Foutje: Bootje zinkt in Zuidersluis

ALMERE
Een motorbootje is vrijdagochtend gezonken in de Zuidersluis in Almere.Terwijl de sluis volliep met water zat het bootje vast aan de muur van de sluis en toen ging het fout. Het kon namelijk niet mee bewegen met het stijgende water.

De boot kwam scheef te hangen en de achterzijde kwam onder water te staan. Dat zorgde ervoor dat de vijf meter lange motorboot water maakte en uiteindelijk volledig kopje onder ging. Beide opvarenden, afkomstig uit Almere, sprongen nog net op tijd van het dek. Eentje kon op een andere boot springen, de ander nam een verplichte duik.

De boot is uit het water getakeld en een duiker ruimde de losse spullen op.

reacties (22)

  • J.van der Zwan

     

    Kwestie de boot met een simpele lus vast te houden, en nooit geknoopt vast te leggen, succes verzekert, met elkaar meer als twintig jaar gevaren.

    reageer
  • Pieter

     

    Ik heb van de zomer een grote kruiser gehuurd voor vakantie met het gezin. Deze meegekregen zonder vaarbewijs te hebben en is ook niet naar gevraagd. Zelfs mijn zoon van 7 en ikzelf weten zonder vaarbewijs dat we de boot niet aan een vaste bolder moeten doen in de sluis. Ik hoefde hem zelfs geen instructie te gevdn. Het ging geheel vanuit hemzelf. Dus hiezo amateurs? Een weldenkend mens zal deze fout echt niet maken. Of het nou met of zonder vaarbewijs is.

    reageer
  • brandweerman ooit

     

    Das al eerder gebeurd ooit en de schipper blijft verantwoordelijk. bleek toen ook met de rechtszaak erover. hoop dat ie goed verzekerd is want zo n berging kost handen vol geld.

    reageer
  • Antje Ha

     

    Alsof je zulke moderne kunststof kabels zomaar zou kunnen doorsnijden.

    reageer
  • Dick

     

    Ja Antje Ha, die snij je met een goed mes zo door. 't Zijn geen "staalkabels"!

  • schippertje

     

    In de beroepsvaart zeggen we rustig touwtjes.

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Tom

     

    Ik denk op de foto te zien dat het bootje vastgelegd was aan de bovenste bolder (een indicatie dat het waterpeil ging dalen...). Zo te zien ook alleen op de punt. Als dan het waterpeil daalt wordt het bootje in lengterichting scheef getrokken en zakt de achtersteven onder water. Maar ik heb geen vaarbewijs, dus waarschijnlijk ook geen recht op een mening.

    reageer
  • Advocaat van de duivel

     

    Tom, dit is de gestabiliseerde situatie , de sluis ging van beneden naar boven, maar om te voorkomen dat het bootje weer naar onder zou zinken hebben zij het vastgemaakt aan een bolder.

  • peteratea

     

    Merkwaardig. Als een sluis volloopt worden de lijnen (of landvasten maar nooit 'touwtjes') alleen maar langer,... Maw, een boot zal nooit klem komen te zitten of gaan hangen en/of vollopen, als het waterpeil stijgt: wel als het waterpeil zakt. Een onlogisch verhaal, het incident moet gebeurd zijn terwijl de sluis leegliep,.. Nou schrijf dat dan op!

    reageer
  • Maggie

     

    Ik heb een lijn nog nooit vanzelf langer zien worden als het vast zit. Oh ja, u bedoelt waarschijnlijk elastiek. Haha, dat wordt vanzelf langer ja. U bent de zoveelste met intelligente opmerkingen, chapoo.🙀

  • Infinata

     

    Gelukkig, alweer iemand die er niets van snapt. Juist als je opschut en je ahum touwtje maak je vast gaat het bootje eerst gewoon mee omhoog. Maar als ahum het touwtje vastzit trekt het ahum touwtje als het maar sterk genoeg is het bootje eerst scheef, dan onder water. Bestaan er ahum touwtjes die zomaar uitzicht zelf langer worden????

  • Stuurlui aan wal

     

    Als het waterpeil in de sluis laag staat, dan leg je de boot vast om de bolders die onderin de sluis zitten. Als dan het waterpeil stijgt kan het boot(je) niet meer omhoog drijven omdat het dus vastzit op deze onderste bolders......met andere woorden, logischerwijs leg je in een boot(je) vast aan de bolders die zichtbaar en bereikbaar zijn. Als het gebeurd zou zijn terwijl de sluis leegliep, dan was het boot(je) vastgelegd aan de bovenste bolders en had het boot(je) uiteindelijk aan de landvasten gebungeld......minstens zo onhandig, maar wel een stuk droger ;)

  • kees d

     

    iedereen weet toch dat je je boot niet vastlegt in een sluis. Dat je je landvast moet kunnen laten vieren als dat nodig is.

    reageer
  • just me

     

    op de foto is het een speedboot dan kan je er vanuit gaan dat deze harder dan 20 km per uur gaat en heb je voor het Markermeer zelfs vaarbewijs 2 nodig

  • Rita

     

    de schipper is altijd verantwoordelijk. Ik heb ook een gevalletje 'kappen in de sluis' gehad omdat we niet bedacht waren op het snelle spuien en de lijnen niet meer los kregen. Dus: altijd een mes op zak in de sluis! En snel kappen die boot als je lijn klem zit.

    reageer
  • Frenky

     

    Beste stuurlui staan aan wal waaronder ik een van de groten ben.

    reageer
  • schippertje

     

    De beste stuurlui zitten hier blijkbaar. De sluizen hier hebben inderdaad een behoorlijk verval. Dat je in deze periode niet de meest ervaren matrozen treft weet je daar dient de sluismeester ook bedacht op te wezen. Met de snelheid van schutten kom je al vrij rap in de omdat je je touwtjes onder spanning niet meer los kunt krijgen. Kortom,afstandsbediening is mede een oorzaak hier want normaal dient de schutting gestopt te worden.

    reageer
  • Porche

     

    Wat een onzin, de mensen moeten zelf eens weten hoe te handelen in een sluis. Te idioot voor woorden wat voor een onzin hier wordt uitgebraakt. Schippers zijn ten alle tijde verantwoordelijk voor hun handelen. Klaag je ook Ford aan als er een ongeluk met je auto gebeurt? Altijd maar proberen een ander de schuld te geven, neem wat lessen en zorg dat je weet wat te doen in een sluis. Je touwtje vast knopen? Hahaha, ja en dan de schuld aan de sluiswachter geven, man oh man.

  • Sluis

     

    Ik zie bij de reacties veel onbegrip. Bij de Houtribsluizen is er maar een verval van tussen de 10 en 20 cm. Dat is geen probleem. Maar de poldersluizen hebben een verval van 5 of 6 meter. Dat is wat anders. Ik heb wel boten gezien die zich helemaal ophangen met 5 m water onder zich. Dat leer echt niet met een simpel vaarbewijs. In deze sluizen zitten meestal glijstangen die je kan gebruiken. Ga zelf eens bij zo'n diep gat staan, dan schrik je.

    reageer
  • Wendy Hesseling

     

    Ayala......sukkels hmm

    reageer
  • Oud-Sluiswachter

     

    Een beetje sluiswachter hoort natuurlijk wel te zien wat er gebeurd in zijn sluis. Dom van de opvarenden maar erg slordig van de sluiswachter die natuurlijk wel moet opletten wat er gebeurd.

    reageer
  • Advocaat van de duivel

     

    U bent zeer waarschijnlijk een erg oud sluiswachtertje, u praat behoorlijke wartaal, net zoals zovelen die hier reageren. Er zijn hier veel mensen die onzin brallen, oordeel vellen, en niet van de hoed en de rand weten. Kritiek, met de vinger wijzen kunnen alleen onbenullen, en mijn God , wat zijn er veel van. Als jullie de feiten niet kennen, onthoud je dan van kritiek en beschuldigingen, staat namelijk ontzettend dom, en niet bijdehand zoals misschien het gevoel zal zijn.

  • Ayala

     

    Haha, wat een sukkels! Sorry hoor, maar je hoort echt niet op een boot als je deze beginselen niet kent!

    reageer
  • Wendy Hesseling

     

    Sukkels....dat zal ik niet van dichtbij zeggen ;)

  • Hannes

     

    Ze waren gewoon vergeten dat het de terug of de heenvaart was.

    reageer
  • w.w.

     

    Sorry moest van de boot af. De motor deed het niet meer. Dus maak je een "beginners foutje"

    reageer
  • just me

     

    dit betekent toch dat je je vaarbewijscursus niet heb begrepen en ook dat er sluiswachters nodig zijn (al is het alleen in het hoogseizoen)

    reageer
  • ron

     

    voor een minibootje heb je geen vaarbewijs nodig

  • Kapitein Iglo

     

    "Als"......... Volgens mij ben je als schipper zelf verantwoordelijk en weet je waarom je in een sluis vaart.

    reageer
  • Piet Hoeijmakers

     

    Deze oude sluis heeft nog geen meedrijvende bolders waardoor je wel 2 keer van aangrijppunt moet wisselen. Dat vergt een behoorlijke ervaring. De sluiswachter had op zijn beeldscherm moeten zien dat het fout ging en het vollopen moeten stoppen.

    reageer
  • Sammie

     

    Oude sluis??? Wat heeft dit er nu mee te maken. Er zijn heel wat glijtouwen in deze sluis 8 stuks, met maar 2 andere boten in de sluis dus geen glijtouwen gebruiken maar je touw vastknopen aan een bolder, wat voor een sukkel ben je dan? En dan een nog grotere sukkel die schrijft dat er in deze oude sluis geen meedrijvende bolders zijn? De provincie zou gewoon per keer schutgeld moeten gaan vragen, ben je een hoop van die amateurs die denken dat ze varen kunnen kwijt, en dan heb je ook niet meer van die idiote onzinnige opmerkingen van al die betweters hier.

  • .W.

     

    De beste stuurlui staan aan wal.

    reageer
  • opzichter

     

    Als het goed is zit daar wel een sluiswachter....

  • .\/\/.

     

    "Terwijl de sluis volliep met water zat het bootje vast aan de muur van de sluis" - ja, die staat op het lijstje beginnersfouten.

    reageer
  • Sluis

     

    Als er lokale bediening was geweest dan had dat de sluiswachter dat opgelost. Lang leve de afstandstandbediening!

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert