PvdA-GroenLinks wil alsnog Zuiderzeelijn

NOORDOOSTPOLDER
PvdA-GroenLinks in Noordoostpolder wil dat de Zuiderzeespoorlijn alsnog wordt aangelegd.

De fractie roept het college van burgemeester en wethouders op om zich daarvoor in te zetten, door aan te sluiten bij initiatieven van de noordelijke provincies. Die willen de plannen voor een treinverbinding tussen Amsterdam en Groningen weer van stal halen.

PvdA-GroenLinks vindt zo'n spoorlijn, met een station in Emmeloord, van groot belang voor de ontwikkeling van Noordoostpolder. De fractie pleit er overigens ook voor om die lijn via Noord-Duitsland door te trekken naar Sint Petersburg.

reacties (19)

  • frits

     

    Het zuiderzeelijngeld voor Flevoland is besteed aan de N50, Vollenhoverbrug, Compoworld (=subsidies voor bedrijven), Parel van Flevoland (toerisme-promotie Urk) en gaat nog besteed worden aan de buitendijkse haven van Urk. Allemaal speeltjes van de provincie. En dan is het geld gewoon op. Geen enkele reden waarom het rijk nog eens zo'n bak geld beschikbaar zou moeten stellen. Misschien kan die buitendijkse haven nog stopgezet worden, dan is er nog wat geld beschikbaar.

    reageer
  • frits

     

    Ja, als als.... Mederland heeft ervoor gekozen om een autoland te zijn. Dat krijg je niet meer gewijzigd. Aanleg van zo'n spoorlijn kost honderden miljoenen, en de exploitatie per jaar kost ook nog eens heel veel geld. Dat geld is er niet. Elke maatschappelijke-kosten-baten-analyse voor de Zuiderzeelijn is zwaar negatief uitgevallen. Daarom is de aanleg ook geschrapt. En laten we we eerlijk zijn, zo slecht zijn de bussen vanaf Emmeloord ook weer niet. De uurdienst over de Afsluitdijk is wel erg mager, en die bussen zitten regelmatig overvol, zelfs op zondagen.

    reageer
  • Dick

     

    Hoezo autoverkeer voorkomen? Ik kan in mijn dagelijkse werk GEEN gebruik maken van OV. Gewoon omdat de plaatsen waar ik heen moet geen OV heen rijdt. Deed het dat wel, dan nog was het financieel niet aanvaardbaar. De prijs van OV is gewoon niet concurrerend. Verder ben ik voor de aanleg van een Flevolijn, al was het alleen maar om dan direct een 2e en 3e tunnelbuis onder het Ketelmeer door aan te leggen voor de A6. Zijn we de ellende met Files voor de Ketelbrug ook gelijk kwijt.

    reageer
  • -Z-

     

    Zowel de Zuiderzeelijn als de Afsluitdijklijn hadden veel van dat autoverkeer kunnen voorkomen. Nu is het daarvoor gereserveerde geld op, we zullen als land opnieuw moeten gaan sparen of andere dingen laten. Ik denk niet dat Nederland snapt wat een goed spoornetwerk (deze twee lijnen maken het spoorgrid echt completer) allemaal meer betekent en oplevert.

    reageer
  • Andries de Vries

     

    Nederland heeft in het verleden enorm geïnvesteerd in het aanleggen van de polders. In het ontwikkelen van de polders. Nu ligt er een spoorlijn van Lelystad naar Zwolle. Volgens mij heeft dat alleen maar positieve gevolgen voor Lelystad en Flevoland. Een spoorlijn doortrekken via Emmeloord naar het noorden maakt Nederland alleen maar meer in beweging. Het Noorden komt dichterbij. Ik vind dat je juist moet investeren in de Zuiderzeelijn. Daar heeft heel Nederland profijt van.

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • .\/\/.

     

    Staan ze in Leningrad dan niet te trappelen om op de trein naar Emmeloord te stappen? Vreemd!

    reageer
  • flevo

     

    de trein verbinding naar groningen is er al dus dat probleem is al opgelost pvda doe beter je huiswerk daar slapen doen we s, nachts

    reageer
  • De Ingenieur

     

    Naar St-Petersburg??? Vaag is er de wens Groningen-Leer-Oldenburg-Bremen eens goed op te zetten. De trein naar Warschau vertrok van Amsterdam CS, tot vorig jaar maar rijdt nu ook niet meer.

    reageer
  • Andreee

     

    Het budget is al verdeeld en de lokale overheden hebben er fietspaden , rozenperkjes en kinderspeelplaatsen van aangelegd. Geloof maar niet dat er nieuw geld komt. Men had in het verleden moeten doorzetten met de gewone 200 km/h lijn, zoals de Hanzelijn. En geen idiote maglev hobby van Alders en Groningen moeten nastreven. Dat heeft Den Haag alleen maar kopschuw gemaakt. Overigens wonen er nauwelijks genoeg mensen in de NOP om een station te rechtvaardigen.

    reageer
  • frits

     

    Ach, de spoorlijn over de Afsluitdijk was in den jaren '30 al gepland. En zo zijn er nog wel wat meer projecten op een wachtlijst die nooit uitgevoerd zal worden. Het autobezit is sindsdien nogal toegenomen.

    reageer
  • frits

     

    Het geld voor de Zuiderzeelijn is door het rijk uitgegeven aan allerlei andere hobbyprojectjes die de noordelijke provincies en Flevoland als compensatie in mochten dienen. Onzin om dan nu weer over die spoorlijn te beginnen, die geen enkele potentie heeft. Daar is al genoeg onderzoek naar verricht. Het project is niet geschrapt omdat er zulke volle treinen zouden komen...

    reageer
  • Hans

     

    Alsjeblieft, maak je er sterk voor. Het afblazen toen is zo'n gemiste kans voor Emmeloord!!!

    reageer
  • fred

     

    Lucht fietsen kunnen ze héél goed noordoostpolder alleen de naam al noord oost polder kunnen ze weer20 jaar vergaderen tis niks word niks en zal nóóit wat worden

    reageer
  • Astrid

     

    Laten ze nou eerst eens investeren in een aansluiting op het nachtnet. In het najaar begint NS wel met een proef, maar dat is enkel in de nacht van vrijdag op zaterdag. Slimmer zou zijn om dat van zaterdag op zondag te doen, dat zou meer kans van slagen hebben.

    reageer
  • ed

     

    Emmeloord vergelijken\verbinden met Amsterdam en Sint Petersburg. Gaat mij iets te ver.

    reageer
  • Bijzonder

     

    Eerst het geld opmaken en dan schreeuwen aan de kant . Vergeet niet dat de zelfde partij altijd eerst het geld voor andere dingen besteed en dan doen of ze van niets wisten.

    reageer
  • Piet

     

    De plannen voor die lijn stammen al van het begin van de jaren 70. Maar zoals dat altijd gaat met treinen, je moet er vreselijk lang op wachten.

    reageer
  • Wil Reiziger

     

    Met een halte bij de Wellerwaard! En van de centen van een ander.

    reageer
  • ABS

     

    Even wachten nog, jongens (en meisjes). Lelystad heeft zojuist weer een bodemloze put geslagen onder het begrip industrieterrein Flevokust (als ik de naam tenminste juist heb). Als dit luchtkasteel eenmaal tot uitvoering gebracht wordt moet er ook een treintje naar toe en/of erlangs dus kan dan in 1 moeite door.

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert