Bijtellingsplan valt slecht bij LeasePlan

ALMERE
Het idee om de bijtelling voor leaserijders aan te scherpen valt slecht bij het Almeerse bedrijf LeasePlan. Staatssecretaris Wiebes wil vanaf 2016 de uitstootnormen voor de bijtelling aanpassen, waardoor veel mensen met een auto van de zaak meer moeten betalen om de wagen ook privé te gebruiken.

LeasePlan verwacht dat de maatregelen, waar de Tweede Kamer maandag met Wiebes over debatteert, de markt verder verstoren en leaserijders op kosten jagen.

De leasemaatschappij vindt het eerlijker om de bijtelling te koppelen aan het gebruik van de auto, in plaats van aan de uitstoot. Volgens LeasePlan hebben zowel de filedruk als het milieu daar baat bij.

reacties (25)

  • hk

     

    Dat is een mogelijkheid waar men voor kan kiezen, dan betaal je dus ook 0,0 bijtelling en mag je geen privekms maken met de leaseauto. Die privekm's familie vakantie etc is waar je die bijtelling voor betaalt!

    reageer
  • Ton

     

    Afschrijving in 5 jaar tot restwaarde 10% over ex.btw/bpm bijtelling 25% over consumenten bedrag dus incl.btw/bpm zolang je de auto rijd ,dus ook als die is afgeschreven,ga maar rekenen.en er moet wel winst wezen

    reageer
  • .\/\/.

     

    Hoe zijn die "h.h. politici" eigenlijk gekomen waar ze zijn? Juist, via de verkiezingen. Als je daarbij meerekent dat de opkomst bij de verkiezingen al jaren tanende is denk ik dat de kiezer weinig recht heeft om te klagen. Eigen schuld.

    reageer
  • Swiebertje

     

    het plan is overigens alweer van de baan

    reageer
  • Swiebertje

     

    wat een onzin, ik rij zelf geen auto maar leaserijders zijn echt goedkoper uit dan mensen die met eigen auto rijden. daarnaast is dat hele hybride verhaal een grote leugen. aanpakken die marktverstoring

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Heel goed om deze regeling aan te pakken!Zoals vele al zeggen, ze klagen met brood in de mond.Als je al een auto van de zaak mag rijden is er al vaak een een functie nodig die al boven gemiddeld betaald wordt,dus makkelijk een hoger bedrag kan betalen voor de auto.En de leasemaatschappijen zien alleen hun eigen omzet dalen als er mensen straks maar een eigen auto weer gaan kopen en niet leasen! Misschien een boost voor de autobranche?

    reageer
  • Dirk

     

    Lees het boek "het nieuwe land" van Eva Vriend. Dan blijkt dat de regenten in deze regio al jaren bestaan. Zieke cultuur! Jammerlijke uitgangspunten. En de burger zal de rekening dragen. Daar heeft een lease auto geen invloed op. Sorry, ik heb de luxe van beiden dus weet waar ik over praat.

    reageer
  • Denker

     

    Hallo lezer, ik zie dat je de verhalen leest maar er niet over nadenkt. Ik zal het proberen uit te leggen in de hoop dat je het leest! Als je een auto vd zaak hebt en niet Prive rijdt heb je geen last van bijtelling.

    reageer
  • lezer.

     

    Auto van de zaak zou ook echt een auto van de zaak moeten zijn. Dus niet voor privedoeleinden zoals familiebezoek, vakantie e.d. Mij benieuwen hoe leuk het dan nog is om een auto van de zaak te hebben.

    reageer
  • Ikbenik

     

    Wat een afgunst richting de leaserijders zeg. Durf te beweren dat de meesten hier geen auto van de zaak hebben en best jaloers zijn op de buurman die in een vrij jonge auto rond rijd. Want die werkt niet zo hard voor zijn centen zoals de tegenstanders hier dat blijkbaar doen. En die zzp'ers, ja die moet je helemaal aanpakken toch. Dat ze vaak 7 dagen per week werken en meer dan hun steentje bijdragen word gemakshalve maar vergeten. Oh wacht, driekwart van de mensen hier werkt in loondienst met een 9-5 mentaliteit maar vind wel dat ze heel hard werken hoor. Ga toch weg.

    reageer
  • Roel

     

    Helemaal waar!

    reageer
  • Roel

     

    Dat is niet waar. Autokosten komen in aftrek op de winst. Er wordt dus geen belasting over betaald. Wel over de bijtelling.

    reageer
  • Ton

     

    Denk ook eens aan de kleine zelfstandige die ook zelf zijn eigen bedrijfsauto betaald en alle bijkomende kosten en omdat hij met die auto op zondag eens op familie bezoek gaat getrakteerd word op nog eens 25 % bijtelling dus die auto twee keer betaald!

    reageer
  • vdb

     

    ik moet ook voor mijn auto betalen mag ook niks aftreken van de belasting ze hebben gelijk een auto die voor 10 op stroom rijd rijd de rest op benzine dus dokken

    reageer
  • jan b.

     

    Heeft niets met afgunst te maken, Wiebe, maar alles met de financiële realiteit. Zie het terechte commentaar van HM. Maar ja, er dreigen weer verkiezingen, dus, al naar gelang de electorale gevolgen, wordt er weer druk geacteerd door de h.h. politici. Zie b.v. het tot na de verkiezingen uitstellen van besluitvorming over Lelystad "airport" en, door de gem.Almere, de bezuinigingen in de begroting voor 2015. En zo gaan we de komende maanden nog wel meer meemaken, de huidige regentenkliek schijt n.l. bagger over de a.s. provinciale verkiezingen met, in het kielzog, de samenstelling van de Eerste Kamer......

    reageer
  • .\/\/.

     

    Afgunst is een slechte raadgever als het om economische zaken gaat.

    reageer
  • Asjemenou

     

    Waarom verbaast mij deze berichtgeving niet? Lease plan ziet de bui al hangen en al die trouwe lease rijders zullen, net als iedereen, de pijn voelen. Je dacht als CEO of andere hotemetoot dat nadat je salaris een beetje tegenviel, je hypotheek wat hoger uitviel en je investering fondsniet was wat het zou moeten zijn...dat jouw heilige koe onaantastbaar zou zijn. Wake up and join the club!! En terecht!!!!

    reageer
  • Jake

     

    Ik zou je auto snel weg doen ... Hou je nog meer over...

    reageer
  • maan

     

    25% bijtelling. Wees eens eerlijk daar kun je geen splinternieuwe auto voor rijden hoor! Tenminste ik ben meer kwijt per jaar aan onderhoud, verzekering, wegenbelasting en brandstof.

    reageer
  • lezer.

     

    laat de leaserijder ook maar eens wat meer betalen. Dat doen wij, de hardwerkende Nederlanders die geen auto van de zaak krijgen, ook al jaren.

    reageer
  • whoknows

     

    goed zaak om de lease auto weer aan te pakken, zij hebben misschien wel de bijtelling, en straks wat meer, maar niet de hoge kosten die de anderen hebben. Kijk maar eens naar de brandstofprijzen, vele lease rijders hebben ook een tankpas, dus 1,35 of 1,45 maakt hun niets uit, de zaak betaald wel. En dat de VVD er tegen is, kan ik me voorstellen, een beetje VVD rijdt namelijk in een leasebak en je valt je eigen volk niet aan.

    reageer
  • HM

     

    Wat een onzin allemaal. Tot 2009 betaalden leaserijders gewoon 25% bijtelling voor hun lease auto. Sindsdien zijn er kortingen ingevoerd voor zuinige en schone auto's. Helaas hebben die kortingen (subsidies) de hele markt compleet overhoop gehaald en verziekt. Daardoor konden lease rijders (en met name ook ZZP-ers die nog extra subsidies kregen) spotgoedkoop heel dure auto's zoals Volvo V60 en Mitsubitshi Outlander rijden. Uiteraard reden die niet op stroom maar gewoon op fossiele brandstof. Laat de belastingdienst de brandstoffacturen maar opvragen bij de lease maatschappijen! Nu de regering ziet dat de markt verstoord is (bijna de hele wereldproductie van de hybride Outlander wordt in NL verkocht!) en er miljarden aan subsidies weggegooid zijn, wil zij deze maatregelen deels terugdraaien. Prima! Zelfs met 25% bijtelling is een lease auto nog steeds stukken goedkoper dan een eigen auto. Vrijwel niemand met een lease auto zou dezelfde auto zelf nieuw (kunnen) kopen. Dus door de lage bijtelling (=subsidie) rijden bijna alle lease rijders boven hun stand. Op kosten van de belastingbetaler. Als je werkelijk iets aan stimulering van zuinige auto's wilt doe, doe het dan in de aankoopprijs (bpm/belasting) zodat zowel lease rijders als prive rijders hiervan kunnen profiteren.

    reageer
  • .\/\/.

     

    Nu ja, die uitstootnormen zijn natuurlijk ook bedriegelijke fiscale fictie. je stopt een accu in een auto waarop-ie een tiental kilometers voortkan, en ineens zou dat ding nauwelijks CO2 meer uitstoten. Sprookjes. Verder worden die metingen onder volstrekt onrealistische omstandigheden gedaan (banden zonder profiel, alle naden afgeplakt, geen spiegels etc etc) dus het gaat helemaal nergens over. Dit bijtellingscircus was alleen bedoeld om de autoverkoop te ondersteunen.

    reageer
  • Reactie

     

    En LeasePlan zelf ook niet te vergeten...

    reageer
  • Roel

     

    Zo de autolobby is het offensief onder leiding van De Telegraaf weer gestart. De "harwerkende Nederlanders" worden zogenaamd weer gepakt. En de hardwerkende Nederlanders die voor een eigen auto moeten zorgen dan? Mijn kleine middenklasser kost mij

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert