Auto over de kop op A27

ALMERE
Bij een ongeval op de A27 bij Almere is zaterdagavond een 72-jarige Almeerder gewond geraakt. De auto waar de man in zat raakte een middengeleider en sloeg over de kop.

In de auto zat ook een vrouw, zij is onderzocht en hoefde niet naar het ziekenhuis. Bij het ongeval werd ook een andere auto geraakt. De inzittende daarvan bleef ongedeerd.

Op de A27 tussen de Vogelweg en de Stichtse Brug vinden op dit moment wegwerkzaamheden plaats. De rijbanen daar zijn smaller. De politie doet onderzoek naar het ongeval.

reacties (30)

  • Antje Ha

     

    Het is gewoon op de A27 op het talud in de polder. De parallelweg wordt helemaal niet veranderd.

    reageer
  • De ingenieur

     

    Ach Dickmans Vmax. U denkt het allemaal te weten maar bazelt vooral langdurig. Misschien is er daar nog een plaatsje vrij voor een Vmax verkeerskundige. Overigens heeft de A3 over lange einden snelheidsbeperkingen en harder rijden dan Vmax doet men daar niet. U toch ook niet.

    reageer
  • Jan

     

    Sorry ik ben geen expert op het gebied van verkeersveiligheid en verkeersinzicht zoals u duidelijk wel bent getuige uw reacties, maar uit alle berichten over het betreffende ongeluk (en mijn kennis van de bewuste omgeving) maak ik zelf op dat het hier de paralelweg betreft waar de maximumsnelheid toch op zijn hoogst 80 km/uur of misschien zelfs 60 zal betreffen en geen 130. Maar nogmaals, ik ben geen expert dus mijn oprechte excuses als ik het een en ander verkeerd heb geïnterpreteerd.

    reageer
  • Dick

     

    Ach dom ingenieurtje, Ik rij jaarlijks 20.000km in Duitsland. Ik vind het altijd een verademing als ik in Duitsland de A45 naar het zuiden opdraai of de A1 naar het noorden. De enige weg in Duitsland waar in niet graag rijd is de A3. Vanwege het hoge aantal Nederlanders die denken met 120 op de linker strook te mogen plakken. Dan, ik hoef in Duitsland bij ritsen mijn auto er niet tussen te proppen, daar krijg ik ruimte als ik aangeef van strook te willen wisselen. Als ik daar harder dan mijn voorganger aan kom rijden dan heeft men mij gezien want daar wordt nog wel gespiegeld. Daar kunnen wij Nederlanders nog heel erg veel van leren ingenieurtje!! Verder, lees het RVV 1990 er even op na, de plaats op de weg is zoveel mogelijk rechts. Hier in Nederland denkt men daar in de auto anders over.

    reageer
  • De ingenieur

     

    Ach Dickmans Vmax. In Duitsland is het hoger. Ze rijden hierdaar wel harder maar zeker niet beter en helemaal niet correcter. Het is een populair broodje aap bij mensen die van zichzelf denken dat ze bij de correcte hardrijders horen en die ook denken dat de linkerbaanrijders voorrang hebben. Daarbij moet vermeld worden dat het hier stukken lager zou zijn geworden als de smartphones en auto-electronica als videokijken niet waren geïntroduceerd. Dwz snelheidsbeperken (met rotondes) werkt.

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Dick

     

    Omdat deze in de categorie "te hard voor de situatie" valt. Deze ongelukken hebben een foute inschatting als oorzaak. Meest waarschijnlijk is deze auto uit de richting Roosendaal gekomen. Misschien hebben deze mensen daar ter plekke niet harder dan 100km/u gereden. Wat is de maximum snelheid daar ter plaatse? 130! Ja ook op de afrit. Tot het bord "Einde Snelweg is het namelijk tenzij anders vermeld gewoon 130. Waar staat in dit geval "Einde snelweg"? Aan het einde van de oprit, de 180 graden bocht helemaal door. Is het verstandig om die bocht met 100km/u door te komen? Nee, waarschijnlijk niet. Maar het mag wel! Daarbij, vergeet niet dat een zijdelingse impact op een auto met 80 een verwoestend effect heeft. Daar waar de veiligheid aan de voorkant tegenwoordig wel goed zit is de zijkant nog steeds ondergeschoven kindje. Zelfs de modernste auto's zouden bij een side impact niet meer dan twee sterren halen. Extra, de auto in kwestie was een Renault Laguna type I is. Die heeft nog niet 5 sterren op frontaal aanrijdingen. En ja VOA is geen exacte wetenschap, die hangt in sommige gevallen van aannames aan elkaar. Zeker als er doden te betreuren zijn is het erg lastig de exacte oorzaak te achterhalen.

    reageer
  • Dick

     

    Bullshit. Waarom ligt in Duitsland, waar doorgaans harder wordt gereden het aantal dodelijke ongevallen dan gelijk aan Nederland? Omdat ze daar beter opletten! Niet meer en niet minder.

    reageer
  • Dick

     

    gelukkig kwamen de inzittenden er zonder kleerscheuren van af en is toch alles goed afgelopen.

    reageer
  • De ingenieur

     

    Ach Dickmans Vmax. De snelheid omhoog geeft meer ongelukken en omlaag minder ongelukken. Of dit nu bij een voorrangprobleempje, invoegertje of bermpje is. Bij lagere snelheid zijn de gevolgen minder of nul.

    reageer
  • De ingenieur

     

    Aan de andere kant van de brug zit nog zo'n strook. Ongebruikt. Kijk even over de balustrade. Het zou beter zijn die te gebruiken voor langzaam verkeer en de huidige te gebruiken voor het verbeteren van het invoegen naar Huizen.

    reageer
  • Jan

     

    En waarom lees ik dan vandaag ook weer n.a.v. een dodelijk ongeval in Noord-Brabant: "De politie doet nog onderzoek naar de precieze aanleiding van het ongeluk, maar vermoedt dat er te hard is gereden." Zeggen zij dan zomaar wat en hebben ze echt geen idee waar ze mee bezig zijn?

    reageer
  • NOPper

     

    Je ziet gele belijning op de foto, dus er is wel een spoor van de wegwerkzaamheden te zien. Wegwerkzaamheden waar een snelheidsbeperking logisch is: rijstroken smaller, geen vluchtstrook aanwezig (en aan de linkerkant geen redresseerstrook) en slingers aan begin en aan het eind. Als mensen nu allemaal eens op tijd de snelheid minderen en niet pas na de beginslinger zou de kans op ongelukken drastisch dalen. En die slingerbochten zijn makkelijk te doen met 70 (en lastiger als men zoals de meesten er met 100-130 ingaat)

    reageer
  • Dick

     

    Ingenieurtje, ga nou eens in de statistieken duiken. Haal oorzaak en gevolg eens uit elkaar. Iedereen die beweert dat "snelheid oorzaak is van ongelukken" zegt precies dit: Ik rij 20 dus ik krijg een ongeval, of ik rij 30 dus ik krijg een ongeval. Dat is dus niet waar. Het is ook niet waar dat als ik op een snelweg 170 rijd, ik dan zeker een ongeval krijg. Het zijn de gedragingen als "geen voorrang verlenen". Die staat voor 80% in de statistieken. "Te kort op je voorganger" is een duidelijke oorzaak. Dit zijn dingen die ongevallen veroorzaken. Heeft snelheid dan geen invloed? Ja natuurlijk wel. Die snelheid is dan weer verantwoordelijk voor de gevolgen van het ongeluk. Ik wil ook helemaal niet beweren dat je maar met 190 de wegwerkzaamheden in moet gaan, dat is natuurlijk onzin. Waarom zet RWS een snelheidsbeperking bij wegwerkzaamheden? Om de gevolgen beheersbaar te houden. Niet om te zorgen dat er "geen" ongevallen plaatsvinden. @ whoknows, te snel voor de situatie is een gevolg van een verkeerde inschatting. Daardoor ga je te hard een bepaalde situatie in. helaas vergeten heel veel mensen oorzaak en gevolg goed te scheiden. Als ze dan onderbuikgevoelens mee laten spelen krijg je foute aannames.

    reageer
  • Lely...

     

    ....en iedereen weet het weer beter.... Zucht.....

    reageer
  • Job

     

    Natuurlijk niet Dick! Vandaar dat er een snelheidsbeperking geldt op dat deel van de A 27. Dat is natuurlijk om de weggebruiker te pesten. Toch?! Snelheid er uit halen geeft je meer tijd om te reageren op, onverwachte, situaties.

    reageer
  • Polderbewoner

     

    Welke loze parallelweg? O, de weg die ook door fietser en langzaam verkeer kan worden gebruikt... Die kunnen natuurlijk omrijden via Almere of Nijkerk, da's waar ook. Afijn, genoeg goede ideeën dus en waarschijnlijk heeft u ook nog een flinke hoeveelheid geld over om alle verbredingen te helpen financieren. Hoe moeilijk kan het zijn....

    reageer
  • Dick

     

    Gelukkig is alles goed afgelopen ook met de bestuurder, het kapotte asfalt is hersteld vannacht en het puin is opgeruimd.

    reageer
  • Steven Stedenwijker

     

    Waarom maken ze het stuk vanaf de Noordelijke toerit Huizen tot Eemnes niet driebaans??? Ruimte genoeg met een korte afstand en het zal een hoop files schelen. Dito voor Eemnes-Hoevelaken. Ruimte genoeg en ook een afstand van niets. Hoe moeilijk kan het zijn. Overigens zou het na de verbreding van de Waterlandseweg en de weg naar Zeewolde wel handig zijn wanneer de loze parallelweg op de Stichtsebrug aan de Oostkant ook in gebruik zou worden genomen en eigenlijk het hele stuk tot Eemnes driebaans zou worden

    reageer
  • Dirk Zaan

     

    Je kan op de foto geen spoor van werkzaamheden zien. Overigens maken de afzettingen bij deze werkzaamheden de boel wel degelijk veel krapper dan gebruikelijk bij andere werkzaamheden. Ook de slingerbochten zijn veel strakker dan normaal. Ik ben blij dat ik niet dagelijks langs hoef. 72 is normale leeftijd om auto te rijden. Mijn vader rijdt met 91 nog trouw zijn boodschappen en andere ritjes. Zo'n ongeluk kan door vele oorzaken ingeleid worden.

    reageer
  • De ingenieur

     

    Haha die Dickmans weer men zijn snelheid is niet de oorzaak obsessie. Volgens Dickmans waait het omdat de bomen heen en weer gaan. Snelheid is de oorzaak van heel veel ongelukken. Wanneer de snelheid met controles naar beneden wordt gedwongen daalt het aantal ongelukken fors.

    reageer
  • snelheid kan wel degelijk een oorzaak zijn van een ongeluk, praat geen onzin!

    reageer
  • Whoknows

     

    Nou, NOOIT is een groot woord. Velen denken daar kan ik wel met normale snelheid langs, ik ben een ervaren bestuurder, tot dat het een keer fout gaat en dan is de 40 km te snel toch fataal geweest. Rijkswaterstaat heeft niet voor niets bij werkzaamheden de snelheid naar beneden gebracht, er is iets aan de hand en met minder snelheid kan je nu eenmaal meer tijd om te reageren.

    reageer
  • Dick

     

    Denk het niet. Kwestie van zwaar afgenomen rijvaardigheid.

    reageer
  • Dick

     

    Snelheid is NOOIT de oorzaak van een ongeval. Wat ik wel met je eens ben is dat je voor de geldende omstandigheden te snel kunt rijden. Maar dan is nog altijd de foute inschatting van de situatie de oorzaak en NIET de snelheid.

    reageer
  • frits

     

    kwestie van te langzaam rijden

    reageer
  • Dick

     

    Hoezo bijzonder lastig en onduidelijk? Niks onduidelijks aan. Grote onzin als je dat denkt. Als je deze verkeerssituatie moeilijk en lastig vindt moet je m.i. maar weer eens een rijopleiding gaan volgen want dan kun je echt niet sturen.

    reageer
  • Lelystedeling

     

    Snelheid op zich is (vrijwel) nooit de oorzaak van een ongeval. Niet opletten, andere dingen aan het doen, je niet aanpassen aan de weg-/rijomstandigheden WEL! En dan is het effect van een hogere snelheid gewoonweg dat de klap nog harder is... Natuurkunde les op de middelbare school... de impactgevolgen (= de kinetische energie die vrijkomt) neemt kwadratisch toe bij toenemende snelheid. Meneer Newton laat groeten! :-)

    reageer
  • Dick

     

    Ik hoor nog niemand over snelheid roepen. Wie?

    reageer
  • Hans A

     

    Ja, 72 of net je rijbewijs, het blijft een bijzonder lastig en onduidelijke afzetting op de A27 the Stichtse Brug. Snap niet hoe ze het kunnen bedenken en dat daar niet eerder ongelukken zijn gebeurd? Hopelijk dien ze er nu wat aan...

    reageer
  • Jay

     

    Dan rij je dus gewoon te hard of je kijkt niet goed uit. Ik kom er ook geregeld langs en ga echt in de ankers daar, met die rare bochten en verspringende rijstroken.

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert