Minder vieze wegen door hooglosser

LELYSTAD
Een nieuwe vinding om modderige wegen tegen te gaan bij het oogsten. Het bedrijf ERF uit Lelystad maakt gebruik van een zogeheten hooglosser.

Normaal gesproken rijdt de kiepwagen van het land direct de weg op. Nu wordt de oogst vanuit de hooglosser in een vrachtwagen geladen en die rijdt dan met schone banden de weg op.

De hooglosser is voorzien van rupsbanden. Dat is ook een voordeel. Want die banden zijn beter voor de landbouwgrond. Die wordt minder beschadigd, waardoor er een jaar later meer opbrengst is.

reacties (17)

  • Dirk

     

    Inovatie! Hulde. Alleen maar voordelen, voor de boer, de weggebruikers (want minder modder maar zeker ook minder trekkers op de weg) en het milieu. Dat het nu veel geld kost, en voor de gewone boer niet is op te brengen geloof ik meteen, maar zal vast later goedkoper worden als de ontwikkelingskosten door meer afname gedekt wordt. Maar als een boer toch zijn kieper moet vervangen, zal hij een keuze hebben. Hulde!

    reageer
  • Peter Klashorst

     

    De BV is de grootste subsidie slurper van Flevoland. Echt een waardeloos biologisch bedrijf bestuurd door gesjeesde boeren met dhr. Burgers als "boegbeeld" van de biologische landbouw met zijn " zo kan het ook" Zo kan het dus niet, zwaar gesubsidieerd het duurste machine park dikke management fees en 0% rendement! Dit raakt kant nog wal qua realisme. Ik vind het een schande voor de (bio)landbouw.

    reageer
  • Rien

     

    Wie gaat die dure vrachtwagen betalen? Plus dat hij nog een uur of langer in de weg staat op de openbare weg!

    reageer
  • JeeBee

     

    'Drukke doorgaande Reigerweg'? Ik neem aan dat u vooral sluipverkeer bedoelt?? Bovendien houd weggebruiker zijn ook in dat u zelf verantwoordelijkheid neemt, oa. de snelheid aanpassen aan de omstandigheden.

    reageer
  • joop

     

    ik zie hier een vrijwilliger die elke keer alles gaat schoon maken

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Wallander

     

    Lees het jaarverslag,dan ga je dimmen .Het is in triest wat daar voor rendement gehaald wordt.

    reageer
  • ja ja..

     

    en maar te zeuren over het erf.. reken maar dat daar wel wat verdient word. kun je net zo goed gaan zeuren over de boeren die aandelen in wind molens hebben, die worden ook met subsidie gebouwd en vervolgens leuk geld mee verdient en daar een fendt 936 van kopen.. dus ja zo ken ik er ook nog wel een paar.

    reageer
  • weggebruiker

     

    Maak gewoon de boel schoon als je de weg gebruikt hebt en maak een plan van aanpak met je buren. De drukke doorgaande Reigerweg bij Zeewolde is bij nat weer al jaren een baggerbende. Kluiten van vele kilo's liggen er op de weg en niemand neemt zijn verantwoordelijkheid.

    reageer
  • klaas

     

    volledig mee eens

    reageer
  • Student

     

    Vrachtwagen staat inderdaad nooit op onverharde grond, landbouwkipers hebben niet voor niets brede banden. Oplossing zoals in dit verhaal is voor de gemiddelde boer onbetaalbaar. Wanneer producten over drukke wegen vervoerd moet worden en modder op de weg een serieus probleem/gevaar is, kan een betaalbare oplossing zijn het product op het land direct in kisten te laden. Deze kisten kunnen op een nabijgelegen erf of aangelegd plein overgeladen worden op vrachtwagens of tractor met platte wagen welke niet op het land hoeft te komen en dus schoon blijft. Hoewel ook dit duurder is dan gebruikelijk kan het noodzakelijk zijn bij natte oogstomstandigheden rekening te houden met overig verkeer en veiligheid.

    reageer
  • pietje chauffeur

     

    Je slaat de spijker op zijn kop.Bij ERF is nog nooit een rooie rot cent winst gemaakt

    reageer
  • Leen

     

    Onrealistisch voor de modale boer. Een subsidieverslindende club als de stichting ERF zwemt in het geld. Ze huren land voor een habbekrats van de gemeente. Daarom kunnen ze dure Fendt trekkers rijden en hoge lossers kopen.

    reageer
  • Kazim Kazim

     

    Mensen die het buitengebied betreden moeten er gewoon rekening mee houden dat er modder op de weg kan liggen.

    reageer
  • DDB

     

    Een stortbak op het land kan toch ook? Stroomvoorziening vanaf een aggregraat. Zo doen ze het in Duitsland en Polen soms ook.

    reageer
  • Johan B

     

    Die vrachtwagens staan vrijwel nooit in het land. Als ze (ogenschijnlijk) in het land staan, staan ze op het (verharde) kavelpad of iets dergelijks. Als ze zomaar op het land zouden staan komt er never nooit meer ene truck van dat land af. Zakt tot aan de assen in de klei, namelijk. En dan zit-ie echt vast...

    reageer
  • Andree

     

    Die vrachtwagen moet dan wel op de weg blijven. Als ze die in het land zetten, wat ze altijd doen, is die net zo onder de bagger en maakt het geen fluit uit.

    reageer
  • dorpsbewoner 22

     

    mooie oplossing!! bewijs dat de bewoners aan de buitenwegen moeite en geld er in steken om de wegen vrij te houden van klei

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert