Onderdelen eerste buitendijkse windmolen aangekomen

URK
Twee torens van de eerste buitendijkse windmolens zijn vanuit Amsterdam naar windpark Westermeerwind bij Urk gebracht. Dat meldt Siemens, dat het buitendijkse deel van het windmolenpark bouwt. De zogenoemde torendelen zijn 50 en 40 meter hoog. Dat is te vergelijken met flatgebouwen van zestien en dertien verdiepingen.

Het ponton met daarop de rechtopstaande onderdelen werd dinsdagavond over het Markermeer gevaren en passeerde rond 02.00 uur de Houtribsluizen in Lelystad. Het ponton ligt in het IJsselmeer ter hoogte van de Rotterdamse Hoek, tussen Urk en Lemmer.

Als het weer het toelaat, worden de twee onderdelen van de windturbines woensdag met een hijskraan op het water op elkaar gezet. Dat gebeurt honderden meters uit de kust. Het transport was een dag vertraagd vanwege de weersomstandigheden. In totaal worden er 48 windmolens in het water langs de kust van Urk aangelegd.







reacties (22)

  • Bart

     

    VERSCHRIKKELIJK

    reageer
  • Jan

     

    "Ik koop niks meer bij onze pokerbladen krijgen nog geld toe voor deze achterlijke windmolens." Mag ik vragen wat u hier in hemelsnaam meet bedoelt? Kopen bij pokerbladen???

    reageer
  • Jan

     

    Plus dat de kranen in Alphen aan den Rijn telescoopkranen zijn waarvan de mast dus ook nog eens uit te schuiven is (of was....) en dat is bij de Liebherr 11350 die op dit ponton (van 22 meter breed) staat niet het geval, daarvoor is de vakwerkgiek voor deze klus bijvoorbeeld weer apart verlengd in de haven van Urk van 70 naar 114 meter gieklengte. Zelf denk ik bij draden trouwens meer aan stukken touw of dun staaldraad, niet aan de bijna 4 cm dikke kabels die bij deze kraan gebruikt worden voor het verstellen van de giek.

    reageer
  • frenky -fanclub

     

    Ga toch weg windmolens zijn prachtig langs de kust van urk , zien we urk ook niet meer,

    reageer
  • Geert

     

    Wat u zegt ze bederven het uitzicht. Ik koop niks meer bij onze pokerbladen krijgen nog geld toe voor deze achterlijke windmolens. En groene stroom interesseert mij niet echt.

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Frenky

     

    Inderdaad, we kunnen ook geen spijkers met koppen slaan.

    reageer
  • Dick

     

    Ik vrees dat je Spud palen bedoelt. Die zijn er alleen voor om de positie van het ponton te zekeren. Bovendien is dit een ander type kraan dan in Alphen, in Alphen werd gebruik gemaakt van een kraan welke zijn boom met een hydraulische cilinder opzet. Bij deze kraan gebeurt dit met draden. Dan deze ponton is misschien wel een keer zo breed als die in Alphen. Het is nooit goed om appels met peren te vergelijken.

    reageer
  • molenboer

     

    Jammer van het uitzicht idd. Maar levert wel groene stroom. En is voor ons molen boeren een leuke inkomstenbron. Pech voor de tegenstanders, maar deze mensen konden zelf ook meedoen.

    reageer
  • De ingenieur

     

    Dat heeft er niets mee te maken. Bovendien was het een grapje waar vooral betweters en stuurlui aan de wal in trappen.

    reageer
  • Geert

     

    Spuuglelijk die windmolens, bederven je uitzicht.

    reageer
  • kritisch

     

    Dit ponton heeft stutpalen waarmee men het ponton op de bodem kan vastzetten en stabiliseren,kun je op de foto zien.Dat hadden die pontons in alphen niet. Bovendien heeft men met dit vaartuig veel meer klussen op het ijsselmeer gedaan,heb ik met eigen ogen gezien.

    reageer
  • De ingenieur

     

    Heeft u nog een braakliggende polder voor de onzichtbare opstelling.

    reageer
  • De ingenieur

     

    Volgens deskundigen elders kun je helemaal niet met kranen vanaf pontons werken. Dat loopt fout af!

    reageer
  • Ontzettend jammer.

     

    We hebben het wel oververlichting in het land langs de snelwegen. Dit is inmiddels een item. Maar kijk nu eens naar rode knipperlichten van die molens. Je denkt dat de landingsbaan voor het vliegveld al in aantocht is.

    reageer
  • .\/\/.

     

    Kolencentrales stinken niet meer, dat is verleden tijd. Maar ze stoten wel CO2 uit.

    reageer
  • A.

     

    Jij vergeet even dat er 1,5 jaar lang 5 dgn in de week elke 5 minuten een vracht auto reed met zand voor de fundering, dat er tich vracht auto's reden met onderdelen voor elke windmolen, 66 heipalen per windmolen, de onderdelen deels helemaal vanuit Polen komen. De busjes met werknemers al jaren dag in dag uit heen en weer rijden, hijskranen en heimachenes lopen ook niet op water. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

    reageer
  • Frenky

     

    Ach hou toch op die molens zijn nu alweer achterhaald oude type

    reageer
  • Geert

     

    Spuuglelijke windmolens.

    reageer
  • veeboer

     

    Prachtig dat de bouw eindelijk begint. Groene stroom door deze molens gemaakt is de toekomst

    reageer
  • Urker

     

    Oh jij hebt liever een stinkende mileu belastende kolencentrales voor je deur. Of een kerncentrale, waar we de komende 150 jaren met een serieus afval probleem zitten.

    reageer
  • jo jo

     

    Zonnepaneel waren en betere optie geweest. Nagenoeg onzichtbaar ook..

    reageer
  • A.

     

    Langs de kust van Urk, Echt Niet! Ze komen langs de kust van de Noordoostpolder. Beginnend naast Urk en tot aan de hoek bij Lemmer. Naast de nu al afzichtelijke overdreven hoge windmolens krijgen we er nog een rij, zelfs 2 rijen bij die iets minder hoog zijn en dus nog meer de horizon vervuilen.

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert