Mansveld: "Niets mis met Drontermeertunnel"

DRONTEN
Er zijn geen fouten gemaakt bij het aanleggen van de treintunnel onder het Drontermeer. De tunnel is geschikt om er met hoge snelheden doorheen te rijden. Dat stelt staatssecretaris Wilma Mansveld in antwoord op kamervragen van de ChristenUnie.

Op het moment dat de trein met 140 kilometer per uur de tunnel inrijdt, stijgt de luchtdruk. Hierdoor kunnen reizigers last krijgen van hun oren. Machinisten zouden daarom voor het inrijden van de tunnel afremmen. En dat terwijl de tunnel gebouwd is voor 200 kilometer per uur.

Volgens staatssecretaris Mansveld kan er wel degelijk met hoge snelheden door de tunnel gereden worden, maar dan wel met modernere treinstellen. Het afremmen van de machinisten levert een vertraging van 25 seconden op voor reizigers tussen Zwolle en Lelystad. Volgens Mansveld komt daarmee de dienstregeling niet in gevaar.

reacties (16)

  • Xxx

     

    Ik werk op de trein!! En ik ben blij als de machinist terug naar 100 gaat boven de 100 heb ik wel degelijk last van mijn oren en maakt niet uit welk treinstel ik mee heb!! Dus vraag me af hoe zij hier bij komt!! Onder ns personeel is geen enquete geweest in iedergeval!!

    reageer
  • Robert Tiggelman

     

    Als de machinist er met 90 of 100 km/uur doorrijdt is er niets aan de hand en nauwelijks tijdverlies. Sneller veroorzaakt een vervelend gevoel. Heeft mevrouw Mansveld de rit zelf al eens gemaakt? Vast niet!

    reageer
  • whoknows

     

    Rapporten/onderzoeken laat je maken om evt fouten aan het licht te brengen, maar rapporten kunnen zo opgemaakt worden dat het lijkt of er niets aan de hand is, dat komt nl beter uit, want fouten maken zij niet. Het is de mens zelf die problemen geeft

    reageer
  • Koos

     

    Wat ik me afvraag is waarop de staatssecretaris dit baseert. Is er extra onderzoek naar gedaan? Dat mis ik eigenlijk in dit artikel.

    reageer
  • Dave

     

    Ik zou het niet weten,ik reis eigenlijk alleen van Lelystad naar Rotterdam en vice versa.Ik heb in elk geval zelden last van vertraging op de Hanzelijn.Alleen afgelopen kerstavond een keertje.Dus die 25 seconden merk je inderdaad niet.

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • gewoon op ieder oor een koffiebekertje, wees blij met de trein, hier in Emmelootd hebben we niets

    reageer
  • .\/\/.

     

    Ja, morgen brengen.

    reageer
  • Pieter

     

    Als je gaat vliegen,,kun je dit verwachten, maar gewoon met de trein? .....is dus gewoon een echt serieuze fout van ontwerp.

    reageer
  • piet

     

    wat moeten de machinisten dan wel niet die moeten er meerdere malen doorheen.

    reageer
  • De oude ingenieur.

     

    Inbeelding. Gewoon een keertje slikken en het is weg. Net als wanneer er een grote deur sluit, in de lift of in het vliegtuig.

    reageer
  • Antje

     

    Zou oordopjes op dat moment niet helpen? Het is maar 'n tipje..

    reageer
  • Drontense blauwvinger

     

    De meeste machinisten remmen helemaal niet af. Door die druk krijg ik vaak migraine. Eb dan zou je zeggen: dan ga ik wel met de bus, maar dat is helemaal onmogelijk gemaakt!

    reageer
  • HK

     

    Tja, reis nu sinds begin van de Hanzelijn dagelijks op en neer tussen Kampen-Zuid en Almere, dus passeer 2 maal dagelijks deze tunnel. Merendeel van de machinisten vliegt er doorheen. Het kan toeval zijn of niet maar sinds het begin heb ik last van regelmatige oorpijn, iets wat ik daarvoor nooit had. Als je er heel af en toe door reist zal het misschien allemaal wel meevallen maar heb wel mijn twijfels wanneer je dit dagelijks doet, ondanks zo'n leuk rapportje

    reageer
  • De oude wielrennert

     

    Wat een geklaag en gezeur toch bij de reizigers. Is het niet de OVchip dan is het wel een tunnel die te donker is. Die 25 seconde is nog wel te overleven. Jammer dat nieuwere treinen ook nog niet luchtdicht genoeg zijn. Voor de rest rijden ze juist zo lekker door. Het hele stuk strak 140km/h van Zwolle tot Weesp. Als eindelijk ERTMS in gebruik zou komen kunnen ze met ouder materieel ook 160 km/h rijden. Het zou toch fantastisch zijn als er een direkte trein Zwolle-Schiphol-Rotterdam-Antwerpen-Brussel zou zijn. 200km/h over de Hanze en Flevolijn, een stukje rustig aan op de Zuid-as dan met 200 of 300km/h over de HSL

    reageer
  • Redactie OF

     

    Bericht is aangepast. Bedankt voor de opmerkzaamheid.

    reageer
  • henk1

     

    hallo flevopost... maximale baanvaksnelheid op de hanzelijn/tunnel is nu 140km/h en geen 200km/h hoor. traject is ontworpen voor 200km/h dit wordt nu zeker niet gereden vanwege beperking in trein beveiliging (atb) door te zeggen dat er nu afgeremd wordt naar 140km/h krijg je heel gekke tekst en lijkt het of treinen nu 200km/h rijden. Meeste remmen nu juist af naar 80km/h.

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert