Werkzaamheden A6 en A1 in volle gang

ALMERE
Wie tussen Almere en Amsterdam reist zal het niet ontgaan zijn. De wegwerkzaamheden aan de A6 en A1. Er komt 63 kilometer extra asfalt bij. Naast de extra rijbanen moeten er zo’n 100 viaducten worden aangepast, komt er een aquaduct bij Diemen, en komt er een nieuwe spoorbrug voor het treinverkeer. Rijkswaterstaat zegt dat het werk op schema ligt.

Hollandse Brug

Bij Almere schiet het werk aan de tweede Hollandse Brug al aardig op. De eerste liggende delen zijn inmiddels geplaatst. De verwachting is dat de brug eind dit jaar af is. Het duurt dan nog wel even voordat er ook verkeer overheen kan rijden. De rijbanen worden namelijk pas later aangelegd.

De tweede Hollandse Brug zal overigens iets smaller zijn dan de huidige brug. Op de nieuwe brug komen de rijbanen richting Lelystad te liggen, op de oude die richting Amsterdam plus twee wisselstroken.

Blauwe Torens

Even verderop langs de A6 staan opvallende blauwe torens van staal. Het is één van de vragen die ze bij Rijkswaterstaat het vaakst krijgen. Waar zijn die voor? Het antwoord: tijdelijke ondersteuning voor een nieuwe spoorbrug.

De brug wordt 50 meter hoog en 255 meter lang. Die 255 meter wordt overbrugt zonder gebruik te maken van tussenpilaren. En dat maakt de spoorbrug volgens Rijkswaterstaat uniek. Daardoor is er namelijk veel ruimte om onder de brug rijbanen aan te leggen. Van de blauwe torens die nu als hulpmiddel dienen is straks niks terug te zien.



Aquaduct

Bij Muiden wordt hard gewerkt aan een nieuw aquaduct. Verkeer gaat straks onder de Vecht door, in plaats van eroverheen. De A1 komt daarbij op een andere plek te liggen. Iets verder van Muiden af. De huidige weg zal worden afgebroken.

Nog jaren werk

Het zal nog jaren duren voordat alle werkzaamheden af zijn. Maar onderdelen van de nieuwe weg worden al wel voor die tijd in gebruik genomen. Zo moet halverwege volgend jaar het verkeer al door het aquaduct kunnen rijden.

reacties (8)

  • heil

     

    hierbij zou ik graag op de hoogte blijven van de vorderringen betreffende de bouw van het aqadukt.

    reageer
  • Rogier de Groot

     

    Ik weet niet waar je deze informatie vandaan hebt, maar je informatie klopt niet helemaal. Knooppunt Muiderberg gaat volledig veranderd worden en de A1 krijgt 5 rijstroken per rijrichting en een wisselbaan met 2 rijstroken. De spoorbrug wordt door een boogbrug vervangen, omdat het niet goed mogelijk om een betonconstructie te maken om de lange overspanningen te kunnen overbruggen. Het spoor kruist de A1 namelijk schuin. Over 2 - 2,5 jaar zal een belangrijk deel van de werkzaamheden van de A1 al gereed zijn. Dan moet in elk geval de A1 vanuit Amsterdam al over de nieuwe rijbaan gaan rijden. Een paar maanden later volgt de rijbaan richting Amsterdam.

    reageer
  • Dick

     

    De Ingenieur loopt hier wel vaker de plank compleet mis te slaan

    reageer
  • .\/\/.

     

    Te vaag.

    reageer
  • Gerrit

     

    beste ingenieur. Spoorbrug blijft helemaal niet gelijk. Ook komt er aan beide kanten geen nieuw viaduct bij. De bestaande brug met steunpunten zal vervangen worden door een stalen boogbrug van ruim 250m lang en 50m hoog zonder tussensteunpunt.

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • De ingenieur

     

    Het A6 stuk in de polder zal wel het eerste klaar zijn. Hoewel het werk bij het Oor viaduct nog moet beginnen. Klaarblijkelijk eerst de Hollandse brug en het stuk tot de Hoge Ring en Havendreef. Het bestaande A1 spoorviaduct blijft gelijk. Alleen komt er aan beide kanten een viaduct bij. De A1 wordt 2x6 of dergelijk.

    reageer
  • Bram

     

    Een spoorbrug is altijd voor treinen.!!??

    reageer
  • kors

     

    Schiphol? we gaan toch straks naar Lelystad...

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert