Provincie: Rondweg bijna 4 miljoen duurder

DRONTEN
De nieuwe rondweg ten noorden van Dronten valt bijna vier miljoen euro duurder uit dan verwacht. Dat blijkt na vragen van Omroep Flevoland aan de provincie over de vertraging van het project.

De zogenoemde Passage gaat geen 9,6 miljoen euro kosten, maar waarschijnlijk 13,4 miljoen euro. Dat verschil komt volgens VVD-gedeputeerde Jaap Lodders doordat er in eerste instantie vanuit was gegaan dat de maximumsnelheid 80 kilometer per uur zou worden. Dat is gewijzigd in 100 kilometer per uur en daardoor moeten er ook inhaalstroken worden aangelegd. De aankoop van grond voor de nieuwe weg valt ook duurder uit dan verwacht.

Vrijdag werd bekend dat de rondweg waarschijnlijk eind 2017 af is, een jaar later dan gepland. De vertraging komt omdat er nu is gekozen voor een nieuwe en goedkopere manier van aanleggen die meer tijd kost. Hoeveel geld hier uiteindelijk mee wordt bespaard, is nog onduidelijk. Lodders hoopt over een maand het plan en de financiën van de Passage op orde te hebben.

reacties (31)

  • frits

     

    Nee, er is ook een overschrijding als je een project wijzigt en in de begroting geen extra budget opneemt, bijvoorbeeld omdat je als politicus de discussie niet aan wil, maar de inhoud van het project wel anders wil.

    reageer
  • frits

     

    Ik heb het niet over de gehanteerde eenheidsprijzen, maar over een bredere weg en extra brug. Dat overkomt je niet zo maar.

    reageer
  • Thomas

     

    Uhm, calculaties zijn voor het grootste deel uit giswerk op basis van eerdere projecten. In de sector rekent men op 15% afwijking naar onder of boven. Een gebouw dat je neerzet kan tot 4% afwijken van wat er op de tekeningen staat. In dit geval gaat het ook nog eens over eerste bebouwing van grond. Meestal kijkt men op de kaart welke bodemsoort er ligt, en gokt op basis daarvan. Soms mag iemand een paar steekproeven nemen die lang niet genoeg zijn. Maar kom je dan bijvoorbeeld een oude rivierloop of sloot tegen die nog verzadigd is met water, of puin in de grond, of onverwachte vervuiling, dan ben je klaar en kost het meer.

    reageer
  • Dirk Zaan

     

    Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Beter maar een goed plan wat wat meer kost dan een halve oplossing die over tien jaar weer op de schop moet.

    reageer
  • De ingenieur

     

    Er is geen overschrijding. Het project is gewijzigd en dat is daardoor duurder. Een overschrijding is wanneer hetzelfde werk een meerprijs blijkt te moeten hebben.

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • frits

     

    Ach wat een onzin. Dat soort zaken zoek je vantevoren uit. Anders was de calculatie en begroting op drijfzand gebaseerd, en niet de weg. Ik weet donders goed waar ik het over heb, want met zulke projecten heb ik vaak genoeg te maken gehad. Op een of andere manier ben jij altijd die puinzooi bij de provincie Flevoland aan het verdedigen.

    reageer
  • Hans

     

    Gedeputeerde Lodders liegt nooit, maar verdraait alleen bewust de waarheid. Project Batavialand wordt de volgende flater waar hij 3.25 miljoen euro over de balk gaat gooien. Lodders (VVD) was ooit wethouder van Lelystad en heeft de dreven structuur met behulp van de PVDA naar de vernieling geholpen. De lapmaatregelen om weer een beetje doorgang te krijgen koste later meer dan 5 miljoen euro. Het wordt tijd dat deze gedeputeerde eens verantwoording gaat afleggen voor zijn wan beleid!

    reageer
  • Dick

     

    Wat ik mij afvraag, is of je reactie beter leesbaar wordt, als je af en toe eens een punt, komma of zelfs een vraagteken gebruikt.

    reageer
  • Dick

     

    Klopt, er is veel conventioneel gepraat te horen op een infoavond. Echter mijn commentaar was zeer onconventioneel. Viel dus wel op alleen men stond schaapachtig te kijken omdat men er niet over had nagedacht.

    reageer
  • Patrick

     

    Het is niet voor niets dat ze het rekenen op scholen weer willen bevorderen...

    reageer
  • Zeewoldenaar (nee, niet die...)

     

    De gemeenten en de rijksoverheid zouden het, bij afwezigheid van een provincie, geen haar beter doen. Daar zou net zo makkelijk een overschrijding van 40% ontstaan. Denk nou alsjeblieft niet dat alleen de provincies onprofessioneel bezig zijn.

    reageer
  • bb

     

    Wat ik mijn nu afvraag wie rekend dit nu uit kunnen ze niet uitrekenen of doen ze het met een reden dat ze meer kunnen weg sluizen

    reageer
  • De Ingenieur

     

    Een Infoavond levert veel getier op. De één weet het nog beter dan de ander. Uw briljante betoog viel natuurlijk niet op tussen het andere en het is misverstand te denken dat men de adviezen allemaal als bindend dient te beschouwen.

    reageer
  • Dick

     

    Dat doet ie ook. Het lullige is dat ik het bij diverse projectmedewerkers heb gezegd op de infoavonden en iedereen keek me heel wazig aan. Maar in de politiek is het net als op school, haal je onvoldoendes dan blijf je zitten.

    reageer
  • Dick

     

    Ik denk dat jij de plannen nog maar eens moet bestuderen. "De passage" zou altijd al 2x2 worden. Tussen 's bant en Dronten moeten in de toekomst op en afritten komen, vandaar die rare slinger daar in de Overijsselse weg.aan de hanzeweg moet een zelfde systeem gerealiseerd worden (volgens de plannen). Het hele traject wordt "verhoogd" aangelegd, dus bij de rivierendreef en de noord viaduct om Dronten in te kunnen, bij de rendierweg en Colijnweg een onderdoorgang voor fietsers, en een brug over het kanaal. Dus waar jij die extra brug vandaan haalt is voor mij niet duidelijk. Maar wat ik niet begrijp is dat door een tragere manier te kiezen de weg goedkoper wordt maar wel 4 miljoen extra kost. Wiskundig klopt dat niet.

    reageer
  • Johan

     

    waarom dit nieuwe traject niet meteen vierbaans maken? Hanzeweg zit ook aan zijn grens en zal binnen niet al te lange termijn ook weer aangepakt moeten worden(vierbaans). Politiek denk eens wat verder en hou eens op met deze hapsnap!!

    reageer
  • Erwin

     

    Duur stukje weg. Het blijft een lapmiddel. De n307 (hanzeweg) blijft daardoor een drukke weg. Waarom niet gelijk een goede goede weg langs spoor aanleggen met goede aansluiting op n50. Gelijk probleem bij Roggebotsluis opgelost, had men niet zo'n duur kruispunt hoeven aanleggen bij kampen, had men geen dure paralelwegen hoeven aan te leggen langs Hanzeweg (hanzeweg had dan een zogenaamde B-weg kunnen worden) en was deze by-pass helemaal niet nodig geweest.

    reageer
  • KC

     

    Je weet niet waar je over praat. De weg is breder geworden, fundering moest duurder worden aan gelegd om dat de ondergrond zwakker was, extra brug met taluds, etc.

    reageer
  • frits

     

    Als ons eerlijk van tevoren gezegd wordt hoeveel het gaat kosten, dan kunnen we bij de verkiezingen ook op een partij stemmen die tegen het project is. Maar het wordt er door lagere kosten voor te spiegelen doorheen gejast. En een paar maanden na de verkiezingen komt de aap uit de mouw. Maar nu staat Jaap voor Aap.

    reageer
  • frits

     

    Als dat waar is, is de gedeputeerde nu dus ook aan het liegen. Dan mag hij zeker zijn functie neerleggen.

    reageer
  • De ingenieur

     

    Dat is helemaal niet zo. Verreweg de meeste infrastructuurprojecten worden volgens plan en binnen budget uitgevoerd. A4 Delft, A4 Brabant, De Haak, A4 Leiden, A6, A7, Tunnel Sas van Gent enz enz. Hanzelijn De Floriade is geen renovatie en infrastructuur.

    reageer
  • Antje Ha

     

    U krijgt ook 40% meer. Er is geen overschrijding.

    reageer
  • Antje Ha

     

    Probeert u zelf eens een begroting te maken. Met vrijwilligers zal het u niet lukken.

    reageer
  • Antje Ha

     

    Flauwekul. Het wordt besproken en het wordt u dus gezegd. Daarbij is aanleg van infrastructuur precies waar belasting onder andere voor wordt geheven.

    reageer
  • Belachelijk, van onze belastingcenten, niemand die hier wat van zegt... En zo gaat het dus altijd!!!!

    reageer
  • harry

     

    Duur stukje weg, snap nog niet dat zo'n project zo duur moet zijn.

    reageer
  • hannes

     

    Zembla krijgt het druk. Maar zou zo gouw mogelijk met de Floriade beginnen, voor het te laat is.

    reageer
  • Dick

     

    Het is totale bullshit dat men uit ging van 80km/u! Het was altijd al de bedoeling om 2x2 stroken aan 100km/u aan te leggen. Ook de invoegstroken had men al over nagedacht. Enige probleem is is dat de provincie het niet in een keer goed wil doen. Als ze dit project namelijk in één keer goed aanleggen kost dit 18,9 miljoen. Dat budget is niet beschikbaar. Dus moet het geheel in 3 fasen waardoor de prijzen niet 1x over de kop gaan maar 2 a 3 x over de kop. Precies wat ik op de infoavonden heb voorspeld. Jammer dat er geen notities van zijn gemaakt! ik heb tegen de projectleiders gezegd, "doe het in een keer goed of die het niet"!

    reageer
  • kees

     

    Prutsers

    reageer
  • frits

     

    40% overschrijding, dat is gewoon wanbeleid. Die wijziging in snelheid enzo heeft de provincie toch ook zelf doorgevoerd? Dan zijn de kosten toch geen verrassing? Dit is gewoon VVD-wensjes doordrukken om met de auto te kunnen scheuren, en daarna verrast doen over de extra kosten. Er zijn gedeputeerden voor minder naar huis gestuurd. Dit gebrek aan professionaliteit is nu precies waarom de provincie opgeheven moet worden.

    reageer
  • Pzaal

     

    Apart dat bijna elke renovatie en bouwproject miljoenen duurder wordt hier in Nederland. Wordt straks nog leuk joh met de floriade Almere...

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert