Zware graafmachine zakt door brug

LELYSTAD
Een graafmachine is vrijdagmorgen in de Lelystadse wijk Schouw door een houten brug gezakt. Dat gebeurde rond 11.30 uur. De brug wordt gebruikt door tweewielers en voetgangers.

De planken van de brug konden het gewicht van de machine niet dragen en begaven het. Normaal gesproken wordt de brug alleen door fietsers en voetgangers gebruikt.

De aannemer heeft een kraan geregeld om de graafmachine van de brug af te tillen. De gemeente laat weten dat de gaten in de brug afgedekt worden met houten platen. Verkeer over de brug is dan weer mogelijk. Over twee weken wordt gestart met onderhoud en vervanging van een aantal brugdekken. Deze brug wordt daarin meegenomen.

reacties (37)

  • Frenky

     

    Wat een oelewapper die chauffeur.

    reageer
  • proflevo

     

    Kleinigheidje hou je altijd..

    reageer
  • Jan

     

    Wat doet die fietsbrug onder die graafmachine? Een beetje doorzakken, dat kan ik ook wel, lekker makkelijk. En willen jullie ook alle medewerkers van de aannemer aansprakelijk stellen? Voor een foutje van een medewerker van een bedrijf alle collega's op het matje roepen? Ga toch fietsen!

    reageer
  • Serge

     

    Moeten jullie ook ff interessant doen !

    reageer
  • Bran

     

    Achterlijke reacties wederom

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Freek

     

    zag je die pannekoek in het filmpje, die ken ik

    reageer
  • Hans

     

    klopt, en 3x4 =12

    reageer
  • Jan bakker

     

    Lijkt me reëel dat je geen mening geeft als je niet alle info weet ! Ga je schamen fietsersbond !

    reageer
  • KC

     

    5:4 = 1,25 ton wielerunie.

    reageer
  • Fietsersbond Flevoland

     

    Wat doet een graafmachine op een fietsbrug??? Aannemer en zijn medewerkers aansprakelijk stellen lijkt reëel.

    reageer
  • Jan

     

    De beste stuurlui staan wederom aan wal...... met een rekenmachine in de hand.

    reageer
  • Krito

     

    Een brug...., een kraan....Waar heb ik dit meer gehoord?

    reageer
  • Rolf

     

    Zijn er nog wel mensen die na denken tijdens of voor het werk. Of zijn het vrijwilligers die het bedenken pfffffffff elk beetje nadenkende mens weet dat het mis gaat net als laatste die twee op drijvers om een brug te verplaatsen . Pffff

    reageer
  • John

     

    Lang verhaal kort. STOM!!!!. Via de gondel kan je er zo heen. Over balken om het gewicht te kunnen dragen en dit moest anders en dat ook. Gewoon STOM!!!. Haastige spoed.......

    reageer
  • Lelystatter

     

    haha. "deze brug wordt daarin meegenomen" Ja nu wel

    reageer
  • jo jo

     

    Wauw, kijk nou... Allemaal wiskundigen onder ons! Al eens bedacht dat deze meneer wellicht geen 30 cm naar rechts of links kon ivm armlengte? Zomaar een gok hoor....

    reageer
  • Dick

     

    Ik weet niet waar jij hebt leren rekenen maar als ik 3500 / 4 dan kom ik uit op 875kg. Dat is iets minder dan 1250kg. Gerekend naar die MB. En dan die vlaktedruk, je mag dit belasingsgeval niet als gelijkmatig verdeelde belasting beschouwen, je moet hem als een puntlast beschouwen.

    reageer
  • Hannes

     

    Nog even het schoolboek erbij gehaald.

    reageer
  • Johan

     

    Precies dat had ik ook gezien. Jammer dat er ook zoveel reageerders zijn zonder enige kennis van zaken.

    reageer
  • KC

     

    Ja dus 1,25 ton wiel druk. De brug is uitgerekend met 1,5 ton en en dan een veiligheid van bijna 2. Kijk een naar de breuklijnen van de planken, die zien er aardig aangetast uit.

    reageer
  • Die brug, bij de dierenweide naar het Bultpark, was al niet al te best. Kunt ook duidelijk zien aan het hout op de breuken. Er waren ook al patches op. Mooi kunnen ze nu het hele dek ineens vervangen.

    reageer
  • ronald

     

    Ik zal maar uitkijken met die kraan, die vallen tegenwoordig bij bosjes op huizen. Misschien beter een helikopter van de Genie gebruiken, maar die hebben geen dienst in het weekend!

    reageer
  • Dick

     

    Kijk eens goed naar de spoorbreedte en de gatenpatronen in het brugdek. Als hij een 30 cm meer naar links (voor de kraandrijver dan he) had gereden hadden de wielen keurig op de balken gerust. Dan had het precies gepast. Ik denk ook dat deze kraandrijver van collega's te horen heeft gekregen dat ze "gewoon over die brug zijn gegaan". Verder geen uitleg gevraagd en gaan. En dan nog ff over het gewicht, deze kraan weeg minder dan 10 ton. Het is een zgn "midi" kraan, die gaan allemaal tot zo'n 10 ton.

    reageer
  • Dick

     

    Die strooiauto waar jij op doelt is een MB sprinter achtige auto die maximaal 3500 kilo (want iemand met een B rijbewijs moet er in mogen rijden). Deze kraan was een tikkie zwaarder. Ik schat zon tonnetje of 5 (het is niet een hele grote, die zijn gauw boven de 10 ton). Tja, dat de planken die 5 ton niet kunnen dragen, dat had m'n kleine nichtje ook kunnen bedenken.

    reageer
  • ron

     

    Gelijkmatige verdeelde belasting: Qfk = 5 kN/m2; Veranderlijke Geconcentreerde belasting op 0,10 m x 0,10 m; Qfvd = 7,0 kN (zie nationale bijlage) - Geschikt te zijn voor noodvoertuigen van politie en dienstvoertuig (bijvoorbeeld strooiwagens) met een maximale - aslast van 25 kN - en maximale wiellast van 12,5 kN gebaseerd op: wielbasis van 3 m spoorbreedte 1,75 m contactvlak per wiel: 0,25 m x 0,25 m Dus 1,25 ton per wiel een alleen van die kleine aanhang strooiwagentjes van max 5 ton geen 17 ton een politieauto weegt geen 5 ton

    reageer
  • Hannes

     

    Ervaring is de beste leermeester, maar had het kunnen weten!

    reageer
  • Antje Ha

     

    U zult het allemaal weten. Het is de schuld van een passerende fietser. Aan zulk soort smoezen kan de vandaal en geweldjeugd nog een voorbeeld nemen.

    reageer
  • oeps

     

    Die brug was al toe aan vervanging. Twee jaar leden ook onderhoud aan geweest. Maar toen al werden er houten platen gebruikt om slechte stukken te repareren.... Dus misschien gaat het nu meteen goed komen

    reageer
  • KC

     

    Fietsbruggen worden berekend met 400 kg/m2. Strooiautos met zout beladen rijen er ook over. Ook de politie. De planken zullen ook niet al te best zijn geweest. Deze bruggen zijn al aardig oud. Rijplaten zou beter zijn geweest.

    reageer
  • Peter

     

    De reden van het doorzakken de brug zakken is niet het gewicht maar de hoge snelheid waarmee de chauffeur over de brug trachten te rijden.

    reageer
  • .\/\/.

     

    Even Apeldoorn bellen

    reageer
  • ron

     

    technische gezien klopt dat maar het zou wel heeeel toevallig zijn als deze breedte precies overeenkwam .... ik denk dus dat die fietser juist heel onwaarschijnlijk is want anders had hij wel gewacht in plaats van uitgeweken (je verklaring leek dus logisch maar ik vind hem bij beetje nadenken verre van logisch) en mocht je wel gelijk hebben ... ja dan was hij vreselijk dom. het feit dat hij met alle wielen is doorgezakt lijkt me meest waarschijnlijk dat simpel kwestie is van te zware belasting een kraan weegt gem 16 -17 ton dus 4 ton wieldruk (naar ik herinner berekend op 1,5 ton (?) wiellast)

    reageer
  • Johan

     

    De brug kan zo' n kraan makkelijk aan, alleen de planken niet. Als hij gewoon op de balken waslijnen rijden dan was er niets aan de hand geweest. Waarschijnlijk moest hij iets uitwijken voor een fietser en is het toen misgegaan.

    reageer
  • George

     

    Hoe stom kan je zijn als professional

    reageer
  • frits

     

    Interessante vraag: heeft de graafmachine een ontheffing om op het fietspad te rijden?

    reageer
  • leystedeling

     

    Dan ben je werkelijk oliedom. Enig gezond verstand weet dat zo een machine te zwaar is. Omrijden was zeker geen optie.

    reageer
  • Faerie

     

    Houten FIETSbrug. Het woord zegt het al. Denk dat je dan fout zit als je er met zwaar materieel overheen probeert te rijden. Die dingen wegen gemiddeld 6x zo zwaar als een personenwagen.

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert