"Nieuwe oversteek Oostranddreef wordt geen succes"

LELYSTAD
De nieuwe oversteek voor fietsers en voetgangers op de Oostranddreef in Lelystad zal geen succes worden, verwachten buurtbewoners. Na jarenlang gesteggel worden de komende maand verkeerslichten geplaatst op de kruising Oostranddreef en de Larserdreef.

De nieuwe oversteek ligt zo'n 200 meter van de plek waar bewoners van de Waterwijk en De Landerijen nu illegaal oversteken. Ze moeten dus minstens 400 meter verder fietsen dan tot nu toe. Bovendien is het pad dat naar de nieuwe oversteek leidt niet verlicht.

De gemeente gaat niets aan de illegale oversteek doen, omdat het volgens een woordvoerder de verantwoordelijkheid van de mensen zelf is om een overtreding te begaan.

reacties (33)

  • Bas

     

    bij een rotonde kun je een veilige oversteek creëren voor voetgangers en fietsers omdat de auto's afremmen. Bij een stoplicht kan de auto net nog door oranje/rood rijden. Dit is ook in Lelystad helaas al meerdere malen gebeurd. De aanleg van een rotonde kost ongeveer 450.000 euro (ervaring cijfers op basis van aanleg 3 rotondes) . Een stoplicht kost jaarlijks energielasten nog afgezien van de "vele" storingen. Het gaat in deze kwestie niet of je via de brug kan omrijden maar om de ontwikkelplannen waarbij de gemeente geen rekening heeft gehouden met een goede ontsluiting. De inwonerspartij heeft de toezegging gedaan dat er een goede ontsluiting zal komen maar de oplossing zoals nu aangelegd wordt is een schijn vertoning! Poe, dien jij nu eens een WOB verzoek in naar de kosten van de stoplichten dan zul je zien, die zijn echt geen 50.000 euro. Dus 19 jaar lang nieuwe stoplichten reken nog maar lekker verder. Maartje wellicht weet je niet dat er een school, danscentrum en kinderdagverblijf zitten. Ga jij je rokertje maar met de auto halen bij de BP

    reageer
  • Maartje

     

    oversteek niks, kinderachtige gedrag alles

    reageer
  • Even een vraag, wat heb een oversteek te maken met de huizen prijzen ?

    reageer
  • Jake

     

    Ben van mening dat als de aanpassing van stoplichten gerealiseerd is, en er toch op een andere plaats wordt overgestoken wordt er 1: gehandhaafd moet worden 2: bij aanrijding auto fietser/voetganger bij illigale oversteek de fietser/voetganger altijd schuldig is. Er wordt een goed alternatief geboden om over te steken die 400 meter gaan over jouw veilgheid! Dan heb je dat er toch voor over?

    reageer
  • Maartje

     

    zodat je lekker onveilig beroofd onder de grond kan gaan. Jij bent echt slim. Waarom pak je in hemelsnaam niet gewoon de brug die er al jaren is. Of is dat teveel moeite?

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • truus

     

    Een fietstunnel aub. Is veilig voor al het verkeer en Rotondes hebben we er al genoeg van en ik wordt gewoon draaierig als ik door Lelystad rijd van al die rotondes.

    reageer
  • Raoul

     

    wat hebben voetgangers aan een rotonde? rotondes en bruggen hebben geen onderhoud nodig. dit geldt alleen voor stoplichten. tja, gelooft u dit echt zelf?

    reageer
  • Maartje

     

    u wilt miljoenen uitgeven voor 200 woningen, waarvan de helft niet eens met een fiets zich verplaatst? Oh ja, er is zeker reeds geen Anaconda brug? Vast een paar meter teveel werk om om te fietsen? Oversteken om sneller bij de BP uit te komen voor uw pakje shag? Wat een mentaliteit zeg

    reageer
  • Lely

     

    Beste mensen, Ik heb DE oplossing: Geef IEDEREEN maar dan ook IEDEREEN zijn of haar eigen oversteek. Om de 20 centimeter een oversteek dus. Of de hele Laserdreef weghalen. Of Palazzo 500 meter dichterbij de woningen plaatsen. Of wat helemaal geweldig zou zijn is dat een ieder zijn/haar prive winkel in de achtertuin krijgt. Of, of, of... Zoals Frank Boeijen ooit zong: Welkom in Utopia !!!

    reageer
  • Poe

     

    A. Er is een prima ontsluiting via de brug, maar dat is blijkbaar niet genoeg. :B. Onderhoud aan stoplichten is vele malen goedkoper dan aan een rotonde (voor overstekende fietsers en wandelaars?) of tunnel. Zeker gezien de aanschafprijs. Voor 950.000 euro kan je heel veel onderhoud plegen. Wat zeg ik, daar kan je de stoplichten 19 jaar lang elk jaar voor opnieuw aanleggen. Ik begrijp dat je graag een fietstunnel wilt, maar deze argumenten slaan nergens op.

    reageer
  • Bas

     

    a) feit de gemeente heeft een woonwijk ontworpen zonder na te denken over een goed ontsluiting b) stoplichten kosten jaarlijks onderhoud in tegenstelling tot de aanleg van een rotonde of een tunnel. c) bij een rotonde is er een natuurlijk proces van afremmen en doorrijden waardoor er geen echt stilstaand verkeer op de larserdreef komt. d) Inwonerspartij beloofde in haar vorige verkiezingsprogramma al een tunnel maar eenmaal op het ambtelijk pluche zijn het draaikonten die de burgers in de steek laten. Dus gemeente bezint voor je begint. De dreven structuur in Lelystad is compleet vernield waardoor er dagelijks in de spits rond het station geen doorkomen aan is. Het groene carré zou 5 miljoen kosten maar uiteindelijk heeft de Lelystadse burger ruim het dubbele moeten ophoesten en nog steeds is de situatie waardeloos. Waarom dan niet luisteren naar de burger en uitstellen dit project om eerst na te gaan of er geen betere oplossingen zijn. Of zijn de Lelystadse ambtenaren betweters?

    reageer
  • truus

     

    een zeebrapad is nog goedkoper. autos moeten dan stoppen voor voetgangers. als het goedkoop moet dan maar zo.

    reageer
  • Maartje

     

    Prima! Is dus bijna 750.000 goedkoper.

    reageer
  • KC

     

    Echt geen 50.000. Er moeten er moeten 6 masten komen, wegkussen, een computer, kabels en leiding, verkeersborden, e.d. Als totaal 200.000 - 250.000 euro. Daar komen ook nog de ontwerpkosten, toezicht, inregelkosten e.d. nog bij.

    reageer
  • Annie

     

    Wat een geklaag van vooral verwende mensen. De gemeente ook makkelijk een hek met prikkeldraad zetten tegen de foute overstekers.

    reageer
  • frits

     

    Nu staan er bijna elke middag opstoppingen tot op de Larserdreef, omdat het afslaande verkeer op de afslag moet wachten op het verkeer op de Oostranddreef. Bij goed afgestelde verkeerslichten wordt het afrijden vanaf de Larserdreef juist makkelijker, dus minder opstoppingen. Gemeente doet het dus juist goed.

    reageer
  • Henkie

     

    Niet goed, dan geen oversteek!

    reageer
  • Ester

     

    Precies, dat is ook regelmatig aangegeven, maar helaas te duur.

    reageer
  • Me

     

    Als we alles doen precies zo als iedereen wil is het einde zoek. Wat is nou 200 meter heen en 200 meter terug??? Valt toch best mee!

    reageer
  • Maartje

     

    Betaald u en uw hooguit 200 buren dan ook de 1 miljoen euro dat dit kost? Dit in tegenstelling tot de verkeerslichten die ten hoogste 50.000 kosten? Dan vind ik u een topper, nu alleen een verwend nest

    reageer
  • johan

     

    fietsen is gezond..en als je toch om moet fietsen, neem ondertussen een appel!

    reageer
  • truus

     

    Ik zeg.. gemeente maak een fietstunnel langs het kanaal onder de dreef door. Dan is iedereen blij.

    reageer
  • truus

     

    Een voetgangers oversteekplaats moet je daar maken waar mensen over willen steken. Gemeente maakt hier echt een grote fout. De verkeerslichten die gaan komen op die verkeerde plek/kruispunt gaat zorgen voor verkeersopstoppingen op de Larserdreef. Let maar op straks als het af is.

    reageer
  • Peter

     

    Idd dan krijgt de bestuurder van de auto weer de schuld en niet fietser zonder verlichting die illegaal oversteekt.

    reageer
  • frits

     

    Wat een zeurende buurtbewoner zeg. Hartstikke goed dat de gemeente die oversteek aanlegt. En dat ecopad is natuurlijk niet bedoeld om 's avonds te fietsen, dan kun je gewoon aan de andere kant van de Oostranddreef blijven.

    reageer
  • Dick

     

    En als er straks een dodelijk ongeval plaatsvindt dan heeft de automobilist te hard gereden. En dan gaan we weer lekker handhaven op snelheid.

    reageer
  • Albert

     

    Maartje, je heb helemaal gelijk, goed afzetten en gewoon rondfietsen net als een ander.

    reageer
  • Maartje

     

    gezien de huizenprijzen lijkt het me niet. Gedragen ze zich daar dan alleen als idioten? Gemeente, plaats een mooi hoog hek verder langs de weg en laat die trieste lui lekker fietsen of lopen maar de oversteekplaats

    reageer
  • ik

     

    Als ik wil oversteken naar een andere wijk moet ik ook 400 meter omfietsen naar een fietsbrug. Zo werkt dat in Lelystad. Houd eens op met zeuren, wees blij dat er een oversteek komt.

    reageer
  • Poe

     

    De dreef oversteken is illegaal..verboden om te lopen en of fietsen. Je kan er op wachten tot de politie daar gaat controleren.

    reageer
  • bert

     

    Hoezo illegaal?

    reageer
  • Kitty

     

    Ik hoor die meneer zeggen "ik kan het fietspad niet zien" (wanneer het donker is en het fietspad niet verlicht is); Dan heeft hij blijkbaar geen verlichting op zijn fiets, want als je goede verlichting voert, kun je eea prima zien op een onverlichte weg. Verder vraag ik mij af, waarom wordt de momenteel "illegale" oversteek dan niet legaal gemaakt ? Dus dat ze de oversteek daar realiseren ??

    reageer
  • helderlicht

     

    dus als de ecozone zijde wel verlicht wordt gaat men er wel oversteken ? #ikzegdoen

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert