Zorgen over uitstel luchthavenbesluit

LELYSTAD
Uitstel van een definitief besluit over Lelystad Airport mag er niet toe leiden dat de geplande ingebruikname van het vliegveld wordt vertraagd.

Dat laten de gemeente Lelystad en de provincie weten aan staatssecretaris Wilma Mansveld. De bewindsvrouw schreef dinsdag aan de Tweede Kamer dat het luchthavenbesluit niet in november, maar uiterlijk in april wordt genomen. Er is meer tijd nodig voor het beoordelen van aanvullende milieu-onderzoeken, overleg met de Tweede Kamer en beoordeling door de Raad van State.

De gemeente en provincie vinden het goed dat de staatssecretaris zorgvuldig is, maar benadrukken dat het uitstel niet langer mag duren dan vijf maanden. De overheden houden vast aan de openingsdatum van Lelystad Airport van 1 april 2018.

reacties (39)

  • Erik

     

    Welke " enorme overgrote meerderheid"? Al die luchtvaartmaatschappijen die nu staan te trappelen om naar Lelystad te verhuizen? Prima dat mensen dit vliegveld willen, maar er is gewoon geen enkele goede reden te verzinnen waarom in Lelystad en niet in Eindhoven behalve voor de gemeente Lelystad, Almere en de provincie. Die hebben miljoenen gestoken in grond die ze niet verkocht krijgen. Uiteraard blijven die praten als brugman om maar hun eigen centen terug te verdienen. Misselijke manier van politiek bedrijven. In Spanje staan er meerdere vliegvelden helemaal leeg... gelukkig kunnen we dat in NL beter...

    reageer
  • dave

     

    budget vliegen betekend dat er geen gratis eten en drinken zal worden geserveerd.echter het is wel te koop tijdens de vlucht.en daar maken veel mensen gebruik van weet ik uit ervaring. dus indirect werk. op lelystad werken nu al 350 mensen ...en gl beweerd dat er na uitbreiding maar 200 max een baan vinden daaro hahaha wat een gelul weer van die ex cummunisten

    reageer
  • Joop

     

    Daar moet je vast wethouder voor zijn om dat te begrijpen en dan alleen als je een biertje teveel op hebt.

    reageer
  • j.

     

    ook na een biertje snap ik niet hoe goedkoop vliegen tot heel veel goed betalende banen leidt. misschien doordat al die mensen die voor 50 euro willen vliegen massaal tax free rolexen gaan kopen? lijkt me sterk/ misschien nog maar een biertje.

    reageer
  • Dingetje

     

    Biertje dan maar....? Dan kunnen we deze loze uitleg ook weer verklaren...

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Dingetje

     

    Weer zo'n conclusie waar niemand wat aan heeft. Er zijn, zoals Dirk al aangaf, voldoende mogelijkheden om dit vliegveld, met al haar kansen, draaiende te krijgen en te houden. Zullen we dan de volwassenen nu maar even hun werk laten doen....?

    reageer
  • j.

     

    low Cost vliegen = lage personeelskosten = weinig banen

    reageer
  • Dirk

     

    Luchtverkeersleiding 2 Mio Euro per jaar? Wat nu als dat gilde eens genegeerd wordt en nieuwe aanbieders gefacilliteerd worden? Kan denk ik echt wel voor veel minder. En ja er volgen omzet en banen. Altijd meer dan vandaag de dag! Het gaat om de positieve belangstelling, de kansen en het benutten hiervan. Daar draait iedere economie op. Blijven we allen zitten, dan zijn we binnenkort allemaal "grounded".

    reageer
  • Jan

     

    Er zullen een aantal prijsvechters naar Lelystad gaan. Er is geen enkele maatschappij die op Amsterdam vliegt en periodiek zijn activiteiten verplaatst. Deze maatschappijen nemen uiteraard hun personeel mee. Wel zijn er bijvoorbeeld luchtverkeersleiders nodig, LVNL kan deze waarschijnlijk niet eens leverden en dan zullen die uit het buitelend komen. Alleen de luchtverkeersleiding kost zeker 2.000.000 per jaar. Dit zijn extra kosten waar geen extra inkomsten tegenoverstaan. Uiteindelijk moet iemand dit betalen, extra banen zijn alleen leuk als dit nodig is vanwege een hogere omzet.

    reageer
  • Hendrik

     

    Het gaat werkelijk om maximaal 200 netto vte banen in 2043. Lees de maatschappelijke kosten baten analyse er op na. Ook bevestigt tijdens de hoorzitting in de Tweede Kamer. De provincie en gemeente Lelystad werken nauw samen om op deze manier draagvlak te creeren, maar de bevolking is gelukkig verstandiger dan ze denken.

    reageer
  • Dirk

     

    Dingetje, goed gesproken. Vergeet de derde linie niet! Logistiek, consumptie, toerisme, etc. Kansen te over dus. Laten we nu eens ophouden over wat er niet kan en ons focussen op wat er wel kan. Aardappelen genoeg, banen te kort! Tijd van de herbergiers en knollen is wel voorbij nu!

    reageer
  • Dirk

     

    Kobus, Duurzaam omdat het vliegveld na uitbreiding blijvend is...dus duurzaam/blijvend. Wellicht ook nog duurzaam door technologische vooruitgang in de toekomst.

    reageer
  • Flevolander

     

    Als Lelystad en de provincie de werkgelegenheid hoog in het vaandel hebben staan zou ik zeggen investeer in duurzame activiteiten en niet in een vervuilende industrie, als de luchtvaart, als aanjager voor vermeende extra werkgelegenheid. De ellende die dit meebrengt voor mens en milieu in Flevoland is van een andere waarde dan puur een economische maar niet minder belangrijk!

    reageer
  • Dingetje

     

    Serieus...? Grootste gedeelte zal niet naar Lelystad gaan hoor. Voor zover mijn informatie strekt moeten er voor een zeer groot gedeelte nog mensen gevonden worden. Daarbij is het straks een overloop luchthaven. Vergelijk het met een vol glas water, de overloop moet ergens opgevangen worden. De bak is Lelystad. Dat zal per saldo eerder inhouden dat Schiphol op een zo vol mogelijke capaciteit blijft werken en de zogenaamde verplaatsing zoals je dat schetst helemaal niet aan de orde is. En dus luchthaven zelf dus redelijk wat banen oplevert. Als we daar de 2e orde effecten bij optellen, lees bedrijvigheid rondom de luchthaven, dan zal de behoefte naar personeel flink groeien. Of het exact het saldo zal zijn wat beoogd is weet ik niet...het is niet voor niets een prognose.

    reageer
  • Bas

     

    zo is het. Maar die negatievelingen hebben toch altijd gelijk? Valt niet mee te praten joh.

    reageer
  • Tom

     

    Hoeveel vliegbewegingen zullen er zijn tussen 23:00 en 06:00 uur? Jouw rekensommetje klopt dus niet helemaal. En de functies die jij nu noemt worden voor een groot deel nu al ingevuld (m.n. op Schiphol) en zullen dus hooguit verplaatsing van medewerkers inhouden. Of denk je dat er een enorme groei in 'vakantievluchten' gaat ontstaan door verplaatsing naar LAP? Waar worden anders deze extra arbeidsplaatsen van betaald, verhoging van de tarieven?

    reageer
  • BHZ

     

    In de Tweede Kamer zijn PvdA en VVD voor. Hierbij was de PvdA overigs compleet afwezig in het debat. De VVD was ook niet blij, maar stemde schoorvoetend in, want zo was het destijds afgesproken. Alle andere fracties zijn tegen (SP, GroenLinks, PVV, Partij voor de Dieren, CU) of zeer kritisch (CDA, D66 ). Maar ja..... zolang de PvdA en VVD elkaar nog krampachtig vasthouden omdat ze er zo slecht voorstaan in de peilingen gaat er natuurlijk niets veranderen (en dat geldt ook voor heel veel onderwerpen in de Tweede Kamer op dit moment).

    reageer
  • Tom

     

    wat ik wel bijzonder vind is dat terwijl nog niet alle gegevens bekend zijn de betrokken overheden & de minister al zeker weten dat het door moet gaan. En dat dus de resultaten van bv. onderzoek naar geluidsoverlast niet van belang zijn. Over onzorgvuldigheid gesproken...

    reageer
  • peter

     

    totale onzin dat het max 200 banen opleveren zal. simpel rekensommetje en bedrijfstaken die er o.a. zullen komen. luchthaven is een 24 uurs bedrijf. dus per dag per baan al 3 mensen nodig. dan werken mensen nog een niet 7 dagen per week, dus voor iedere 3 mensen heb je er al 6 nodig. vul voor iedere functie 1 medewerker in, hieronder al 18 functies die ik even zo snel kan bedenken. zit je op 18x6=108 de meeste functies mogen al niet door 1 persoon tegelijk uitgevoerd worden.. dus reken maar op vele malen meer. beveiliging, schoonmaak, horeca, parkeerbeheer, toezichthouder, douane,bagagemedewerker, buschauffeur, taxfree medewerker, verkeersleiding, kmar, infodesk, taxichauffeur, verkeersplanner, personeelsplanner, onderhoudsmedewerker toestellen, ITer. totale onzin dus wat je zegt.

    reageer
  • Bas

     

    oeps... de enorme overgrote meerderheid zegt wat anders hoor...

    reageer
  • Jan

     

    De werkelijke effecten zijn inderdaad nog dramatischer. Het grootste gedeelte van deze banen worden verplaatst van Schiphol naar Lelystad. Voor de banen die hierdoor ontstaan geldt natuurlijk dat deze salarissen betaald moeten worden door iemand, aangezien de omzet niet groeit zullen er ergens tarieven omhoog gaan

    reageer
  • Dick

     

    Lelystad Airport is in het geheel niet nodig. Zoals gezegd heeft Schiphol nog genoeg capaciteit. Daarnaast hebben Eindhoven, Maastricht, Eelde en Rotterdam nog voldoende capaciteit om eventueel overschot in de groei op te vangen. Maar ja da's geen eigendom van Schiphol. Ook vind ik de houding van Mevrouw Mansveld en haar Collega's. De meerderheid roept dat Lelystad niet nodig is, het geld verslindend is, we er toch niet heen gaan maar mevrouw Mansveld blijft doordrukken. Ja ik ben tegen geldverspilling.

    reageer
  • Jaap

     

    Volgens mij heb je het bij het rechte eind en zal het zo gebeuren, het is onzin te denken dat het van de een op andere dag een komen en gaan zal zijn van vliegtuigen en treinen vol mensen.

    reageer
  • Jaap

     

    Tegenstander zeker??

    reageer
  • Mark

     

    Top antwoord!

    reageer
  • Bart

     

    Hou toch op met deze onzin, puur bedoeld om de werkelijke effecten te vertroebelen!! U mag vanzelfsprekend tegen zijn, maar voor een gezonde discussie draagt u zo niets bij!

    reageer
  • Ron

     

    Het hoeft wat mij betreft geen superdruk vliegveld te worden. Maar als het in ieder geval maar geschikt is om grotere toestellen te laten landen. Altijd handig bij uitwijk, mist of als er een enkele maatschappij er vanaf wil gaan vliegen. Die baan moet gewoon verlengd worden eerst. En dan heel langzaam in gebruik nemen. Paar vluchten per dag. Zoiets als Rotterdam. Dat zou toch prima zijn. Niet lullen maar poetsen nu. Flevoland heeft het echt nodig. Het zal misschien niet gelijk veel banen opleveren maar op langere termijn wel.

    reageer
  • maarten

     

    Ach opa toch, 3 kwartier in trein naar schiphol kan niet maar wel een een kwartier in de bus naar het vliegveld in lelystad. dat half uurtje kunt u niet missen op uw reis van 4 uur? En hoe zit het dan in Turkije? Daar een verblijf op loopafstand van het vliegveld?

    reageer
  • Jan

     

    Het zijn zeker DUURzame banen. In het meest gunstige geval levert een investering van 90 miljoen 200 banen op. Dat is 450.000 euro per arbeidsplaats!

    reageer
  • willm

     

    Als je met Ryanair wilt vliegen wel

    reageer
  • Kobus

     

    Duurzaam? Leg uit.

    reageer
  • Opa Schoonenberg

     

    Dit gaat toch niet betekenen dat je straks weer helemaal naar Schiphol moet om naar Turkije te kunnen vliegen?

    reageer
  • ik

     

    Hahahaha, bang om gezichtsverlies te lijden gemeente en provincie? die warme worst die voorgehouden is, koelt nu hard af natuurlijk! ach, op tijd in de ijskast en we kijken over een jaar of 10 wel weer.

    reageer
  • Dirk

     

    En zo gooit de politiek weer roet in het eten. Weer uitstel van kansen op duurzame banen!

    reageer
  • Dronten

     

    In het kader van hoor en wederhoor missen jullie de reactie van Frank Allard van de branchevereniging Barin. Verder is dit interessant: Een teken aan de wand is dat prijsvechters easyJet en Ryanair volgend jaar eigen thuisbases op Schiphol openen, omdat ze zich steeds meer op zakenreizigers richten in een directe aanval op de KLM-groep. De Spaanse budgetvlieger Vueling breidt de vluchten op Schiphol ook fors uit. Vakantievlieger ArkeFly weigert naar Lelystad te verkassen, „omdat een baan van 2400 meter te kort is voor de Boeing 787 Dreamliner, er niet in de nacht mag worden gevlogen en het openbaar vervoer te wensen overlaat”.

    reageer
  • Piet

     

    Zijn ze nou nog steeds niet aan uitstel op dit dossier gewend???

    reageer
  • Ron

     

    Zo jammer dit

    reageer
  • Hendrik

     

    De gemeente Lelystad en de provincie zouden het verschil tussen netto werkgelegenheid en bruto werkgelegenheid moeten weten. Lelystad Airport levert netto hooguit 50 tot 200 banen op, dus niets om je zorgen om te maken. De misleiding dat er veel meer banen mee gemoeid zijn komt dus duidelijk uit de koker van de regio. Goed om te beseffen bij de verkiezingen straks.

    reageer
  • Ben

     

    Wat een lakse stas is dit. Het besluit had er al lang moeten liggen. Kom op aanpakken..!

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert