Subsidie verbreding sluis Kornwerderzand afgewezen

FLEVOLAND
Brussel heeft een subsidieverzoek van de provincie Flevoland voor de verbreding van de sluis Kornwerderzand afgewezen. Als de sluis in de afsluitdijk breder wordt gemaakt, kunnen er grotere schepen naar de haven van Urk varen voor onderhoud.

Volgens Brussel is de subsidie van 56 miljoen euro afgewezen omdat onvoldoende is aangetoond dat heel Europa kan profiteren van de verbreding van de sluis. Een eerste subsidieaanvraag afgelopen zomer liep spaak omdat het project nog te veel in de planfase zat.

Volgens gedeputeerde Jan Nico Appelman is de afwijzing teleurstellend, maar is er goede hoop dat het volgende subsidieverzoek wél succesvol is.

reacties (12)

  • Dick

     

    De sluis verbreden heeft geen enkele toegevoegde waarde voor Flevoland. De sluis kan nu al de grotere KUMO's aan, de grotere "kleine handelsvaart" zal nooit in dit gebied komen, die blijven in Delfzijl, Eemshaven, Den Helder, Amsterdam, Rotterdam, Vlissingen aandoen. Waarom? Omdat de achterliggende infrastructuur gewoon niet toereikend is. Het houdt bijvoorbeeld al op bij de IJssel, daar kunnen de grotere "kleine handelsvaart" schepen niet verder dan de Molenbrug, hij is gewoon te laag. Achterliggende sluizen zijn te klein etc. En via Kornwerderzand of Den Oever naar Amsterdam? Veel te lastig, Houtribsluizen, Oranjesluizen, het is makkelijker om via IJmuiden te varen. Nee, goede beslissing om deze sluis niet te verbreden. Ook de kotters die zonodig naar Ur zouden moeten kunnen, nou dat kunnen ze nu al. De diepste kotters zijn ca. 4mtr diep, die kunnen bij hoog water gewoon door de huidige sluizen. Waarom doen ze het niet? Juist ja, het is gewoon veel makkelijker om de kotters in Harlingen neer te leggen.

    reageer
  • Sam

     

    Omdat dit om een andere aanvraag gaat Tom. Goed lezen!

    reageer
  • .\/\/.

     

    Ja, Europa is bah vies natuurlijk.

    reageer
  • Frenky

     

    Heel goed dat Brussel dit heeft afgewezen, hopelijk zullen er nu en in de toekomst nog meer regels aangescherpt worden.

    reageer
  • Antje Ha

     

    Als we dat nu eens afhankelijk maken van de bijdrage die het Urkse bedrijfsleven levert.

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Tja

     

    Rikus als je alleen de taxi busjes als enige extra onkosten rekent zit je ver mis. Maar die 56 miljoen wordt nu niet op een andere manier in Flevoland besteedt. Vermoedelijk gaat dit bedrag naar bijvoorbeeld het democratischer maken van Oekraïne of naar een snelweg in Noord Polen.

    reageer
  • Peter

     

    Hoeveel banen gaat deze investering opleveren op Urk?

    reageer
  • ron

     

    ik vind EU subsidie sowieso onzin. klein voorbeeld var rare argumenten: Heeft heel Europa dan wel profijt dat er in almere een kostbaar parkeerverwijs-syteem is aangelegd dat ook voor een groot deel door EU is betaald? dat argument wordt zo inconsistent gehanteerd daar wordt ik behoorlijke ziek van.

    reageer
  • De ingenieur

     

    De presentatie maar wat verbeteren om duidelijk te maken dat binnenvaart en kustverbindingen van Keulen tot Kopenhagen hier baat bij hebben.

    reageer
  • Rikus

     

    Verstandig besluit. Onderhoud kan ook in Harlingen door ons Urkers worden uitgevoerd! Voor 56 miljoen kun je heel wat taxibusjes laten rijden!

    reageer
  • tom

     

    Op 14 juli 2015 was bekend dat de subsidie is afgewezen en sindsdien al in alle media verschenen. Wat is de relevantie van dit oude nieuws?

    reageer
  • Dirk2

     

    Jammer! Gemiste kans van Brussel voor Flevoland.

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert