Luchthaven Lelystad bedreiging voor Eelde

LELYSTAD
Lelystad Airport is een van de redenen waarom Groningen Airport Eelde in financieel zwaar weer komt. Dat blijkt uit een rapport dat is gemaakt door ambtenaren van de provincies Groningen en Drenthe en de gemeenten Groningen, Assen en Tynaarlo.

De onderzoekers denken dat de kans groot is dat luchtvaartmaatschappijen van Eelde naar Lelystad verhuizen, omdat Lelystad dichter bij de Randstad ligt.

Een andere reden waarom Eelde het volgens de onderzoekers moeilijk krijgt, zijn de gestegen kosten voor beveiliging en luchtverkeersleiding.

reacties (15)

  • Bas

     

    Yeah right, volgens mij is die er al hoor

    reageer
  • marcel

     

    die Lelystadse luchthaven komt er nooit zelfde verhaal als twente airport en airport maastricht

    reageer
  • Hannes

     

    Vroeger waren de havens die met elkaar concurreerde. Nu komen ze er achter dat het beter is om samen te werken. Juist kan dat nu ook met de luchthavens, zeker met de haven van Delfzijl vlakbij, met een goede doorvoer, over water, weg, en de lucht. Logistiek is dat heel goed uitvoerbaar. Zal zeker de werkgelegenheid een oppepper geven.

    reageer
  • Maartje

     

    Oh jee dat is wel heel simpel

    reageer
  • Frits

     

    Onze overheid wil en moet een economische impuls geven aan noord-Nederland: stop direct met vliegveld Lelystad en het aanstaande financiële debacle en stop geld en energie in vliegveld Eelde, dat mede door de ligging voor een betere economie in noord Nederland kan zorgen,

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Bas

     

    Sportvliegveld??? Ahum... Zakelijke luchtvaart zit daar hoor. Spuiterijen, onderhoudsfirma's, rondvluchten aanbieders, piloten opleidingen, lijndiensten. En significant verschil is dat Lelystad volledig in handen en in eigenschap is van Schiphol

    reageer
  • Jan

     

    Hou er mee op nl is te klein voor 2 grootte luchthavens zie dat toch eens in de enige mogelijkheid is luchthaven in zee

    reageer
  • Dick

     

    Dit bewijst maar weer dat er geen plaats is voor een extra internationale luchthaven. Lelystad had gewoon een regionaal sportvliegveld moeten blijven en Schiphol had een belang in Eelde moeten nemen. Maar ja, vliegveld Lelystad was al voor een appel en een ei gekocht van de Gemeente Lelystad.

    reageer
  • Robbert

     

    De afstand Eelde Schiphol is te groot. Het is de bedoeling snelle treinverbinding tussen Schiphol en Lelystad. Zo is het makkelijker overstappen. En verder reizen met vliegtuig.

    reageer
  • Piet

     

    Dat zelfde doel zou je kunnen bereiken als Schiphol Eelde koopt en Lelystad laat vallen. Dan hoeft er minder verbouwd te worden en kan Schiphol toch knooppunt-met-filialen blijven. En de werkgelegenheid is wat eerlijker verdeeld over het land.

    reageer
  • Rob

     

    Broodje aap verhaal, Eelde verkeert al jaren in zwaar weer, geografisch zou Eelde het moeten kunnen winnen van Lelystad. Ik snap nog steeds niet de functie van een professionele luchthaven op Lelystad, te dicht bij Schiphol en daarom gevaarlijk en is vragen om problemen in de nabije toekomst om nog maar niet te spreken over de te verwachte geluidsoverlast voor de provincie.

    reageer
  • Flevoburger

     

    Dat zou zo maar waar kunnen zijn. Maar wat willen ze er dan mee? Lijkt mij dat het gewoon een kwestie is van alle plaatselijke factoren die hier een rol in spelen. Onderzoek wat de sterke kanten zijn van het vliegveld in Eelde en maak daar gebruik van.

    reageer
  • Dirk2

     

    Laat die bedrijven maar komen. Eelde heeft ook kansen gehad. Nu is Flevoland aan de beurt. Sorry...

    reageer
  • willemlely

     

    Gestegen kosten beveiliging in Eelde? Je loopt er nog steeds s nachts door het hele pand en kunt zo de banen op als je wilt.

    reageer
  • Robbert

     

    De een zijn dood, is de ander zijn brood...... Belangrijkste is dat Schiphol een wereldwijd belangrijk knooppunt blijft, daar zijn heel veel banen mee gemoeid. Niet alleen Schiphol zelf maar ook de distributie centra en hoofdkantoren van diverse multinationals. Om dat te behouden kan Eelde wel gekanabaliseerd worden voor verdere groei Schiphol en Lelystad AirPort

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert