Deskundige: stadshart moet compacter

LELYSTAD
Het stadshart van Lelystad moet compacter en de winkels moeten er meer geconcentreerd worden. Dat zegt Gerrit Sluiskes, hij is deskundige op het gebied van winkelcentra in Nederland. Het centrum van Lelystad kampt al langere tijd met leegstand en te weinig klandizie.

De ondernemersvereniging schreef daarover deze week een brandbrief aan de gemeente.Volgens Sluiskes is het aantal vierkante meters winkeloppervlakte te hoog en moet dat, in overleg met alle betrokkenen, worden teruggebracht. Ook vindt hij dat de huur van de winkelpanden naar beneden moet.

De gemeente Lelystad heeft aangekondigd voor april met een plan te komen voor het stadshart.

reacties (32)

  • frits

     

    Lijkt me niet dat er nu in ene honderden auto's extra komen te staan, alleen omdat het goedkoper is. Waar zouden die auto's nu dan allemaal moeten staan? Werknemers en treinreizigers en zo kunnen nu ook voor 200 euro per jaar een abonnement kopen. Dat is dus ongeveer ook 1 euro per werkdag. Wie dat ervoor over heeft, parkeert nu dus ook al in het stadshart. Parkeertarief verlagen naar 1 euro per dag is dus best een goed plan, dat betekent dat winkelpubliek veel meer de tijd kan nemen om te winkelen. Overigens hebben de garages ook nog wel ruimte voor honderden auto's extra. Ze staan nu voor meer dan 50% leeg.

    reageer
  • Broer

     

    Kinderachtig Serge, verder niks.

    reageer
  • Gerrit

     

    Ben best tevreden met de huidige parkeertarieven. Daarmee voorkom je dat gemakzuchtigen de hele dag de auto in het centrum stallen. Beter voor winkelend publiek omdat er altijd wel een plekje is. En beter voor de winkeliers omdat kopende klanten de auto kwijt kunnen. Nu alleen nog betere betaalautomaten. Want wat er nu is kan echt niet meer in 2015.

    reageer
  • Gerrit

     

    Kan me het hoe nog niet precies voorstellen, maar eindelijk iets zinnigs.

    reageer
  • Serge

     

    Wel op tijd gaan slapen he? Welterustenkusje!!

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Broer

     

    Nogal suggestief, zoals zovaak. Wat is je probleem? Alleen recht op commentaar door onbenullen?

    reageer
  • Serge

     

    Sinds wanneer krijgt een deskundige die zich commercieel wil wegzetten gewoon aandacht op OF? Zoontje /neefje / buurman van?

    reageer
  • Geesje 65

     

    waarom je kan je fiets ten allen tijden gewoon over de Gordiaan meenemen dat heeft de gemeente zelf verzekerd toen het hoge fietspad afgebroken werd, ik vind het nog steeds stom dat dat gedaan is, fietsen over een parkeerplaats is niet verstandig

    reageer
  • Nel

     

    Helemaal correct, maar dan moeten ze wel zsm beginnen anders vissen ze weer naast het net en plukken andere Gemeenten van deze situatie de vruchten!

    reageer
  • Visgraat

     

    Fijn, eindelijk eens een serieuze discussie, met deskundige inbreng zoals van Frits. Een goed voorbeeld voor 2015.

    reageer
  • Bas

     

    dit is echt de meest huilie huilie van het jaar. Alle supermarkten in de Gordiaan liggen aan de rand, langs fietspaden of doorgaande wegen waar je gewoon je fiets kan stallen. Dit bedoel ik dus met eeuwige huilie huilies. Bah!

    reageer
  • maan

     

    Zielig hoor. Sonmige mensen nemen het liefst hun auto of fiets mee de winkel in.

    reageer
  • frits

     

    Maxis draait redelijk vanwege de nabijheid van anderhalf miljoen inwoners in Amsterdam en 't Gooi, en vele forenzen. Lelystad heeft die kritische massa niet. De passagiers van het vliegveld gaan echt niet stoppen om te winkelen. Die willen hun vliegtuig halen, of omgekeerd snel naar huis. Weer een nieuw winkelcentrum ontwikkelen, maakt de problematiek groter. Concentratie van het Lelystadse winkelgebied aan de kust en het slopen van grote delen van het stadshart en Palazzo kan Lelystad wel een echt ook voor toeristen aantrekkelijk kernwinkelgebied geven (naast de wijkwinkelcentra voor de dagelijkse boodschappen), maar vraag is wie de kapitaalverliezen van de overbodige te slopen winkels gaat nemen. In het stadshart kun je nog appartementen proberen te realiseren, maar wat moet je met Palazzo? Daar kom je niet zo 1-2-3 vanaf. Dat zal spontaan weg moeten kwijnen. Reken er maar op dat die ondernemers er alles aan zullen doen om uitbreiding van de winkelbranchering aan de kust tegen te houden.

    reageer
  • frits

     

    Bestemmingsplannen konden ook voorheen al binnen enkele weken gewijzigd worden, cq kon er een snelle afwijkingrocedure gevolgd worden. Dat is de crux niet. Het probleem is dat niet ieder kantoor- of winkelpand geschikt te maken is voor appartementen. Als een pand 50 meter diep is met slechts aan een zijde ramen, dan is het achterste deel niet geschikt te krijgen voor woningen vanwege het ontbreken van daglicht. Daarnaast zijn veel panden uit de jaren 70 en 80 niet zo gebouwd dat er eenvoudig extra riolering, gas- en waterleidingen en elektriciteits- en ICT-kabels aan toegevoegd kunnen worden. Vaak zit er daarentegen wel asbest in deze panden, wat verbouwen duur maakt. Overigens is er wel veel behoefte aan studenten- en jongerenhuisvesting in Nederland, maar in Lelystad bestaat niet zo veel behoefte aan extra appartementen. Plus is natuurlijk wel dat het stadshart bij het station ligt, dus wellicht vallen er jongeren te trekken die in Amsterdam of Zwolle niets betaalbaars vinden. Verplaatsing van de horeca naar het stadshart zou daarbij kunnen helpen.

    reageer
  • frits

     

    Wel nee. Ook toen de plannen ontwikkeld werden, werd er al voor gewaarschuwd dat Lelystad te veel woongebieden, kantoor- en winkellocaties aan het ontwikkelen was, waar in de markt helemaal geen behoefte aan was. Hetzelfde geldt voor Almere, waar ook vanaf dag 1 gemeld werd dat 400.000 inwoners en meer dan 1 miljoen vierkante meters aan kantoren een totale irreële ambitie was. Niet de recessie heeft roet in het eten gegooid, maar de opkomst van internet, waardoor er minder behoefte is aan winkels en kantoorruimte, en de stop van de bevolkingsgroei in Nederland (er komt zelfs een krimp van de bevolking aan in grote delen van het land). Dit is al sinds de jaren 90 duidelijk. Maar de politici en beleidsmakers in Flevoland droomden (en dromen nog) van hun megolomane plannetjes. Er zijn genoeg deskundigen geweest die Lelystad en Almere gewaarschuwd te hebben eerst bestaande locaties af te ronden, voordat er gestart zou worden met Lelystad Warande, Almere Nobelhorst en met bedrijventerreinen als Flevopoort en Flevokust. En er is ook gewaarschuwd voor overbewinkeling door uitbreiding van het stadshart van Lelystad in combinatie met Baravia Stad en andere locaties, net zoals er gewaarschuwd wordt tegen de ontwikkeling van een megawinkelcentrum in Almere Poort. De werkelijkheid is dat veel bedrijven en Nederlanders Flevoland geen leuk woon- en werkgebied vinden. Dat is misschien jammer, maar misschien ook wel goed, omdat de mensen die de rust en ruimte wel waarderen, dat dan ook zo houden. Alleen moeten de politici dan wel eens ophouden met geld verbrassen aan onzinnige projecten, zoals een volstrekt nutteloze verdubbeling van de Waterlandseweg in Almere en van de Gooiseweg in Zeewolde.

    reageer
  • Barbara

     

    Misschien een ideetje om bestemmingsplan te veranderen?? Want vanaf 1 november 2014 kunnen gemeenten een aanvraag voor zo’n vergunning sneller en eenvoudiger afwikkelen. De reguliere procedure is in plaats van 6 maanden nu acht weken geworden!! Zo kunnen in 2015 dan regelmatig kantoren, en leegstaande winkelpanden in het stadshart worden omgebouwd tot studentenflats of ander soortige onderkomens waar erge behoefte aan is.. Volgens mij is dit de methode om minder schade te leiden en het stadshart werkelijk nieuw leven in te blazen..

    reageer
  • willem

     

    het ligt ook aan de winkelier hij verkoopt truttige kleding daarom gaan ik naar zwolle daar slaag ik snel.

    reageer
  • helin

     

    helemaal mee eens

    reageer
  • marie

     

    en .... wat denk je .... je mag straks ook niet meer per fiets het centrum in naar de supermarkt. je mag lopen sjouwen. ik niet! ga wel naar een kleiner centrum, kan ik voor de deur mijn fietstassen vullen.

    reageer
  • truus

     

    Als ze dat betaald parkeren om te beginnen nu eens gaan afschaffen. Dat lijkt mij heeeeel belangrijk. Misschien vind ik het dan ook weer gezellig in de stad.

    reageer
  • Ikke

     

    Precies, dit! De gemeente kan echt maar zoveel doen, de projectontwikkelaars varen wel bij het leeg laten staan van panden. Wanneer daar iets aan wordt gedaan, zal ook leegstand teruggedrongen worden én huren weer meer betaalbaar worden.

    reageer
  • Nemo

     

    Helemaal met je eens. Maar ook de politiek moet zich achter de oren krabben gezien hun verkiezingsbeloften. Maar ja, ik bedenk me nu dat dat niet kan, want ze hebben geen oren.

    reageer
  • Koos W.

     

    Misschien moeten we als Lelystad eens als eerste de grote stap durfen nemen. Een winkelcentrum in het stadshart is uit de tijd, en zeker als je geen historisch Stadshart hebt. Ontwikkel het kust gebied voor het toerisme met havens/horeca uitgaansboulevard en breng een winkelgedeelte in de buurt van de haven. Ontwikkel een winkelcentrum (a la maxis Adam) tussen Lelystad Airport en de snelweg. Even de snelweg af en winkelen. (en als de luchthaven er komt rijden de passagiers er langs). Wellicht dat de passant op de A6 dan wel stopt. En de cruise schepen die aanleggen aan de kust zo plaatsen dat ze door het winkelcentrum aldaar naar de boulevard, horeca en musea moeten lopen. Het winkelcentrum zelf redden gaat niet lukken. Lelystad heeft geen regio functie, te weinig kapitaal draagkrachtige inwoners, en geen historische binnenstad. Dat los je niet op met een paar bloembakken en andere straattegels.

    reageer
  • lelystedeling

     

    Niets nieuws . Dit is al sedert eind jaren 80 naar vorengebracht. Degenen die deze plannen ooit samen met projektontwikkelaars hebben bedacht en uitgevoerd moeten zich maar eens achter hun oren krabben en in de spiegel kijken. Projektontwikkelaars zijn nou eenmaal geboren zakkenvullers en denken alleen mar aan hun eigen portemonnee en als die niet meer gevuld is of wordt laat men zich failliet verklaren.

    reageer
  • Dnz

     

    Toch proberen hoogwaardige banen aan te trekken met de sellingpoints van Lelystad? Ruimte en prijs? Het eerste is te realiseren/is er al, het tweede doet de markt. Echter zijn de laatste jaren vele instellingen hard weggerend, danwel wegbezuinigd. De vraag hoort dus eigenlijk te zijn: hoe brengen we de sociaal economische positie van de bevolking van Lelystad weer in balans? We zitten hoe je het ook wendt of keert met een te grote groep laag opgeleide, jonge werklozen (7,1%) die ieder jaar nog eens groter wordt. Dit door het ontbreken van hoger onderwijs in Lelystad en de demografische samenstelling (jonge bevolking) en de Hanzelijn zou wel eens de braindrain die Lelystad kenmerkt (jongeren die gaan studeren buiten Lelystad komen vaak niet meer terug) kunnen versterken, waardoor er een relatief zeer laag opgeleide bevolking overblijft die wel wel wil, maar niet eens weg kan! Deze spiraal, wat eigenlijk de kern is van de problematiek moet zo snel mogelijk gebroken worden! Daar helpen helaas niet een paar winkeltjes of bloembakken bij die het een beetje opfleuren. Doomdenkende: De winkels zijn of niet geschikt voor de gemiddelde Lelystedeling of is 13 in dozijn in de aanbieding met folder in de hand. Het lot van de bloembakken (hier kun je natuurlijk ook andere voorzieningen voor in de plaats zetten) zal beslecht worden door ontevredenheid (slechts een symptoom) en criminaliteit, gezien dat armoede een directe relatie heeft met bepaalde soorten criminaliteit.

    reageer
  • Ingrid

     

    Oplossing ligt bij de landelijke overheid: afschaffen belastingaftrek voor leegstaande panden van projectontwikkelaars.

    reageer
  • Hano

     

    Het is gemakkelijk om de koe etc. Op het moment dat beleidsmakers en ontwikkelaars de plannen voor het centrum maakten en deels uitvoerden was er nog geen sprake van een crisis, zoals dat nu wel al jaren het geval is. Lelystad was flink aan het groeien en deze plannen- zoals de bouw van de Promesse- pasten in de groei die de stad doormaakte. Indertijd lagen er nog veel meer plannen voor de stad en voor het centrum welke stuk voor stuk noodgedwongen afgeblazen werden door de economische crisis. Denk aan Warande bijvoorbeeld. Of aan Parkwijk. Die plannen hadden voor de stad veel kunnen betekenen qua groei. Groei die helaas werd gestopt door de crisis. Je kunt de beleidsmakers en ontwikkelaars m.i. hierin niks kwalijk nemen. De crisis hakt er in Lelystad wellicht wat harder in dan elders in het land, maar uniek zijn we hier zeker niet in. Vraag blijft over hoe je kunt roeien met de riemen die je hebt. En daar buigt iedereen met alle goede bedoelingen nu z'n hoofd over. Een passende oplossing is er niet direct. Je kunt moeilijk delen van het centrum wegslopen want dat kost ook geld en zorgt weer voor lege gaten waar voorlopig niks gebouwd kan worden.

    reageer
  • Hendrik..

     

    Punt1 van het plan: Betaald parkeren schrappen. Of in elk geval de prijs drastisch naar beneden, tot maximaal €1 per dag. En als je dan nog weigert te betalen echt een hele vette boete. Maar ik ben bang dat dát aan dovemansoren gezegd is. En ook al zijn ze doof, ze kunnen het tenminste hier ook nog lezen!!

    reageer
  • peter

     

    ook al leg je de straat met gouden plavuizen de mensen hebben gewoonweg geen middelen om regelmatig te winkelen ,alleen het broodnodige, zoals naar de supermarkt.denk dat het probleem niet alleen in Lelystad ligt.

    reageer
  • Maarten uit Lelystad

     

    Deze deskundige trapt open deur in. Iedereen met gezond verstand wist dat al toen de projectontwikkelaars hun plannen voor uitbreiding van de Gordiaan presteerde. Maar ja hun geldlust ging gepaard met mooie praatjes, en zoals al vaker gezien zijn er nu velen die daarvan de wrange vruchten plukken. Hopelijk zal men nu zien dat “deskundigen” niet altijd precies de juiste snaar raken en zal men niet de oude winkels sluiten en de dure nieuwbouw in stand houden. Juist goedkope winkelruimte maakt het mogelijk dat echte ondernemers ideeën kunnen realiseren met leuk gevarieerd winkelaanbod. Dit wordt dan een trekpleister, zoals ook juist de afwisseling in aanbod, met daartussen veel betaalbare horeca in oude steden de hoofdreden is van de aantrekkelijkheid. Maar ja dan moeten de beslissers wel een rechte rug houden, gaan voor aantrekkelijkheid voor bewoners en kleine ondernemers en niet eerst denken aan de portemonnee van de investeerders en hun projectvrienden. Dus of dat gaat lukken?? Als de beslissers in de gemeenteraad zitten, met hun neoliberaal gedachtengoed als belangrijkste leidraad en stem, hou ik mijn hart vast.

    reageer
  • Henk

     

    Deze deskundige is een roepende in de woestijn. In een vroeg stadium waarschuwde hij het gemeentebestuur van de noordoostpolder maar dit bestuur weet alles altijd beter, vandaar de (tientallen) miljoenen verliezen in de laatste en komende jaren.

    reageer
  • CM

     

    Goh, ik hoop niet dat deze deskundige dik betaald is voor dit mooie advies........

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert