Op- en afritten bruggen Gooiseweg van piepschuim

ZEEWOLDE
Bij de baanverdubbeling van de Gooiseweg bij Zeewolde worden grote blokken piepschuim gebruikt. Het materiaal dient als ophoging van de op- en afritten naar bruggen en viaducten.

Tot voor kort was die ophoging volledig van zand. Nadeel is dat zand geruime tijd moet blijven liggen, omdat het eerst moet inklinken. Bij piepschuim is dat niet het geval en kan een weg met bruggen dus sneller worden aangelegd.

Ook na de aanleg blijven de op- en afritten volgens de provincie beter op hoogte. Door het lage gewicht is het bovendien gemakkelijker de blokken te verwerken. Het piepschuim gaat tot 100 jaar mee.

reacties (9)

  • -Z-

     

    Klinkt prima. Maar ik snap nog niet zo wat mijn achterkleinkinderen over 100 jaar aantreffen en aanmoeten met misschien wel heel klein uit elkaar vallend piepschuim ...

    reageer
  • jan

     

    in Noorwegen en Zweden vullen ze hele stukken tussen de bergen op met piepschuim en leggen er wegen overheen.

    reageer
  • Rogier de Groot

     

    Volgens mij gaat piepschuim veel langer mee. Waardoor moet dit materiaal gaan slijten. Het is bestand tegen vorst, zout, enz.. Het enige waar het niet goed tegen kan, zijn vloeibare olieproducten zoals benzine. Hierdoor kan de samenhang van het materiaal verloren gaan. Wel is belangrijk dat er hooguit lichte zetting plaatsvind. Anders kunnen de blokken alkaar uit 'drijven', waardoor er zand tussen de blokken kan vallen. Overigens had ik liever gezien dat men zand gebruikt had. Met verticale drainage kan een zandbed binnen 6 - 9 maanden stabiel zijn. In dat geval kan de weg in het voorjaar - zomer 2015 gereed zijn.

    reageer
  • Geef dan de "bewijzen" maar, of roep je ook maar iets.

    reageer
  • piepschuim

     

    ach ja ze moeten toch iets met die rommel doen dan maar bruggetjes er van bouwen. en dan daarna klagen dat ze zoveel geld moeten uitgeven aan asfalteren en onderhoud. gewoon zand is gewoon beter of denken ze tegenwoordig groen. pfffffff.

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • arjan

     

    Dag jeroen, misschien moet je eerst wat nader onderzoek doen voordat je zulk soort dingen roept. Er klopt namelijk geen zak van wat je hier allemaal roept.

    reageer
  • Jeroen

     

    Het asfalt word nog wel vaker vervangen, dus 1 van de vaste onderhoudsmomenten zal een groot onderhoudsmomenten worden. Tevens hebben de piepschuimblokken niet meer verende kracht dan gewoon zand.

    reageer
  • .\/\/.

     

    Baanverdubbeling...zo gepiept!

    reageer
  • Jeroen

     

    En na 15 jaar moet dan de hele weg weer afgebroken worden om de piepschuim blokken te vervangen, daar is echt over nagedacht. Ik ben ook erg benieuwd hoe het asfalt zich gaat houden op een verende ondergrond.

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert