"Alleen marketing kan prijs vis opdrijven"

URK • Ma 24 maart 2014 | 12:09 • Maandag 24 maart 2014 | 12:09
Alleen marketing kan de prijs van vis opdrijven. Dat zegt Kees Taal van het Landbouw Economisch Instituut (LEI). De Urker vissers staken al een week omdat ze de prijs die ze op de afslag krijgen voor hun schol en tong te laag vinden.

Volgens het LEI is er internationaal weinig vraag naar schol, omdat er veel andere vergelijkbare soorten goedkoper aangeboden worden. De handel en de vissers moeten samen een strategie ontwikkelen om de schol beter in de markt te zetten.

De Noordzeeschol is namelijk kwalitatief beter dan yellow-fin sole, pangasius of tilapia. De prijs van tong is de laatste tijd laag omdat de aanvoer daarvan, met name uit Frankrijk, hoog is.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel