"Nieuwe weg naar vliegveld komt goed"

LELYSTAD
Het gaat goed komen met een nieuw aan te leggen weg naar vliegveld Lelystad. Dat verwacht gedeputeerde Lodders van de provincie Flevoland.

De weg is omstreden want de Rijksdienst voor het Wegverkeer probeert deze tegen te houden. RDW heeft namelijk een testcentrum vlakbij vliegveld Lelystad. De dienst vreest dat door extra verkeerslawaai haar testen minder betrouwbaar worden. Daarover loopt nog een procedure bij de Raad van State.

De provincie, de gemeente Lelystad en het vliegveld beginnen vandaag toch symbolisch met de aanleg van de nieuwe verbinding. De vier partijen ondertekenden een bestuursakkoord om de nieuwe ontsluiting mogelijk te maken. Die loopt van de Larserweg naar een nieuw te bouwen terminal op het vliegveld. Op termijn komt er ook een extra afslag op de A6 naar het vliegveld.


reacties (21)

  • frits

     

    Is bij Eindhoven, Weeze, Münster, Charleroi enzovoorts ook geen probleem. De meerderheid van de luchtvaartreizigers komt met de auto, zelfs op Schiphol. En vanaf een vliegveld kun je ook bussen laten rijden naar Amsterdam, Utrecht, Groningen enzovoorts. In Duitsland en Frankrijk zijn bussen over langere afstanden een groot succes, zelfs zonder subsidie. Dat gaat in Nederland ook komen.

    reageer
  • frits

     

    En volgens betrouwbare bronnen in de reiswereld heeft Corendon inmiddels besloten ook vanaf Lelystad te gaan vliegen.

    reageer
  • frits

     

    Nee, de Alders tafel gaat er vanuit dat Eindhoven en Lelystad beide tot 45.000 vluchten groeien. Sterker nog, aan het begin ging de Alders voor Lelystad uit van een nog hoger aantal. Alders heeft enkele weken terug ook nog bekend gemaakt dat Lelystad eigenlijk al sneller dan 2018 open zou moeten (maar dat dat qua infra niet gaat lukken) en sneller gaat groeien dan iedereen denkt. Eindhoven zit in 2020 al op het maximum van 43.000, en Schiphol zit in de ochtenduren inmiddels ook al vol.

    reageer
  • Karel

     

    Het is een beetje de kip en het ei probleem. Moet je nou eerst het vliegveld aanleggen of eerst de infra structuur. Het lijkt mij ook niet fijn om jaren vast te staan bij de afslag A6 Lelystad-Laserdreef omdat de wegcapaciteit ontoereikend is. En er wordt al jaren gezeurd om een extra afslag bij Lelystad, omdat de huidige afslag ontoereikend is in de spits.

    reageer
  • Thomas

     

    Dat is op basis van de foute veronderstellingen dat het totaal aantal vliegbewegingen niet zal groeien, en Eindhoven beter in de markt ligt en dus 100% kan concurreren. Dat is niet zo. Lelystad ligt veel beter t.o.v. de Randstad dan Eindhoven, het aantal vliegbewegingen groeit, en Almere als stad zal ook groter worden en dus het aantal consumenten van vliegbewegingen vlakbij aanmoedigen. Verder is het niet ondenkbaar dat Schiphol in de toekomst licht zal moeten krimpen i.v.m. overlast en milieu, maar dan moet er eerst een alternatief zijn.

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Rooie

     

    Zolang er geen spoorverbinding ligt, maakt het vliegveld geen kans.

    reageer
  • KC

     

    Schiphol, Omala, Lelystad en de provincie. Dus 4.

    reageer
  • willem

     

    vier partijen ? ik lees er maar drie .Waarschinlijk hadden ze Flevolandschap er graag bij gehad ,maar die willen dat prachtig stukje natuur niet prijsgeven hoop ik

    reageer
  • J.

     

    Vandaag is bekend geworden dat Eindhoven gaat uitbreidingen naar 45.000 vliegbewegingen. Op grond van de afspraken uit de Alders tafel zal Lelystad dus MAXIMAAL 25.000 vliegbewegingen kunnen hebben er van uit gaande dat Eindhoven niet nog verder gaat uitbreiden. Er moeten nogal wat investeringen worden gedaan voor relatief weinig vluchten.

    reageer
  • Barbara

     

    Komt goed=stopwoordje dat te pas en onpas gebruikt wordt om snel einde aan gesprek te maken. Met andere woorden, zeur niet, doe niet moeilijk, laat me, laat me mijn eigen gang maar gaan...

    reageer
  • KC

     

    De weg met de afslag bij de A6 ook doortrekken richting Lelystad en aansluiten op de Westerdreef - Larserdreef.

    reageer
  • Johan

     

    Al die passagiers van goedkope maatschappijen denken gratis te parkeren, goedkopere broodjes te eten, etc. Wakker worden B. Dit is Nederland!!

    reageer
  • Louise

     

    U bedoeld: Maar ik wil het niet?

    reageer
  • Pedro G. W.

     

    Jammer dat Airport Lelystad nog niet operationeel is, kan niet wachten om vanuit hier naar het zuiden te vetrekken. Ze zitten al jaren te bakkeleien, dat schiet niet op. En al die narcisten die tegen zijn, ga maar lekker naar Schiphol met z'n allen!!!!

    reageer
  • Piet

     

    Ik denk niet dat je op Lelystad Airport veel vliegtuigen hoeft te verwachten.

    reageer
  • Jeannette

     

    Vliegen vanaf Schiphol is een stuk duurder omdat de kosten daar veel hoger zijn dus als je vanaf Lelystad vliegt, kunnen de ticketprijzen naar beneden

    reageer
  • Bertus

     

    Nou bijvoorbeeld alle Transavia passagiers, daar het haar homebase wordt. En keuze? Een vakantievlucht boeken die vertrekt vanuit Lelystad heeft niks aan een trein naar Schiphol... duhhhh....

    reageer
  • Flevo Flevo

     

    Ze hebben straks last van de autoweg die er komt? en van de extra vliegtuigen hebben ze geen last terwijl dat veel meer geluid produceert...ja ja...het zal wel.

    reageer
  • Johan

     

    Weggegooid geld! Wie wil er nou van L'stad vliegen terwijl er op iets meer dan een half uur per trein een compleet vliegveld ligt? (V)lodders gedachte?

    reageer
  • Zeewoldense

     

    Tja, de VVD is weer lekker bezig!!!! Veel van hun andere 'projecten' waren de afgelopen jaren óók al zo succesvol- not!!! (Maar ja, als je zelf veel geld hebt, is het blijkbaar ook gemakkelijker om geld van anderen uit te geven.....)

    reageer
  • Nico Dijkshoorn

     

    12 miljoen Euro voor de ontsluiting van vliegveld Lelystad. Het lijkt wel of het niet op kan. Het begin van een bodemloze put? Hoeveel geld zal de gemeente en provincie straks jaarlijks moeten bijleggen om het vliegveld draaiende te houden? Zeker de aanleg van een nieuwe afslag van de A6 is weggegooid geld en veroorzaakt waarschijnlijk extra verstoring van het verkeersbeeld op de A6. Eerst maar eens afwachten of het echt nodig is en of er wel massaal gebruik gemaakt gaat worden van het vliegveld. En eerst maar eens afspraken maken met de vliegmaatschappijen.

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert