Veel minder bussen in Almere vanaf 2018

ALMERE
Vanaf 2018 zullen in Almere veel minder bussen rijden dan nu het geval is. Het gaat om zo'n 25 tot 30 procent. Dat zei wethouder Frits Huis donderdagavond tijdens de Politieke Markt.

De huidige afspraken met vervoerder Connexxion lopen eind 2017 af. Connexxion legt jaarlijks veel geld bij op het busvervoer in Almere. Voor de periode 2018-2027 moet de gemeente het busvervoer opnieuw aanbesteden. Nieuwe afspraken met een vervoerder zullen volgens Huis ongunstiger uitpakken.

Huis zegt dat de situatie niet dramatisch wordt, maar dat de reiziger het wel gaat merken. Op het busvervoer in Almere is de afgelopen jaren al 8,7 miljoen euro bezuinigd.

reacties (26)

  • Pzaal

     

    Als de bussen nu ook eens op tijd zouden rijden waardoor je niet een aansluiting op een provincie bus zou missen die maar 1x per half uur rijd oke. Nu is s ochtends 5 minuten vertraging al geen uitzondering meer en dan rijden die bussen bumper op bumper. lijn 1.

    reageer
  • lexie

     

    Niet zo vreemd dat er geld te kort is, hoe kan het ook anders iedereen weet toch dat bijna niemand in Almere nog een kaartje koopt, als je wel in checkt wordt je nog net niet hardop uitgelachen, het kan inAlmere

    reageer
  • frits

     

    Er is gewoon een marktanalyse gemaakt naar wat bussen elders kosten. Alle concessies in Nederland zijn qua kosten gestegen. Dat is dus geen rare uitspraak. Verder is het geen sprake van onderhandelen, maar van een Europese aanbesteding. De vervoerder die op basis van prijs en kwaliteit de aanbesteding wint, krijgt de nieuwe concessie gegund. Partijen die de concessie willen winnen, schrijven scherp in om de concurrent voor te blijven. Vervoerders weten van elkaar wat ze bij eerdere aanbestedingen in het land geboden hebben. Daar heeft een uitspraak van een wethouder echt geen invloed op.

    reageer
  • Jessica Kips

     

    De gemeente Almere doet de aanbesteding, het geld komt van de provincie (die dat weer van het Rijk krijgt)

    reageer
  • Heg

     

    Inderdaad. Vrijwel iedereen checkt in. Maar om nou te zeggen dat iedereen die dan een kaartje koopt een zwartrijder is, gaat wel erg ver. Het gebeurt wel vaker dat iemand een kaartje koopt. En minder bussen? Ik moet nu om sommige tijden al 2 bussen wachten voordat je uberbaupt mee kan en Almere wil nog meer groeien. Minder bussen inzetten is dus gewoon onacceptabel.

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • cees

     

    Fris gaat elke dag met de bus naar het stadhuis

    reageer
  • wilma

     

    De meeste passagiers checken wel in, waaronder ikzelf. Laatst stonden er twee controleurs in de bus, dan zie je ongeveer 4 mensen een los kaartje kopen bij de chauffeur en dat zijn de zwartrijders. De rest checkt keurig in.

    reageer
  • Anonimus

     

    . Je hebt geen hoed nodig, want je hebt geen hoofd, je kan niet denken en kraamt meer onzin uit dat al die intelligente mensen bij elkaar. Dankzij Omroep Flevoland krijgt ook de gewone man kans om zijn hart te luchten en dat willen wij graag zo houden.. Anoniem of niet, dat is voor een ieder een persoonlijk keuze!!! .

    reageer
  • tark

     

    Je kun je afvragen of het nodig is dat de bus elke 7 min komt. Elke 10 of 12 min is zat en scheelt al erg veel. En zoiets als bus 14.... waarom?

    reageer
  • H Struik

     

    Ach Mario, da's minder vervelend dan een columnist die alleen onder een pseudoniem wil schrijven... gevalletje twee maten...? ;-) Maar goed, dat OV is net als tanken. Ik heb er geen last van, tank altijd voor een geeltje....

    reageer
  • Ger

     

    Nee dat heb je mis. Frits zit vaak in de bus. Zie hem regelmatig. Dat mag ook weleens gezegd worden.

    reageer
  • Nico

     

    Overigens zou ik inzetten op trolley-bussen. Stuk stiller.

    reageer
  • mario withoud

     

    Zoals wel vaker kijk ik bewonderend naar alle reacties hier. Wat is er onder de reageerders toch een hoop kunde, intelligentie en verstand van zaken. En lef niet te vergeten want ze reageren allemaal onder hun volledige naam. Petje af, als er onder de reageerders geen toekomstige Verztesmedaille of Nobelprijs winnaar zit, eet ik mijn hoed op. Tenminste, als ik een hoed zou hebben...

    reageer
  • ron

     

    @ M ; als je het niet weet hou dan je mond en trek zeker geen conclusies op basis van je foute veronderstellingen; je zit er helemaal naast. @ Raymond: jammer maar je ziet dit totaal verkeerd. Heeft totaal niets te maken met onderhandelen. juist slim; zorgen dat er meer inschrijvers komen anders schrijft Connexxion straks werkelijk 30 % hoger als ze denken wederom de enige inschrijver te zijn. Of noem je hem dan ook incompetent als hij zijn mond zou houden en we zijn straks 30 % duurder uit omdat hij zijn mond houd?

    reageer
  • .\/\/.

     

    Vreemd....want in het bericht staat toch heel duidelijk: "Voor de periode 2018-2027 moet de gemeente het busvervoer opnieuw aanbesteden." - wat is er nou waar?

    reageer
  • Ohm1981

     

    En dan niet zeuren dat er weinig mensen met de OV gaan he!

    reageer
  • ZelvdHorst

     

    de helft?? Zeg gerust iedereen.

    reageer
  • Hoezo?

     

    En dan nog iets: niet Huis gaat over het busvervoer, maar de provincie. Het geld voor busvervoer s niet van de gemeente.

    reageer
  • die zak hooi van een Frits hoef zeker nooit met de bus.....zit met zijn gat in de auto dat zegt genoeg.

    reageer
  • TimvD

     

    De helft van de mensen checkt niet in. Zelfs moeders met kinderen... Denk wat voor voorbeeld geef je dan. Als iedereen netjes in checkt is er niks aan de hand.

    reageer
  • Raymond

     

    Weer zo'n handige actie van Frits. Van tevoren andere partijen al op de hoogte brengen dat zij meer kunnen vragen dan Connexxion nu doet. Heeft deze man wel enig benul van onderhandelen? Het wordt toch echt tijd dat dit incompetente figuur het eens voor gezien houdt.

    reageer
  • Bram

     

    Het is zijn geld niet,dus makkelijk uitgeven.

    reageer
  • Nico

     

    Mooi! Nu nog bredere fiets- en voetpaden.

    reageer
  • ron

     

    de praktijk zal wel ergens tussenin liggen. als Connexxion straks een 25-30 % lagere kwaliteit zou aanbieden stapt er wel een andere vervoerder in dat gat. vorige keer was Connexxion de enig inschrijver terwijl ze wel concurrenten hadden verwacht. als je als wethouder tijdig dit soort uitspraken doet worden concurrenten weer wakker geschud. slimme actie dus.

    reageer
  • Eiser

     

    Zijn ze daar nu helemaal van het padje???????? Straks iedereen op de fiets!!! Typisch een zaak voor de rijdende rechter, dit pikken wij niet!!!

    reageer
  • Ger

     

    Dit is dezelfde wethouder die miljoenen wil uitgeven aan verbouwing kunstlinie. Hoe oud is dat gebouw?

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert