Treinparkeerplek mag lijn Flevokust niet dwarsbomen

LELYSTAD
Om meer treinen te laten rijden tussen Lelystad en Schiphol wil ProRail extra zogeheten opstelsporen aanleggen ten noorden van Lelystad. Deze parkeerplaatsen voor treinen zouden moeten komen bij het huidige rangeerterrein.

De provincie en gemeente willen daaraan meewerken onder één voorwaarde: ProRail moet extra onderzoek doen om te kijken of er dan nog wel een treinverbinding naar het bedrijventerrein Flevokust kan worden aangelegd. Zo'n aansluiting is in eerste instantie niet in de plannen voor Flevokust opgenomen, maar er wordt niet uitgesloten dat er in de toekomst wel behoefte aan is.

ProRail gaat in eerste instantie kijken of de sporen op het huidige rangeerterrein aangelegd kunnen worden. Als dat niet lukt, zal de naastgelegen Houtribweg wellicht een stuk moeten worden verlegd.

reacties (16)

  • Jeanet

     

    Laten ze dan gelijk kijken voor spoor richting vliegveld. Want zonder dat wordt vliegveld niets

    reageer
  • ed

     

    Dit moet een reactie zijn op Antje HA en niet op die van Tom.

    reageer
  • ed

     

    Allebei ! Zowel aansluiting (Flevokust) als opstelspoor ( Lelystad-Noord) en een wachtspoor ( ter hoogte van Robert Morris).

    reageer
  • Tom

     

    maar Kees, ik kan mij niet voorstellen dat je daarvoor zoveel extra capaciteit nodig hebt.

    reageer
  • Antje Ha

     

    Wat dit? De keersporen of de aansluiting bedrijventerrein?

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • ed

     

    Tijdens de procedure aanleg Hanzelijn was dit ook al in beeld, maar door een gewijzigd trace ( MMA 160) was toendertijd aanleg niet meer mogelijk en werd en vanaf gezien ook al omdat toen (jaren 90) er geen plannen bestonden m.b.t. Flevokust.Later kwam dit wel weer in beeld waarbij Pro Rail mededeelde: "Aanleg viaduct over Houtribweg en fly-over over de Hanzelijn richting Dronten komen voor rekening van Provincie of gemeente Lelystad of exploitant van de toekomstige haven.Aanleg van deze aftakking is nu niet rendabel en Pro Rail dat het zelfs niet voor 2030 in beeld zal komen.Bovendien is met het trace-besluit Hanzelijn geen rekening meer gehouden met deze aftakking.

    reageer
  • Kees

     

    Juist om een overstap van een vliegtuig wat op het ene vliegveld land naar een vliegtuig wat op het ander vliegveld vertrekt makkelijk te maken.

    reageer
  • alex

     

    meteen even een stukje spoor doortrekken naar de flevokust voor de goederentreinen en werknemers die daar gaan werken. misschien goed voor de economie?

    reageer
  • Tom

     

    waarom zou je extra treinen naar Schiphol willen laten rijden als je op Lelystad Airport op je vliegtuig kunt stappen straks ??

    reageer
  • Bianske

     

    Als ze dan bezig zijn dan ook meteen de lijn doortrekken naar de Noordoostpolder

    reageer
  • Flevowatcher

     

    Dit is natuurlijk de unieke kans om (in ruil voor meer opstelterrein) het raccordement alvast deels door Prorail te laten aanleggen... Provincie en gemeente, grijp uw kans.

    reageer
  • Dirk Zaaan

     

    Een spooraansluiting is altijd geopperd geweest. Flevokust is alleen erg klein en men wil tegenwoordig liever niet al te veel goederenaansluitingen. Wellicht is het wat om Flevokust bij de passeersporen aan te sluiten. Dat vraagt wel een A6 kruising. Beter is toch om Noordelijk aan te sluiten. Dat is veel goedkoper.

    reageer
  • Bewoner

     

    Prima. Dat kan betekenen dat er ook meer treinen gaan rijden. Voorlopig raakt straks wel Lelystad een Intercityverbinding kwijt. Intercity's uit Amsterdam rijden dan niet verder dan Almere. Daarom legt men daar aan de lelystad zijde extra keersporen aan. Echt niet voor tijdelijk. Men gaat niet kapitalen uitgeven aan infra voor iets dat tijdelijk is! Reizigers vanuit Lelystad en het noorden naar Amsterdam moeten dan overstappen of de stoptrein nemen. Schandalig voor hoofdstad van een provincie.

    reageer
  • De ingenieur

     

    Goed te zien dat er aan de spoorgebruikverbetering gewerkt wordt. Bij Almere Centrum komen er ook al twee keersporen. Wellicht kunnen ze die sporen dicht bij het station maken. Dan hoeft de trein niet zo ver te rijden en is er minder tijdverlies. Het is onbegrijpelijk dat Amsterdam CS aan de Oostkant helemaal naar Watergraafsmeer moet om te keren/schoonmaken. Dat is zo'n 15 minuten rijden.

    reageer
  • Frenky

     

    Ik wil mijn sneltreinstation in Almere Buiten terug!

    reageer
  • Bewoner

     

    Plan net goedgekeurd en nu al nooit besproken nieuwe plannen proberen te verwerken

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert