"Alleen marketing kan prijs vis opdrijven"

URK
Alleen marketing kan de prijs van vis opdrijven. Dat zegt Kees Taal van het Landbouw Economisch Instituut (LEI). De Urker vissers staken al een week omdat ze de prijs die ze op de afslag krijgen voor hun schol en tong te laag vinden.

Volgens het LEI is er internationaal weinig vraag naar schol, omdat er veel andere vergelijkbare soorten goedkoper aangeboden worden. De handel en de vissers moeten samen een strategie ontwikkelen om de schol beter in de markt te zetten.

De Noordzeeschol is namelijk kwalitatief beter dan yellow-fin sole, pangasius of tilapia. De prijs van tong is de laatste tijd laag omdat de aanvoer daarvan, met name uit Frankrijk, hoog is.

reacties (13)

  • Reactie

     

    In Urk staat de klok al te lang stil. Doel en middel zijn omgedraaid. Het doel is miet om vis te vangen, maar om een product te leveren waar behoefte aan is. De oplossing zit dan ook in het maken of opwekken van die behoefte. En omdat ik een gemiddelde visser of handelaar dat niet zie bereiken, is marketing inderdaad noodzakelijk. Als daardoor vraag ontstaat, dan zal het vissen en vangen vanzelf weer gaan lonen.

    reageer
  • Serge

     

    100% eens. Kijk maar naar de rol van The Greenery. Boel blah blah, maar uiteindelijk brengen ze de prijs voor de boer en teler naar beneden en de prijs voor de consument omhoog. En om nou te zeggen dat de groentes beter zijn gaan smaken....

    reageer
  • mr

     

    Inderdaad, marketing DRIJFT de prijs van de vis op. Het geld komt alleen niet terecht bij de vissers maar bij aalgladde reclamemakers. Gaat zn doel voorbij en consument betaalt.

    reageer
  • tja

     

    schol is licht verteerbaar en pangasius geeft licht

    reageer
  • tja

     

    klopt. maar geloof me, je kunt beter geen vis eten dan pangasius, dat vol zit met groei hormonen en antibiotica

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • tja

     

    welke subsidie? er zijn er een paar in nieuwere innovatieve methodes te testen, de meesten krijgen niets.

    reageer
  • Polderboer

     

    Ja vooral voor goedkoop gaan, niet naar de toekomst of je gezondheid kijken...

    reageer
  • Rinus

     

    Marketing drijft de prijs wel op voor de consument! Een betere prijs voor de visser en iets minder winst voor de handel is eerlijker.

    reageer
  • En dan nog steeds goedkoper, dan die zwaar gesubsidieerde vangst van de Urker vissers.

    reageer
  • Polderboer

     

    Blijkbaar liever kweekvis . ingevlogen, vol met rotzooi. echt duurzaam. ..

    reageer
  • peter

     

    We moeten toch meer vis eten? zolang vis duurder is als biefstuk zal dat niet gebeuren...

    reageer
  • J. Snoek

     

    Kees Taal is een echte kenner. Hij slaat de spijker op zijn kop: marketing, en dan met name in landen waar er economische groei is. Brazilië, India, Rusland hebben hebben een enorm grote bevolkingsaanwas, maar ook een aantrekkende economie. Zij zullen het Noordzeeproduct weten te waarderen en gaat de prijs voor de vissers omhoog.

    reageer
  • Rob

     

    Tja, de klant bepaalt zelf wel wat hij kan en wil betalen.

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert