Rotonde bij Harderhaven wordt vervangen door viaduct

ZEEWOLDE
Gedeputeerde Staten van Flevoland hebben besloten om de rotonde in de N302 bij Harderwijk te vervangen door een ongelijkvloerse kruising. Dat meldt gedeputeerde Jaap Lodders op zijn Facebookpagina. De huidige turborotonde nadert volgens de gedeputeerde het einde van haar capaciteit.

De rotonde is een belangrijke toegangspoort tot Flevoland vanaf de A28. De werkzaamheden zullen in 2020 beginnen.

De komende jaren worden gebruikt voor voorbereiding, waaronder het opstellen van een Milieu Effect Rapportage, planologische procedures en grondaankoop. In totaal gaat het om een investering van 7 miljoen euro.

reacties (17)

  • Dick

     

    Zit je nou jezelf te quoten? Nou ik denk dat ik voldoende verstand heb van afschrijven, onderhoud etc. En hoe kom je nu weer op dingen "bij voorbaat aanleggen". Er was een probleem. Dat moet opgelost worden. Dus niets "bij voorbaat". Er is door voor rotondes en of VRI's te kiezen gewoon een foute keuze gemaakt. En wilt u nu echt beweren dat Ambtenaren zelf hun salaris bij elkaar verdienen? Dacht het niet.

    reageer
  • Andree

     

    U heeft werkelijk geen enkel idee van financiering, afschrijving en kosten per jaar. Een setje viaducten heeft ook gewoon een jaarprijs en over honderd jaar of eerder zijn ze ook oud. Allerlei zaken bij voorbaat aanleggen is heel dom gebleken. Overal liggen gronden te wachten en staan betonstructuren 40 jaar gereed die uiteindelijk onbruikbaar blijken vanwege moderne eisen. Het is ook een waanidee dat de samenleving door private werkers betaald wordt. U zit overigens in de tijd van uw baas dick te doen. Mag dat wel?

    reageer
  • Dick

     

    Maar dat is nou net het punt, dat miljoen voor een VRI (per kruising) had nooit uitgegeven moeten worden. Het probleem had gelijk goed aangepakt moeten worden. Dan hoef je ook niet onnodig geld over de balk te smijten. Vergeet niet dat Ik en vele bij private ondernemers werkenden dit mogen betalen. Een Ambtenaar wordt daar ook van betaald dus kom niet met de uitspraak "ambtenaren betalen ook belasting".

    reageer
  • Andree

     

    Poepoe, uw VRI's zijn dan al lang afgeschreven en hebben hun nut wel gehad. Beter maken ze er overigens één kruising van. Dat spaart een kruising uit. Er moet alleen een slinger in de weg. Dit is toch onvermijdelijk.

    reageer
  • Dick

     

    Maar dat is nou net het probleem met overheden, er is geen toekomstvisie. Toen de Gooise weg 2x2 stroken is geworden heeft men de fout gemaakt alle kruisingen gelijkvloers te houden en uit te rusten met VRI's. Dit hadden direct ongelijkvloerse kruisingen moeten worden. Nu komt men daar over tien jaar achter en gaat de schop weer in de grond en tiefen we weer geld over de balk om de VRI's te verwijderen.

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Andree

     

    De verkeerslichten en kruisingen op de gooiseweg mogen ook wel eens aangepakt. De hoofdweg is Larserweg-Ganzenweg. Dus maak daar twee soepele bochten en een doorgaande weg en laat de Gooiseweg maar kruisen met één kruising of met een onderdoorgang. Bij Lelystad maakt men beter een secondaire weg en ook de verkeerslichten wat minder. Het is een 2x2 hoofdweg.

    reageer
  • De oude wielrennert

     

    Met een viaduct er bij zal de bouwtijd zo'n twee jaar zijn. Dus hopelijk in 2022/23 gereed voor gebruik. Er woont helemaal niemand dus de MER is toch pro forma? Hoe lang hebben we niet met die achterlijke busbaan in het aquaduct gezeten. En al die verkeerslichten in Harderwijk? Doe eens wat peper in de procedures!

    reageer
  • Dick

     

    Noem even het artikeltje in het RVV 1990 op. Er staat nergens dat je de rotonde niet op mag rijden als de weg blablabla. Je haalt de regels op een kruispunt en een rotonde doorelkaar. Een rotonde is geen kruispunt, het is een op zich zelf staande "rechtdoorgaande" weg. Daarom hoef je ook pas dan richting aan te geven als je de rotonde (rechtsaf) verlaat. Helaas doen ook hele volksstammen dat niet juist.

    reageer
  • Dick

     

    Het gaat mij niet om de rotonde zelf maar om het pad naar de toekomst. Waarom moeten alle problemen eerst met oplossingen voor het probleem (want dat zijn de oplossingen daar altijd geweest) bevochten worden en pas na 3 keer een foute weg ingeslagen te zijn het probleem op te lossen. De oplossing is "Doorstroming". Doorstroming creëer je niet d.m.v. verkeersobstakels (wat een rotonde is, je moet afremmen waardoor de zgn harmonika file ontstaat) maar door verkeer de vrije baan te geven. Zelfde voorbeeld, rotonde bij Joure, hoeveel miljoenen daar al niet zijn weggesmeten door de overheid, gaan ze nu uiteindelijk doen wat 30 jaar geleden al had moeten gebeuren, rotonde weg en een "normaal" knooppunt aanleggen.

    reageer
  • Jan Willem

     

    Er zijn een heleboel rotondes waarbij het middengedeelte zo ver is opgehoogd dat je de weg rechtdoor niet kan zien en dus ook niet kan zien of het daar vol staat met verkeer, hoe moet je dan te werk gaan? Door blijven rijden op de rotonde?? Overigens heb ik tijdens het doen van mijn rijexamen van de examinator niets gehoord over mijn gedragingen op de rotonde(s), waarschijnlijk heb ik toen toch goed genoeg opgelet.

    reageer
  • Hendrik..

     

    Als jullie goed hebben opgelet bij het doen van je rijexamen, dan weet je dat je een rotonde niet mag oprijden, als de weg waar je naar toe moet volstaat met verkeer. Het kruisende verkeer voor andere richtingen kan dan wel van de rotonde gebruik blijven maken. Een rotonde mag je niet blokkeren. Als dat wel gebeurt is het turbo-effect meteen verdwenen en ontstaat er een opstopping op alle toeleidende wegen. Kennelijk is het heel moeilijk om geduld te hebben in het verkeer. En bedenk dat op tijd ergens aankomen, begint met op tijd vertrekken.

    reageer
  • KC

     

    Een rotonde is vele malen beter dan de verkeerslichten die er stonden. Het is wel goed dat er een ongelijkvloerse kruising wordt gemaakt. Bij Roggebotsluis liggen de zelfde soort plannen, maar deze is daar veel moeilijker.

    reageer
  • Dick

     

    Nee verkeersregelinstallatie heeft ook alleen maar een negatieve invloed op de doorstroming. Waarom? In een roodlicht periode moet het verkeer stoppen waardoor file ontstaat. Nee enige goede oplossing is een systeem met toe en afritten. Een stroomweg, wat de N302 is moet zo min mogelijk flessehalzen hebben.

    reageer
  • kees d.

     

    Ben blij meet de aanpassing. Jammer dat men in 2020 pas gaat beginnen. In de spits kom je de rotonde bijna niet meer over. Misschien zijn stoplichten een tijdelijke oplossing want de komende vijf jaar zal de drukte zeker toenemen met Zeewolde als transportcentrum van de polder.

    reageer
  • Dick

     

    Die *** rotonde heeft alleen maar geld gekost. Infrastructuur brengt, tenzij je tol heft, niets op maar kost alleen maar geld. En nee niet achteraf, van te voren. daarom haal ik Roggebotsluis er ook bij. Opzouten met die turbotondes.

    reageer
  • De oude ingenieur

     

    Kijk aan kapitein Achteraf, de rotonde heeft zijn geld opgebracht en kostte bijna niets.

    reageer
  • Dick

     

    En zo worden er weer gemeenschapsmiljoenen weggesmeten! Die rotonde had er in eerste instantie niet eens moeten komen maar had gelijk ingezet moeten worden op een systeem met toe- en afritten. Evenzo bij Roggebotsluis. Daar zou de rotonde "verplaatst"worden om de bottleneck op te heffen. Nou dan heb ik nieuws voor de heer Lodders, een rotonde is een bottleneck, waar je hem ook neerlegt.

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert