Omwonenden windpark willen constant brandende verlichting

ZEEWOLDE
Nuon gaat het ministerie van Infrastructuur en Milieu vragen om continue brandende lichten op windmolens toe te staan. Omwonenden van het Prinses Alexia Windpark in Zeewolde hebben aangegeven liever constant dan knipperend licht op de windmolens te zien. De lampen zijn nodig om het luchtverkeer te waarschuwen voor de molens.

Nuon heeft onderzoek gedaan naar de wensen van omwonenden, die de knipperende lichten als hinderlijk ervaren. Uit drie verschillende testen blijkt continu brandend licht het minst vervelend te zijn.

Het is nu nog niet toegestaan om lampen op windmolens altijd te laten branden, maar daar wil Nuon verandering in zien. Daarnaast wil Nuon dat er met infraroodlampen gewerkt kan worden. Omwonenden hebben dan helemaal geen last meer.

reacties (10)

  • Steven stedenwijker

     

    Die eisen zijn toch met de natte vinger opgesteld door mensen die er zelf geen consequenties van dragen. Die lampen zijn helemaal nergens voor nodig. Er zijn zoveel hoge objecten waar helemaal geen lampen op zitten of waar men maar wat op gemonteerd heeft en die dan permanent branden. Ook is het een poosje trendy geweest om hoge gebouwen wat status te geven met lampjes. Tien jaar later zijn de lampen gewoon verdwenen. Het kost maar geld en heeft geen nut.

    reageer
  • Dirkz Zaan

     

    De allerhoogste masten hebben ook lampen op de zijkant. Het belangrijkste is dat ze niet wit zijn, niet fel en niet knipperen.

    reageer
  • De ingenieur

     

    Die Vmax Dickmans weer. Je mag buiten de start en landingsgebieden niet zo laag vliegen. De militair, politie en trauma heli vliegen normaal ook hoger en alleen als men ergens moet zijn zal men lager komen. Dan is men getraind om op zicht te vliegen. De lampen zijn er alleen voor de zekerheid zou er ooit een onverwachte laagvlieger (uw schooltijd) zijn. Een welhaast theoretische situatie. Dus gewoon een horizon afscherming maken. Dat knipperen deden de rode lampen bij vliegvelden vroeger trouwens ook niet.

    reageer
  • Rogier

     

    Het is toch niet zo moeilijk om een lampje te maken die je alleen vanuit de lucht kunt zien?

    reageer
  • Dick

     

    Hahahaha, daar gaat ie weer de fout in met foute aannames. Hoezo mag er zo laag niet gevlogen worden, de kleine vliegtuigen, (cessna's piper cub's etc.) mogen niet op de hogere Flight Levels komen. Dit in veband met stijgend en dalend verkeer op Schiphol. En het is voor een piloot van een trauma heli verrot lekker als ie wel gewaarschuwd wordt voor deze windturbine's.

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Rob

     

    wel ja nog meer horizon vervuiling, ik zou zeggen lekker laten knipperen met een vertragingsmechanisme van 30 seconden. Verkeersvliegtuigen vliegen factor X hoger dan die masten hoog zijn. Die kleine propeller vliegtuigtuigjes vliegen nauwelijks in het donker en vliegen ook aanzienlijk hoger, dus wat is het probleem

    reageer
  • Poe

     

    mag prima, oa trauma helicopter etc. Hoogte van de wieken staan op vluchtkaarten vermeld, licht is als extra oriëntatie punt

    reageer
  • Ohm1981

     

    De azijn is weer in de aanbieding. Gewoon laten knipperen. En wat heb je eraan als het infrarood is? Een piloot niets.

    reageer
  • Frenky

     

    Ik hoop van harte dat de omwonenden van deze windmolens zullen ballen van de herrie en de brandende lampjes.

    reageer
  • De ingenieur

     

    Zo laag mag je helemaal niet vliegen. Men kan beter de armaturen aanpassen en zorgen dat de lampen beneden de horizon (vanaf de lamp gezien) niet te zien zijn. Dat kan heel eenvoudig door er een krans omheen te zetten. Kost ook bijna niets. Het is een waanidee dat je vliegtuigen beneden de 100 meter zou moeten waarschuwen. Die zijn aan het neerstorten en letten heus niet op de lampjes. Is het ook niet een probleem dat de wieken boven de mast uit komen? Moet lampje niet boven de wieken uit gebracht worden?

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert