Eerste cruisebedrijf vaart vanuit Lelystad

LELYSTAD
Het Nederlandse bedrijf Stip Reizen gaat komend voorjaar cruises verzorgen vanuit Lelystad. Het is daarmee de eerste rederij die Bataviahaven als vertrekpunt gaat gebruiken voor IJsselmeercruises. Het bedrijf wil vanaf april vanuit Lelystad bootreizen verzorgen over het IJsselmeer, naar de Rijn en het Zuiden van het land.

Directeur Fred Verlinden van Stip Reizen zegt dat het besluit om te kiezen voor Lelystad vooral te maken heeft met de bereikbaarheid. Door de centrale ligging hoeven mensen vanuit de Randstad niet zo ver te reizen. Ook zijn de relatief lage parkeerkosten een reden. In totaal staan er tussen april en oktober 21 afvaarten gepland met een schip dat 140 bedden aan boord heeft.

Afgelopen november werd bekend dat de gemeente Lelystad en de provincie gezamenlijk 650.000 euro gaan investeren om Bataviahaven aantrekkelijker te maken voor reisorganisaties. Stip Reizen zegt dat die investering geen invloed heeft gehad op hun besluit om te kiezen voor Lelystad.

reacties (12)

  • Andree

     

    Goed nieuws. Maar dat Lelystad lekker dichtbij is voor de Randstad is voor mij nieuw. Het probleem van Bataviastad en Flevonice is dat ze veel te ver weg zijn voor iedereen buiten de Polder. Ook het treinstation is nutteloos om deze bestemmingen aantrekkelijk te maken.

    reageer
  • jo

     

    urk vist weer achter het net jammer gemeente urk

    reageer
  • Danny

     

    Een busstation? Ben je ooit wel eens in Batavia Haven geweest geetje? Er is al een bushalte in Batavia Haven en daar kunnen momenteel 4 bussen naast elkaar staan zonder doorgaand verkeer te hinderen.

    reageer
  • frits

     

    Dat zou inderdaad ook een les kunnen zijn: die mensen komen voor de cruise, en niet specifiek voor Lelystad. Maar ook dat klanten en bedrijven afkomen op een goede bereikbaarheid en goedkoop parkeren, en niet zo geinteresseerd zijn in andere dure investeringen.

    reageer
  • ron

     

    busstation? 1. er is toch een halte? 2. de kracht zat hem toch in het parkeren (dus mensen komen en gaan dus niet met de bus) 3. hoeveel mensen per boot komen dan wel met de bus ? daar moet de rederij best een inschatting van kunnen geven. maar daar krijg je w.s. geen bus mee vol. NB of hoopt Lelystad dat deze mensen het stadshart gaan bezoeken? ; Ik denk van niet; die verheugen zich op een reisje per boot en gaan hooguit naar de attracties rond de haven daar is al genoeg te zien.

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Wolf

     

    Eindelijk begint de lely te bloeien. Goed voor de werkgelegenheid toch, samen met het vliegveld enzzz...

    reageer
  • Machteld

     

    Leuk komt er dan ook meer werkgelegenheid?? Zie het wel zitten om met mijn opleiding en ervaring in Lelystad te kunnen werken. Maar Naupar zit er toch ook nog en dat is ook een soort van Rederij die gebruik maakt van de haven van Lelystad als opstappunt maar dan met onafhankelijke zeilschepen die over het Ijsselmeer (en naar andere plaatsen) varen...

    reageer
  • elly

     

    leuk Denk er gebruik van te make tzt

    reageer
  • geetje

     

    Top, de investeringen zijn juist nodig, er is nu maar plek voor 1 boot tegelijkertijd. het is wellicht interresanter voor de gemeente om inderdaad iets minder te investeren en daarmee te investeren in de bereikbaarheid en aankleding van deze plaats. zowel met de auto als met openbaarvervoer moet op de vertrektijden van deze boot genoeg bussen klaar staan om de passagiers te vervoeren. of de rederij dat zelf doet naar het station dat weet ik niet maar lijkt mij voor de gemeente een mooi punt om aan te werken. een busstation bij batavia haven!

    reageer
  • Barbara

     

    Welke les bedoel je @ frits? Dat de winkeliers in het stadshart niet hoeven te rekenen op winkelend publiek dat bezig is zich in te schepen voor hun reisje langs de Rijn?

    reageer
  • ik

     

    top

    reageer
  • frits

     

    Goed nieuws dat dit bedrijf ziet wat er aantrekkelijk is aan Lelystad (goede bereikbaarheid en goedkoop parkeren aan de kust). De kostbare investering in de haven is blijkbaar niet nodig om de riviercruises te trekken. Dat geld kunnen gemeente en provincie zich dus besparen. Parkeertarieven en bereikbaarheid zijn daarentegen dus wel relevant. Zit hier een les in voor het Stadshart?

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert