"Lelystad Airport hard nodig als extra polderbaan"

FLEVOLAND
Lelystad Airport is in 2018 hard nodig als extra polderbaan. Dat zegt een woordvoerder van Schiphol in De Telegraaf woensdag, naar aanleiding van een uitspraak van topman Jos Nijhuis.

Nijhuis verwacht dat Schiphol volgend jaar de grens van 60 miljoen passagiers veruit doorbreekt. Volgens de Omgevingsraad zou de luchthaven dan afkoersen op 470.00 starts en landingen. Wettelijk kan Schiphol nog doorgroeien tot maximaal 500.000 vliegbewegingen.

Onder meer Lelystad Airport moet de groei van Schiphol opvangen. Dat gebeurt in fasen. In de eerste fase, vanaf 2018, verwerkt het vliegveld 2.000 tot 10.000 vliegbewegingen. De luchthaven wil op 1 april 2018 open gaan voor groot luchtverkeer.

reacties (9)

  • Frits

     

    Hoezo Polderbaan. Bulderbaan zal hij bedoelen. Vliegtuigen vliegen veel lager af en aan dan Alders eenieder heeft voorgelogen.

    reageer
  • hendrik

     

    In de toekomstvisie van Schiphol staat dat ze naar 600.000 vluchten willen, dus wat dat betreft is Lelystad totaal overbodig. Vanaf 2020 mogen op Schiphol ook meer dan 500.000 vliegtuigen komen door de 50/50 regel. Vergeten ze hier te melden, maar niet geheel onbelangrijk. Om het nog meer in perspectief te plaatsen: 15 jaar geleden waren er op Schiphol al zo'n 430.000 vliegtuigbewegingen, dus die groei van het afgelopen jaar is relatief gezien niet zo groot. Daarbij komt dat Schiphol het afgelopen jaar stinkend haar best heeft gedaan om te groeien door het binnenhalen van concurrentie voor KLM en Transavia. Kost ons straks behalve een luchthaven ook extra belastinggeld om luchtvaartmaatschappijen te redden. En waarom? Nou, bijvoorbeeld omdat de bonus van topmannen Schiphol afhankelijk is van groei! Opvallend genoeg komt groei Schiphol tegenwoordig niet van intercontinentale vluchten en transfers, iets waar uitbreiding Lelystad ooit voor was bedacht...

    reageer
  • Bas

     

    Jeetje kom nou eens met waarheden. Ik lees er namelijk niet 1.

  • Hannes

     

    Er is geen land in de wereld dat zoveel vliegvelden op zo´n kleine oppervlakte heeft.... Maar goed ben toch liever weer een dag of twee zeeziek. Daarna weet ik waar ik aan toe ben.

    reageer
  • jaapie

     

    Er zijn landen en zelfs steden genoeg met zoveel vliegvelden op een oppervlak. Kijk maar eens naar Londen (zes internationale vliegvelden), New York (drie internationale vliegvelden).

  • Jaap

     

    Nu die haven nog,dan word Lelystad we een echte stad Ipv een slaapstad.

    reageer
  • Jeroen

     

    Alleen eerst nog even luchtverkeersleiders regelen, anders kan er helemaal niet gevlogen worden :-)

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Maartje

     

    Je hoeft niet lang te wachten. In 2016 beginnen er bouwwerkzaamheden van platformen, hangers, parkeerterreinen en start- en landingsbaan. De terminals, aankomst- en vertrekhaven, alsmede alle winkel, kantoren en horeca voorzieningen worden in 2017 gebouwd

    reageer
  • Ron

     

    Eind 2016 toch pas beginnen?

  • Ron

     

    Duurt mij allemaal te lang. Waarom nog een jaar wachten. Hup beginnen!

    reageer
  • Glip de graaier

     

    Hoe meer Polderbanen er bijkomen des te beter voor mijn portemonnee en de economie

    reageer
  • Henk de prutser

     

    ja, voor elk vliegtuig dat land, wordt € 10 naar jou overgemaakt

  • Jan

     

    Mooi nieuws, zodoende krijgt lelystad airport een echte kans zich goed te ontwikkelen.

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert