneller stijgen is het geluidsniveau op de grond 40 decibel.

Wettelijke normen
Minister Van Nieuwenhuizen concludeert dat er geen wettelijke normen voor geluid en uitstoot worden overschreden, ook niet bij de tijdelijke aansluitroutes. Het aantal ernstig gehinderden binnen de wettelijke norm van 48 dbA daalt in Flevoland van 279 naar 146 huizen, omdat de geluidscontouren anders worden.
De minister legt in het aangepaste Luchthavenbesluit vast dat Lelystad Airport niet meer dan 45.000 vliegtuigbewegingen voor groot handelsverkeer zal verwerken, los van de kleine vliegtuigjes, helikopters en zakenverkeer. Zij komt hiermee tegemoet aan een recente motie van de SP en GroenLinks, die bezorgd waren dat er meer vliegbewegingen zouden komen.
Om de geluidsoverlast te meten en te kunnen handhaven, komen er meer meetinstallaties dan de twee die direct bij het vliegveld zelf waren gepland.

Bewonersdelegatie kritisch
Hoewel zij tevreden is dat zij de aangepaste milieurapporten heeft kunnen beoordelen, is de Bewonersdelegatie kritisch. Zij vindt het een onwenselijke situatie dat de minister het vliegveld toch openstelt voor 10.000 vliegbewegingen.
De delegatie is van mening dat de routes in de geactualiseerde mer niet realistisch zijn, wat leidt tot een onbetrouwbaar beeld over de toekomstige geluidsbelasting voor de omgeving. Hierdoor is het vertrouwen in de gang van zaken rond Lelystad Airport niet hersteld.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel