Partijen willen doorgaan met OMALA

FLEVOLAND
De politiek heeft nooit veel waarde gehecht aan de beloftes van banengroei en grondverkoop in het businessplan van de Ontwikkelings Maatschappij Airport Lelystad Almere, OMALA. Dat blijkt uit reacties van verschillende partijen op de berichtgeving van Omroep Flevoland waarin staat dat OMALA nog niets heeft bereikt.

Almere, Lelystad en de provincie trokken gezamenlijk 13 miljoen euro uit voor OMALA, dat in het businessplan voorspelde dat er zo'n 2000 banen bij zouden komen. Die doelstelling is bij lange na niet gehaald.

Diverse politieke partijen in de gemeenteraden van Almere en Lelystad vinden vooralsnog dat OMALA gewoon moet blijven bestaan, met het oog op de toekomstige uitbreiding van het vliegveld.

reacties (23)

  • Dingetje

     

    Volgens mij heb je je met een kluitje het riet in laten sturen? Als er daadwerkelijk bedrijven zijn die grond afnemen op moment dat de luchthaven door gaat dan was de beste stap (marketing technisch en politiek technisch) om hiervan blijk te geven middels media. Al was het in elk geval om de resultaten te laten blijken ten overstaande van de huidige kritiek. Eerst zien, dan geloven. (Het blijft politiek.) Daarnaast om niet te vergeten, als je een bedrijventerrein alleen wilt verkopen op een incentive als een luchthaven, dan heb je als bedrijf een hele magere business case. Het grootste risico is niet te dekken, met als resultaat: geen sluitende business case. Dag 13 miljoen, hallo bezuinigingen. Tot slot maar even de verkoop van kavels OP de luchthaven. Dat OMALA daar als intermediair tussen heeft gezeten wil ik wel geloven, maar verantwoordelijk voor de verkoop...nee. Het is A: Geen grondgebied van OMALA en B: Niet de verantwoordelijkheid van OMALA. Dus feitelijk voor OMALA geen resultaat, maar wel resultaat voor de LA. Ik bedoel, kun je rekenen? Reken er maar niet op. Mooi verhaal dat wel.

    reageer
  • Dingetje

     

    Domme reactie? Bedankt voor de feedback. Ik ben blij dat we terug kunnen vallen op mensen zoals u met een verrijking van feitelijke kennis en intellect! De crisis is in eerste ontstaan door het wangedrag van banken (om maar ergens mee te beginnen)...bestuurd door ingehuurde bestuurders (CEO's en aanverwanten). Het verschil tussen een CEO en een ondernemer is tamelijk groot te noemen en zeker niet te vergelijken. Laten we voorop stellen dat de meeste "loondienst CEO's" geen ondernemers zijn (vooropgesteld dat het geen eigenaren van het bedrijf zijn). Het zijn over het algemeen managers. Daar zit al een hoop verschil tussen. Dus als u met uw feitelijk onderbouwde reactie wilt klagen over een crisis, dan moet u bij dit soort heren zijn die bijvoorbeeld een bank besturen die met uw zuur verdiende centjes in leven word gehouden. Dan nog maar even de ondernemers in de stad...waarbij ik mij oprecht afvraag wat horeca en retail industrie te maken heeft met vastgoed en de relatie tot de luchthaven. En daarnaast heb ik nog een gigantische behoefte om te weten te komen wat het oplossend vermogen is van een retailer of een horeca specialist...behalve dan dat ze mijn behoefte in kleding en drank weten te voorzien maar daar stopt het wel. Gelukkig hebben we in Nederland een hoop disciplines in ondernemerschap en is onze economie niet alleen gebaseerd op retailers, horeca ondernemers, kappers, nagelstilisten en hier en daar een Chinees. Als dat wel zo zou zijn dan zou uw theorie, dat ondernemers (blijkbaar centraal stedelijk gevestigde ondernemers) de schuld zijn van de crisis, wel kloppen. Maar dat houdt geen stand. Ik denk (en dat is nog steeds mijn mening) dat, met het beschikbare fonds, ondernemers hier veel voortvarender kunnen optreden dan een aantal vastgeroeste ambtenaren. En uiteindelijk wellicht ook nog goedkoper, maar dat zal de toekomst eerst maar moeten uitwijzen.

    reageer
  • Kritisch

     

    Henk duurzaam is de balans tussen ecologisch, sociaal en economisch dus ik vraag me af wat duurzaam bedrijven terrein inhoudt. Feit is en blijft dat bedrijven alleen willen investeren als de luchthaven door gaat, gaat deze niet door dan zijn er 3,2 fte 5 jaar aan de slag geweest tegen enorme kosten. Grond verkopen wanneer de luchthaven doorgaat is niet moeilijk, dan staat iedereen in de rij, maar feit is dat Omala het verhaal van de luchthaven niet heeft weten te verkopen of in ieder geval niet het vertrouwen heeft weten te winnen van de ondernemers om hun nek uit te steken en risico vol op voorhand posities in te nemen rond de luchthaven

    reageer
  • Kritisch

     

    Ik vraag me af, van wie waren de gronden voordat omala deze heeft gekocht, voor het geval omala deze gronden gekocht heeft? wat is de prijs die betaald is en wie heeft er voordeel gehad van deze aanschaf, wederom als er grond is aangekocht. Wanneer de markt de ontwikkelingen van de luchthaven nog niet ziet zitten waarom duwt de politiek dan door, als ik 5 jaar er geen enkele meter verkocht is, betekend dit dat het bedrijfsleven geen vertrouwen heeft in de ontwikkeling van de luchthaven. Als ik, als ondernemer, vertrouwen zou hebben in de ontwikkeling van de luchthaven en ik zou luchthaven gerelateerde business hebben, iets waar Omala zich op zou moeten richten, dan zou ik toch het beste plekje willen uitzoeken rond de te verwachte luchthaven. Wel nu niemand is bereid risico vol te investeren en grond af te nemen van Omala, dus waarom zou er dan een gevaar zijn voor speculatieve grond posities, en wat is daar mis mee als de ontwikkeling van de luchthaven wel door gaat. Nee de gemeenten/provincie gaan wel speculatief investeren door de gronden te kopen met publiekelijk geld onder het motto dat ze speculatie tegen willen gaan. Betekend dit dat Omala gronden nu te koop aan bied tegen markt conforme prijzen of dat er een premie op wordt gezet die in de kas van Omala vloeit (lees Gemeente/provincie)? als dit laatste het geval is waarom hebben er zich dan geen ondernemers gemeld die gronden willen afnemen? of zou het zo zijn dat de zakenwereld niet geloofd in de ontwikkeling van de luchthaven? Mijn conclusie is dat het ergens niet klopt, of de gronden zijn te duur of er is geen vertrouwen vanuit het bedrijfsleven in de ontwikkeling van de luchthaven, in beide gevallen hebben de gemeenten en provincie met publiek geld risico's genomen waar je op zijn minst een vraagteken bij zou kunnen zetten.

    reageer
  • Henk

     

    Gisteren maar eens met de gemeente gebeld. OMALA kent slechts 3,2 fte en houdt zich helemaal niet alleen met grondverkoop bezig. De gehele gebiedsontwikkeling van 600ha. wordt door de jongens van OMALA uitgevoerd. Alle infrastructuur is al ontworpen en voorbereid (wo. de aansluiting van N302 op nieuwe afslag A6). Deze ontwerpen zijn zelfs beoordeeld door BREEAM en als het zo wordt aangelegd, is het meest duurzame bedrijventerrein van Nederland (ertificaat is al vergeven). Daarnaast zijn ze druk met het voorbereiden van de aanbestedingen. Dit is allemaal al voorbereid zodat bij een go van de luchthaven OMALA snel het gebied kan realiseren. OMALA schijnt overigens ook achter de verkoop van 2 kavels op het Lelystad AirPort te zitten en er zijn al koopovereenkomsten gesloten met grote bedrijven die direct grond afnemen op het moment de luchthaven doorgaat...

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Flopje

     

    "... echte ondernemers die hier binnen 2 jaar resultaat kunnen boeken." Waar komt toch dat rare idee vandaan dat ondernemers alles wel kunnen oplossen? Kijk naar de ondernemers die het niet redden in deze crisis en hem zelfs grotendeels hebben veroorzaakt door hun creatief 'ondernemen' om te zien wat hun probleemoplossend vermogen is. Kijk naar het Stadshart dat er slecht aan toe is door de wegtrekkende ondernemers die niet in staat zijn hun problemen op te lossen. Beetje domme reactie.

    reageer
  • Frans

     

    Natuurlijk,gewoon doorgaan, KLM binnenkort failliet. Het wordt economisch steeds slechter, en dan stop je miljoenen in Lelystad AirPort. Waarom heb ik het gevoel dat het niets gaat worden?

    reageer
  • Dirk

     

    Henk, Als....? Als....? Als vooraf alles bekend was was alles anders. Dit dossier spreekt voor zich, geen resultaat. Jammerlijk is dit al langer bekend en blijft men vasthouden aan prestigedoelstellingen. Als er echte interesse zou zijn was de aankoop al gedaan. De grote ondernemingen die zouden kunnen participeren haken af op prijs in relatie tot een haalbare expolitatie. Te duur dus en onvoldoende voorbereiding. Het gaat niet om de mensen die er zitten, maar om de ondernemers die er hadden moeten zitten! Echte netwerkers met daadkracht, geen semi ambtenaren met een onduidelijke boodschap en utopische doelstellingen. Back to basic.. Banen daar draait het om!

    reageer
  • Dingetje

     

    Henk, wat je zegt klopt feitelijk niet helemaal. Als alles gestoeld zou zijn op de luchthaven, dan is het van de zotte om een dergelijk bedrijf in 2009 al op te richten. Iedereen wist dat het een lange adem zou betreffen. Feit is dat er onvoldoende gezorgd is voor aantrekkelijkheid van het gebied waarbij het resultaat nog steeds staat op 0. Nu kan er nog 125% gegeven worden in arbeid, maar het resultaat is erg negatief. Als er voldoende was gedaan waren er al verkopen gepleegd en was er uitzicht op te vestigen bedrijven. Er klopt iets niet aan de activiteit, en zo blijkt feitelijk ook. Vergeet niet dat als er grond verkocht word, er nog een flinke tijd overheen gaat voordat een bedrijf zich daadwerkelijk vestigt. Dit soort voorlopige verkopen hadden al gedaan moeten zijn...niets van dat alles. Ofwel de mensen die nu daar (zoals ik je graag wil geloven) zich het zweet uit de naad werken zitten blijkbaar niet op de goede plek. Word tijd dat deze ambtenarenclub plaats maakt voor echte ondernemers die hier binnen 2 jaar flink resultaten kunnen boeken.

    reageer
  • Henk

     

    Door de manier van bericht geven wordt de indruk gewekt dat het bedrijf helemaal niets heeft bereikt en dat de werkzame medewerkers een stel profiteurs zouden zijn. Dat is wel heel kort door de bocht en doet geen recht aan de personen die daar hun boterham verdienen. Waar de berichtgeving compleet aan voorbij gaat is dat alles samenhangt met het doorgaan van Lelystad AirPort. Voor die tijd wordt er logisch gezien niets verkocht. Maar uiteraard wordt er wel flink voorwerk gedaan.

    reageer
  • Roel

     

    Waar komt toch steeds de gedachte vandaan dat in dit soort gevallen in het bedrijfsleven allang ontslagen zouden zijn gevallen. Dat is helemaal niet waar. De praktijk wijst anders uit!

    reageer
  • kritisch

     

    Ik ben altijd kritisch geweest m.b.t. omala, en ik weet dat in de gemeente raad in Almere vele partijen dit ook waren. de toenmalige wethouder heeft ze allemaal omgepraat en er is 9,5 miljoen in Omala gereserveerd. in de afgelopen jaren is er een organisatie geweest met een duur betaalde directeur, resultaat 0 banen en 0 meters verkocht. in het bedrijfsleven was de directeur al lang ontslagen en de organisatie opgedoekt. Het kan niet verweten worden dat de crisis de schuldige is want Omala werd in 2009 opgericht al ten tijden van crisis. De KLM heeft miljoenen schulden dus zal wel twee keer nadenken om risico volle posities aan te gaan bij Lelystad airport. Dit hele verhaal kwam uit de PvdA kokker terwijl er geen behoefte is vanuit de markt (Jacqueline Cramer, Hans Alders, Adri Duijvesteijn, Job Fackeldij) alles in het licht van de stedenbouw kundige ontwikkelingen, stedenbouw kundige ontwikkelingen die al in 2007 op een laag pitje kwamen te liggen maar die toch door gedrukt zijn in Omala. Jammer want het kost de burger veel geld

    reageer
  • Bart

     

    Ja ik denk dat we hier wel uit kunnen concluderen dat wanneer het vliegveld niet mag uitbreiden, er ook niets van de hoge verwachtingen omtrent het vliegveld uit zal komen.

    reageer
  • Jos '56

     

    HaHa, die is goed :-))

    reageer
  • ron

     

    wat maakt dat nou toch uit? als men daar over nadenkt dan zijn er blijkbaar geen echte problemen of er is totaal niks te doen wat mij betreft mag heel Almere uit de naam verdwijnen ik zie totaal dat verband niet.

    reageer
  • Hendrik

     

    Als blijkt dat een bedrijf aan de aandeelhouders veel te rooskleurige toekomstscenario's heeft geschetst dan is sprake van misleiding en kunnen de verantwoordelijken in het ergste geval worden vervolgd. Bij de overheid werkt dit kennelijk anders. Laat dit nu een les zijn bij al die andere torenhoge verwachtingen rond de luchthaven.

    reageer
  • JP

     

    Met andere woorden de raadsleden en politiek weten heel goed waar OMALA mee bezig is... En omroep Flevoland zat er iets naast?????

    reageer
  • Piet

     

    Oorspronkelijk heette die club "OntwikkelingsMaatschappij Almere-Lelystad Airport", waarmee Almere dus de luchthaven probeerde te kapen. Wij de lasten, zij de lusten. Inmiddels ben ik blij verrast te horen dat OF het heeft over "OntwikkelingsMaatschappij Airport Lelystad-Almere". De luchthaven licht tenslotte op het grondgebied van Lelystad.

    reageer
  • Henk

     

    Hahaha, investeer in het centrum bijvoorbeeld. Het is nooit te vroeg om ergens mee te stoppen. Leven in een droom is fijn maar de werkelijkheid is vaak anders.

    reageer
  • Ron

     

    Tja, is er weg terug ?

    reageer
  • Jens

     

    Die banen zullen pas tot stand komen als het Luchtvaartbesluit genomen wordt. Tot die tijd zullen er geen (grote) investeerders te vinden zijn.

    reageer
  • jeroen

     

    OMALA is dat gelijk aan LMAO?

    reageer
  • Dirk

     

    Misschien een struisvogelfarm starten van 600 ha? Kunnen zij de koppen collectief in het zand steken.

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert