Bouwbedrijf Dura Vermeer doet uitbreiding vliegveld

LELYSTAD
Bouwbedrijf Dura Vermeer voert de eerste fase van de uitbreiding van het vliegveld in Lelystad uit. Dat heeft Lelystad Airport bekendgemaakt. Het bouwbedrijf uit Rotterdam is verantwoordelijk voor het verlengen van de start- en landingsbaan, de aanleg van een taxibaan voor vliegtuigen, het platform bij de terminal en de parkeerterreinen en toegangswegen.

Met het contract zijn enkele tientallen miljoenen euro's gemoeid. Dura Vermeer en de luchthaven willen het exacte bedrag niet noemen. Wel valt de aanbesteding iets goedkoper uit dan waarop de luchthaven had gerekend. De Schiphol Group investeert in totaal rond de 90 miljoen euro in Lelystad Airport. Daarvan gaat ongeveer 60 miljoen op aan de aanleg van de banen en de bouw van de terminal.

Meer dan bij andere projecten krijgt Dura Vermeer op Lelystad Airport grote verantwoordelijkheid bij het ontwerpen en aanleggen van de banen. Daarmee wordt in november 2016 begonnen. Ook blijft het bedrijf vijftien jaar verantwoordelijk voor het onderhoud. Een derde van de bouwwerkzaamheden moeten worden uitgevoerd door ondernemers in de regio. Dat levert volgens Dura Vermeer enkele tientallen banen op.

In juli wordt bekend wie de terminal gaat bouwen. Lelystad Airport moet op 1 april 2018 operationeel zijn.

reacties (20)

  • Wietze Bijlsma,Leek-Groningen

     

    Ik begrijp eigelijk niet! waarom alle ''vakantie charters''van Schiphol naar vliegveld Lelystad moet?.Terwijl dat er op ''Groningen Airport Eelde''in Drenthe weinig vakantie vluchten zijn hier op onze Regionale Luchthaven.Het zijn er maar een enkele en enkele lijndiensten.Onbegrijpelijk!!!?.

    reageer
  • Louise

     

    te veel inhoud. Het gaat hier om de onderbuikgevoelens.

    reageer
  • Bart

     

    Ja dat was heel goed geweest Jan. Maar weet je dat een minderheid tegen deze luchthaven was en is. Dat is al vele malen onderzocht, maar was dan wellicht duidelijker geweest.

    reageer
  • Bas

     

    Tja een wethouder en een gedeputeerde. Zo simpel was het.

    reageer
  • hendrik

     

    Door bewoners te laten geloven dat ze inspraak hebben, wil nog niet zeggen dat ze ook echt inspraak hebben. Het besluit is er doorheen gedrukt, mede door wethouder Lelystad en gedeputeerde Flevoland. Daar zullen ze nog spijt van krijgen bij een parlementaire enquete. Dura Vermeer was overigens ook tijdens bouwfraude betrokken bij schiphol, heel benieuwd hoe nu de selectie is verlopen.

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • frits

     

    Misschien dat de krant de WLO-scenario's niet goed geïnterpreteerd heeft? Bij hoge economische groei groeit Lelystad Airport volgens de WLO-scenario's als kool. Zelfs tot meer dan 60.000 vluchten per jaar. Bij lage economische groei schatten de planbureaus in dat Lelystad Airport niet hard groeit. De Schiphol Group heeft al laten weten dat dat onzin is, en dat Lelystad Airport met een slimme marketingstrategie tot minimaal 25.000 vluchten per jaar in 2030 zal groeien. Rotterdam Den Haag Airport is ook van de Schiphol Group, en zal niet zo hard groeien als de planbureau verwachten. En Eindhoven, ja, dat groeit ook heel hard, en is over 5 jaar volbelast. Daar gaat Schiphol ook van uit. Dat is niets nieuws.

    reageer
  • Henk25

     

    Dan heb je vast gemist dat er de afgelopen jaren inspraak op de plannen mogelijk is geweest. Slaap lekker.

    reageer
  • Mariska

     

    Oh ja? Wellicht was een over grote meerderheid dan wel voor?

    reageer
  • Jan

     

    Jammer dat ze eraan beginnen eerst een referendum moeten houden lawaai zooi

    reageer
  • drontenaar.

     

    En.......de grote verliezers zijn...????? Alle bewoners die die onder de af en aanvliegroutes wonen. Bedankt Flevoland...NOT!!!!!!

    reageer
  • Jos '56

     

    Helemaal mee eens !!

    reageer
  • Maartje

     

    Je zou zo maar eens totaal ongelijk kunnen hebben. Even ter informatie, de internatioale Schiphol Group heeft zeker geen onnozele bestuurders en wordt wereldwijd gevolgd door mega luchthavens

    reageer
  • flevowatcher

     

    60 mio voor iets dat het niet gaat worden? Gisteren in de krant: Eindhoven en den Haag airport zijn na Schiphol de grootsten en kunnen verder groeien.. De reaguurders denken dat het project werkgelegenheid oplevert, ja voor Dura Vermeer (is geen Lelystadse ondernemer), de kruimels gaan naar Flevoland... De grootste mogelijke banengroei is pas na 2040 als blijkt dat het vliegveld wel degelijk veel overlast veroorzaakt, en er veel duurbetaalde commissies de oorzaken van de economische terugloop in de provincie zullen moeten gaan onderzoeken: milieucommissies, economische commissies, schadecommissies etc. Dat zijn dik betaalde banen (vgl. Hans Alders), en dat levert wel degelijk werkgelegenheid op (helaas waarschijnlijk ook weer niet in de provincie zelf). Kortom: dit is een groot windei wat maar beter niet gelegd kan worden...

    reageer
  • KC

     

    Mooi dat Dura Vermeer het is geworden. 1/3 aanbesteed aan Flevolandse bedrijven? Dan mag oa. Dura niet meedoen, omdat zij een vestiging hebben in Almere.

    reageer
  • Maartje

     

    Alle kleinere vergelijkbare luchthavens hebben veel meer dan 2700 nieuwe banen erbij gekregen. Op volle toeren heeft de Internationale luchthaven Lelystad van de Schiphol Group een veelvoud van dit aantal banen

    reageer
  • Bart

     

    Eindelijk! Werkgelegenheid waar we in deze regio zo lang op wachten. Geweldig dat dit gaat gebeuren.

    reageer
  • Bas

     

    Super, wie had dat gedacht? Van lange nieuwe landingsbaan naar 2700 nieuwe banen!

    reageer
  • Piet

     

    De verliezers zijn al langer bekend: de kleine luchtvaart.

    reageer
  • Jeroen

     

    Weggegooid geld!

    reageer
  • Sjaak de

     

    Winnaar? Wie gaat dat betalen zoete lieve Gerritje? Hoogmoed speelt een belangrijke rol in dit gebeuren.

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert