advertentie

 

Ieder jaar herdenkt Zeewolde de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog. Hoewel het dorp nog niet bestond werd er zwaar gevochten. Piloten streden hoog in de lucht om leven en dood. Negen van hen overleefden deze luchtgevechten niet, zij belandden in het IJsselmeer, waar nu Zeewolde ligt. Na de inpoldering van Zeewolde kwamen vier vliegtuigen tevoorschijn, drie geallieerde toestellen en één Duitse jager.

De geallieerde slachtoffers worden in Zeewolde herdacht. Dat gebeurt bij het oorlogsmonument op de begraafplaats in het dorp. Op dat monument staan de negen namen van omgekomen piloten en andere bemanningsleden van geallieerde vliegtuigen. In aanloop naar dodenherdenking vertelt Omroep Flevoland het verhaal achter de namen.



B17 Crazy Horse

De nu 91 jarige Amerikaan Henry Raemer weet het nog als de dag van gisteren. De vlucht vanuit het Engelse Alconbury naar het Duitse Diepholz. Raemer is op dat moment 18 jaren oud en boordschutter aan boord van de bommenwerper van Piloot Ralph W. Holcombe. Na een succesvolle missie over Duitsland vliegt het weer richting Engeland, maar daar is het nooit aangekomen. Boven Gelderland werd het vliegtuig neergeschoten door een Duitse Messerschmitt. De motoren begeven het en de stroom valt uit. De enige mogelijkheid om te overleven is om eruit te springen met een parachute.



Henry Raemer loopt naar de cockpit, daar zit piloot Ralph Holcombe. ''Ralph was koppig, hij zei dat ik moest springen, hij gebaarde 'Ga er uit, ga er uit', dat deed ik dus ook'' zegt Henry Raemer. Raemer springt uit het vliegtuig en lande in de buurt van Harderwijk met zijn parachute. Holcombe heeft dat geluk niet, het vliegtuig crasht met hem aan boord in het IJsselmeer. Een paar dagen later spoelt het lichaam van Ralph Holcombe aan op het strand van Bunschoten-Spakenburg. De Amerikaanse piloot ligt begraven op de militaire begraafplaats Margraten in Limburg.

 

 


Short Stirling

Honderden vliegtuig vliegen in de nacht van 12 op 13 mei 1943 naar het Duitse Duitsburg. De taak van deze grote operatie was het lamleggen van de Duitse industrie. Onder de honderden vliegtuigen zat ook een Short Stirling BF523. In het Engelse vliegtuig zaten de sergeanten Morey, Bacon, Murray, Eke, Shaw, Buxton en Green. Met succes wierpen zij hun bommen op de Duitse industriestad, maar terugkeren naar Engeland lukte niet. 

 

Op de terugweg kwam de Engelse Short Stirling een Duitse nachtjager tegen. Het vliegtuig werd geraakte en stortte neer in het IJsselmeer. Geen enkel bemanningslid heeft de crash overleefd. Drie van hen zijn aangespoeld op het strand van Bunschoten Spakenburg. De overige vier bemanningsleden zijn na de drooglegging van Flevoland teruggevonden en geïdentificeerd. 




Mustang P51D

Piloot Leonard Werner vliegt met zijn toestel, een Mustang P51D, boven het IJsselmeer. De Amerikaan vliegt in formatie met andere mustang vliegtuigen. De taak van deze kleinere toestellen is om de grote bommenwerpers boven vijandelijke gebied te beschermen. De piloten vliegen weer terug naar de basis, maar komen in bewolking terecht. Piloot Werner kan niet meer zien waar hij vliegt. Boven het IJsselmeer raakt Werner zijn collega, sergeant Donald Bennet. De twee storten neer.

Piloot Bennet kan zich redden. Hij springt met zijn parachute uit het vliegtuig en komt veilig aan land. Werner heeft minder geluk. Hij stort met zijn vliegtuig neer en overleeft de crash niet. Na de inpoldering is het toestel van Werner geborgen, zijn lichaam is nooit terug gevonden.

 

 



Dit zijn de verhalen van de negen namen op het Zeewolder oorlogsmonument. Oorlog waar aan beide kanten slachtoffers zijn. Dat betekent dat er ook Duitse toestellen verloren zijn gegaan. Die slachtoffers staan niet op het monument op de begraafplaats in Zeewolde. Toch wordt er binnenkort een markeringspaal geplaatst op de plek in de gemeente Zeewolde, waar een Messersmitt werd geborgen door Gerrit Zwanenburg in dienst van de Koninklijke luchtmacht. Gerrit Zwanenburg overleed op 22 april op 88 jarige leeftijd. Twee weken voor zijn overlijden werkte Zwanenburg nog mee om het verhaal van Hauptmann August Geiger te vertellen.

 



Messerschmitt 110

Hauptmann August Geiger was een van de beruchtste nachtjagerpiloten uit de Tweede Wereldoorlog. De Duitser had 53 overwinningen op zijn naam staan. Voor elke overwinning plaatste Geiger een turfje op zijn toestel. Zo was direct zichtbaar hoe veel geallieerden hij had neergeschoten. Voor het neerschieten van deze vliegtuigen kreeg August Geiger een Ritterkreuz, een hoge militaire onderscheiding, daarmee behoorde hij tot de elite van de Luftwaffe. 

 

Het geluk van de Hauptmann hield op toen hij in 1943 boven het IJsselmeer de Brit Bob Braham tegen kwam. Braham en Geiger kwamen terecht in een luchtgevecht. In de Engelse archieven is twee seconden beeld van dit luchtgevecht terug te vinden. Geigers vliegtuig explodeert en stortte in het Ijsselmeer, waar later Zeewolde werd gebouwd.


© omroep flevolandsitemap | disclaimer