Opvarenden gezonken jacht mogelijk verdronken

NOORDOOSTPOLDER
Voor de kust van Noordoostpolder bij Lemmer is een grote zoekactie gehouden naar de opvarenden van een gezonken huurboot. Aan de zoekactie vrijdagavond deden onder meer reddingboten van de KNRM uit Urk en Lemmer én een helikopter van de Kustwacht mee. De KNRM vreest voor het leven van de opvarenden.

Aan het begin van de avond meende een matroos van een passerend schip de zinkende boot te zien. Ook hoorde hij het gegil van een vrouw. De matroos kon verder niets doen, maar waarschuwde de Kustwacht. Daarop zijn boten van de KNRM uit Urk en Lemmer gaan zoeken.

Rond 20:40 uur is het schip gevonden. Het wrak is met boeien afgezet. Volgens de Kustwacht dreven in de omgeving diverse kledingstukken en wrakstukken. Mogelijk van het gezonken jacht. De politie reed over de dijk in de hoop overlevenden aan te treffen.

De Kustwacht heeft contact gehad met een verhuurder van jachten. Die zei dat het vermiste schip mogelijk van hem is. Het jacht zou pas over enkele dagen worden teruggebracht. De verhuurder kon niet zeggen hoeveel mensen er aan boord waren. Om 21:30 is de zoekactie gestaakt. Bij daglicht wordt verder gezocht.






reacties (18)

  • Sofie

     

    Hoe ironisch gaande alle commentaren de beste stuurlui staan aan wal sterkte voor de nabestaanden altijd maar commentaar leveren wacht eerst de feiten en onderzoeken af.

    reageer
  • Stefan Plomp

     

    Dat is inderdaad zeer spijtig om te horen en mijn medeleven gaat ook ten zeerste uit naar de nabestaanden. Dat het zicht op de schepen volgens u aangepakt moet worden is bij sommige schepen misscien nog van toepassing. Tegenwoordig zijn de meeste binnenvaartschepen al uitgerust met bakboordcamara, stuurboordcamara en voorop op de boeg een camara. Weet u ook hoe erg die camarabeelden ons in de stuurhut verblinden in het donker??? en dat wij daarom alles in de stuurhut uitzetten (behalve de radar) zodat ons niks meer kan verblinden als we naar buiten kijken. Want zeg nou zelf, gezien de weersomstandigheden (slecht zicht, donker, hoge golven) dan verwacht je daar ook helemaal geen pleziervaart. Vanuit het perspectief gezien van waar het jacht gezonken is dan heeft het jacht zich helemaal aan de verkeerde kant van het vaarwater bevonden wat de tegenliggende binnenvaart al helemaal niet verwacht. Daarbij onderdrukken wij de radar met regen en hoge golven omdat we anders de schepen/tonnengeul niet meer kunnen zien op ons radarbeeld. Wist u ook dat in het BPR (Binnenvaart Politie Regelement) staat dat een jacht/pleziervaart helemaal niet mag varen/vertrekken met slecht zicht ZONDER RADAR. Dat men in de stuurhut misschien zat te telefoneren of zat te internetten is gewoon speculatie. Wie zegt dat de schipper van het jacht dat wel niet heb zitten doen op zijn telefoon??? Heeft de schipper van het jacht niet een miscalculatie gemaakt met het weer kwa zicht, wind, en golfslag??? Als ik de keus had moeten maken dan had ik NIET de oversteek gemaakt van Lelystad naar de Lemmer. Ik pleit ervoor dat iedereen die met een boot/jacht/zeiljacht langer als 5 meter verplicht een klein vaarbewijs en marifooncertificaat moet halen en daadwerkelijk een marifoon aan boord nemen. Dat ze in ieder geval de basiskennis hebben om veilig te varen en te kunnen comminuceren met de binnenvaart/beroepsvaart. Dit zou de veiligheid zeer ten goede komen. Het blijft op dit moment alleen bij speculeren en aannames. Laten we eerst het officiele onderzoek van de politie en instanties maar is afwachten en hopen dat de opvarenden nog gevonden worden. Mvg.

    reageer
  • De ingenieur

     

    Jammer dat nu blijkt dat het scheepje overvaren is. Wellicht door het schip waar de bemanning de mensen nog om hulp hoorde roepen. Het varen zonder zicht voor de boeg over zoveel honderden meters moet subiet aangepakt worden. Het is als autorijden in het donker met een fietslampje voorop. Hoe moeilijk is het tegenwoordig om op de brug beeld te hebben van wat voor de boeg aan komt. Ook in het donker. Of zat men op de brug gewoon wat te Internetten. Net als in Amerika waar een riviervrachtschip over een rondvaartboot voer en waar de schipper vooral zat te telefoneren en emailen.

    reageer
  • Dock

     

    En gelukkig heeft Dick ook verstand van de binnenvaart, naast verkeersdeskundige en bruggen/wegenexpert, wat moeten we zonder jouw verklaringen? Wel jammer dat je voor de leken de term SOLAS niet hebt verklaard, uiteraard wel een term die iedereen zou moeten kennen. Dat het weer niet zo slecht was dat je daardoor in moeilijkheden komt vind ik een vreemde opmerking. Je kent duidelijk niet de reputatie van de Rotterdamse Hoek onder de schippers of acht je jezelf expert genoeg om zoiets terzijde te schuiven?

    reageer
  • Klaas

     

    juist Stefan waarschijnlijk word dit weer geroepen die alleen met een bootje heeft gevaren in de badkuip.het kan bij een bries al flink spoken op dit stuk IJsselmeer

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Stefan Plomp

     

    Ik ga niet mijn eigen leven riskeren met een klein reddingbootje wat we aan boord hebben en golven van een meter. Der stond een beste bries wind en waren daar met minimaal 7 binnenvaartschepen aan het zoeken in samenwerking met de P-85 en de knrm.

    reageer
  • Levi

     

    Ik heb vanmorgen langs de kust gelopen en allemaal wrakstukken gevonden, zoals MDF vloerplanken en scheepsvoorraad. Wat ik opmerkelijk vond, is dat alle artikelen Duits waren...

    reageer
  • Dick

     

    Dat van dat manoeuvreren heb je goed. Maar je vergeet dat een binnenschip "verplicht" een roeiboot aan boord heeft. Die moet ook binnen de kortst mogelijke keren in het water te kunnen liggen. Dus ik vind het gedrag van de schipper/matroos toch wel laakbaar. Bij de scheepvaart staat SOLAS bovenaan dus je hoort gewoon 1-knrm te waarschuwen, 2-schip stilleggen, anker eronder, 3-roeiboot overboord en zoeken. Vergeet niet dat een binnenschip een behoorlijke schijnwerper an boord heeft. Alleen wat ik vermoed dat er gebeurd is, zonder een schuldige aan te willen wijzen, is dat het jacht onder dit schip is gekomen. Het weer was niet zo slecht dat je daardoor in de moeilijkheden komt. En als dit een containerschip is geweest, dan heb je 1-verrot grote dode hoek, 2-rod deze tijd slecht zicht. Maar goed, eerst het jacht maar eens lichten.

    reageer
  • jo jo

     

    Hoop dat ze gevonden mogen worden.

    reageer
  • Stefan Plomp

     

    Het schip was geladen en hoorde het geschreeuw van buiten de tonnengeul. Dus vanwege de diepgang van het geladen schip kon die daar niet komen. Wij waren leeg en zijn naar het zoekgebied gesneld om assistentie te verlenen buiten de tonnengeul maar hebben niks gevonden. Niet zomaar wat roepen voordat je de feiten weet ;-) Mvg, Stefan Plomp.

    reageer
  • De Rechter

     

    Vele vragen dus, het is te vroeg om nu conclusies te trekken dit heeft nu nog geen zin. We zullen het onderzoek afwachten van wat er allemaal heeft afgespeeld Vrijdagavond. Sterkte aan de nabestaanden.

    reageer
  • Opa

     

    Of misschien eigen reddingsboot gebruiken van het passerende schip? Daar is een reddingsboot voor, of ze hadden stand-by kunnen blijven liggen in de buurt.

    reageer
  • Bert

     

    Misschien omdat het ongeluk zich niet aan hun draaiboek hield?

    reageer
  • Dorus Rijkers

     

    En het passerende schip kon niet in de achteruit en op gehoor naar de mensen in nood varen??? Bizar om het zo te laten zitten.

    reageer
  • Peter

     

    Als het passerende schip een binnenvaartschip is geweest dan kunnen zij onmogelijk hulp verlenen gezien de omvang, manoeuvreerbaarheid en het zicht. Dat zou het alleen maar onveiliger maken voor de opvarenden/drenkelingen.

    reageer
  • joost

     

    Die boot verhuurder heeft vanzelfsprekend gezorgd voor fakkels, pijlen en zwemvesten die op een duidelijke plaats zouden liggen. Daarnaast de verhuurders geattendeerd op de knmr app installeren. Dan vind ik het raar dat er geen van bovengenoemde levensreddende middelen zijn gebruikt. Sterkte voor de nabestaande en de verhuurder.

    reageer
  • klaas

     

    Om 17.30 is het ook al donker met dit weer

    reageer
  • Klaas

     

    Heel erg verdrietig allemaal, de Rotterdamse Hoek staat bekend om zijn hoge golven, het spookt daar flink vooral nu met dit ruige weer. Wat ik mij afvraag waarom kon het passerende schip nu geen hulp bieden? Te dicht in de buurt van de windmolens of die strekdam? Of te hoge golven?

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert