"Nieuwe haven cruciaal voor Noordelijk Flevoland"

URK
De aanleg van de buitendijkse haven bij Urk is van cruciaal belang voor de economie in Noordelijk Flevoland. Dat stellen Ondernemers Vereniging Groendorpen en Bedrijven Actief Noordoostpolder (BAN).

Volgens de ondernemersverenigingen biedt de nieuwe haven grote kansen, bijvoorbeeld aan technische bedrijven die zich bezighouden met hydrauliek, motoren of scheepsbouw. De ondernemers denken dat de nieuwe haven tot 350 extra arbeidsplaatsen kan opleveren. Ook leerlingen uit het technisch onderwijs profiteren van de haven.

Ondernemers uit Noordoostpolder lieten zich donderdagavond op Urk bijpraten over de status van het ambitieuze project. Het is de bedoeling dat Flevoport in twee fasen wordt gerealiseerd. Bij de eerste fase verhuist een aantal Urker bedrijven naar de nieuwe haven. In fase twee is volop ruimte voor andere ondernemingen.

reacties (17)

  • Brilletje nodig

     

    Volgende keer bij je bezoek aan de Urker haven eerst maar even langs Dirk Korf Jasper!!

    reageer
  • Stef

     

    @felvoburger, een nogal "politiek" antwoord. Je gebruikt veel woorden om aan te geven dat alles uiteindelijk kan aangepast worden aan de economische belangen, ongeacht eerdere afspraken en regels. Het natura ding lijkt mij dan ook een vrij inhoudsloos geval. Een typische afspraak tussen politieke partijen om elkaar zoet te houden. Ik ben het bovendien totaal niet eens met uw stelling dat de beide havens een ander markt bedienen. In Lelystad willen ze immers ook een extra bedrijventerrein aanleggen (en dat terwijl er al zoveel grond ligt te wachten om bebouwd te worden.) De bereikbaarheid van de snelweg is ook onzin, vrachtwagens moeten ook in Lelystad omrijden voor ze op de snelweg komen. De afstand is nagenoeg even ver. Wil je echt direct op de snelweg komen dan moet die haven op een heel andere plaats komen. In Urk ligt bovendien al infrastructuur dus daarom is dat mijns inziens een veel beter plaats voor een haven. Beide havens liggen amper 5 km uit elkaar. Het lijkt mij goedkoper om alles te centraliseren. Leg dan een haven aan in de buurt van de Ketelbrug. Ik denk dat hier wederom vooral de economische belangen van bepaalde politieke partijen een rol spelen. Twee haven brengen, ongeacht hun nut, meer geld op dan een centrale haven. Ik ben er echter van overtuigd dat een goed natuur en recreatieplan voor de hele kust vanaf Lelystad tot Urk, veel meer geld kan opbrengen dan al die havens samen. Vriendelijk groet, Stef Ringoot.

    reageer
  • Flevoburger

     

    Bij juiste toepassing van het Natura 2000 verhaal kan, ook in een Natura 2000 gebied, goed plaats zijn voor zelfs "industriële activiteiten" . Het van te voren roepen "Natura 2000 gebied, dus dat is verboden" is schadelijk voor het maatschappelijke "draagvlak" en doet daarmee eerder kwaad dan goed met betrekking tot de zogenaamde Natura 2000 "Instand Houdings Doelstellingen". Soms vraag ik mijzelf wel eens af; "Misschien heeft alleen het Natura 2000 proces zelf al een negatief effect op de beeldvorming van alle natuurbeschermingsinstanties gezamenlijk? " . Beter kunnen we gezamenlijk, met alle belanghebbenden, op zoek gaan naar breed maatschappelijk gedragen oplossingen. Ik kan mij voorstellen dat een haven bij Urk ( direct achtergelegen industrie en visserijcentrum ) een hele andere markt bediend dan een (overslag)haven bij Lelystad , direct gelegen aan goede verbindingswegen naar noord, oost zuid en west. En Natura 2000? Vrachtschepen varen niet zomaar rondjes over het IJsselmeer hoor.........

    reageer
  • Jasper

     

    Natura 2000 beschermd? Waarom worden er in een natura 2000 beschermd gebied dan toren hoge windmolens geplaatst die het aanzicht en uitzicht op het Natura 2000 beschermd gebied vervuilen?

    reageer
  • kees d.

     

    Het IJsselmeer en het Markermeer zijn beide Natura 2000 gebieden, dus beschermd. Daar mag je niet zomaar in gaan knoeien. Dit geld voor alle gemeentes die buitendijks aan de gang willen.

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Stef

     

    Ik vraag mij ook af of ze in Urk wel op de hoogte zijn van de plannen voor een haven in Lelystad. Wordt er tussen de betrokken instanties wel eens overleg gepleegd over beide projecten? Lijkt mij interessant om eens te onderzoeken. Wat mij betreft mag de haven in Urk komen hoor... Laat Lelystad eens inzetten op natuur, daar valt op termijn veel meer mee te verdienen. Ze krijgen in Lelystad hun industriegrond toch niet verkocht... Er ligt al zo gigantisch veel ruimte te wachten... Waarom daar nog meer bij doen?

    reageer
  • Stef

     

    Ik vraag mij af of ze in Urk wel op de hoogte zijn van de plannen in Lelystad. Wordt er tussen de betrokken instanties wel eens overleg gepleegd over beide projecten? Dit lijkt mij nou interessant om eens te onderzoeken...

    reageer
  • Hans

     

    Prima dat dat op Urk zo is, maar in de N.O. Polder moeten we dat niet willen.

    reageer
  • Hans

     

    Ik hoop voor 'mijn' N.O.Polder wel dat er op zondag gewerkt kan worden. De haven ligt ten slotte ook aan de polder vast.

    reageer
  • Stef

     

    Ja, die haven in Lelystad... Komt die er nou wel of niet... En als hij er wel komt hebben we twee havens op een boogscheut bij elkaar.... Overkill?

    reageer
  • geetje

     

    en de haven in lelystad dan? dan geloof ik toch meer in die haven sorry. maak daar dan een grotere haven. dan zetten we wel bussen in naar urk haha

    reageer
  • Urker

     

    inderdaad en veel werkgelegenheid.. wij gaan rijk worden van jou belasting centen.. super!

    reageer
  • Urker

     

    Laat nou eens een ieder in zijn waarde, op Urk hebben we de zondagsrust en accepteer dat gewoon en loop er niet telkens over te zeuren

    reageer
  • Pipo

     

    Nieuwe scheepswerf? Scheepswerf Peters in Kampen wacht al een mooie tijd op overname.Maar een probleem: het ligt niet in het n.o.poldertje.

    reageer
  • Wel opletten, dat er Zondag's niets gedaan mag worden, anders worden de Urkers boos. En dat wil dan toeristisch actractief worden?

    reageer
  • simpel

     

    De Urkers verheugen zich al op het geld dat de gemeente Noordoostpolder in hun gemeente gaat investeren. De gemeente NOP heeft het zelf niet nodig?

    reageer
  • Jasper

     

    Laten wij voorop stellen dat de haven van Urk, in 1 woord een bende is. Het word hoognodig tijd dat er een buitendijkse haven bij Urk komt. Moet u kijken wat voor ''wrakken aan boten in de haven'' en druk werkzaamheden in de haven plaatsvinden! Geen toeristische trekpleister meer de haven van Urk. Een buitendijkse haven bied dus uitkomst. De haven van Urk, is moet meer toeritichers worden, en dat kan alleen als (AL) het wrakkentuig, en werkzaamheden verplaats worden. Dan kan men zeggen, wat ziet die haven er toch mooi uit op Urk. Nee, kijk maar een naar Lelystad, Medemblik, en elders, daar zien de havens er beter georganiseerd, en er beter onderhouden uit. Veel mooier dan de haven, geen rotzooi op de haven, geen wrakken in de haven etc etc. Als Urk zegt dat zij de mooiste en nostalgische haven van Flevoland hebben? Geen sprake van!

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert