Omgeving station Almere Centrum gaat op de schop

ALMERE
Het stationsgebied van Almere Centrum gaat op de schop. De gemeente gaat samen met onder meer NS, ProRail en adviseurs van het Rijk onderzoeken hoe het station en omgeving aantrekkelijker kan worden gemaakt voor treinreizigers, ondernemers en bezoekers van de stad.

Het onderzoek richt zich onder meer op het comfort tijdens het wachten, de vindbaarheid van de bussen, parkeergelegenheid voor fietsen en de aantrekkelijkheid van de begane grond van het station.

Almere had zich aangemeld bij een project van het Rijk, waarbij gemeentes hulp kunnen krijgen bij de inrichting van het stationsgebied. Na een succesvolle eerste reeks van drie kleinere projecten in Noord-Holland zijn nu Almere en Eindhoven aan de beurt.

Het station Almere Centrum is nog geen dertig jaar. De renovatie moet ervoor zorgen dat het station net zo modern is als het stadscentrum. Het is nog niet bekend wanneer de plannen klaar zijn.

reacties (19)

  • Leon58

     

    Een jaar geleden is aangekondigd dat station Almere Centrum op de schop gaat. Sindsdien heb ik niets meer vernomen. Gaan de plannen nog door?

    reageer
  • GYW

     

    Ieder zijn eigen mening en een ieder die kan zeggen wat die wilt. Dat respecteer ik. Maar wat er ook gezegd word, het station in Almere is drastisch toe aan vernieuwing. Het ontwerp stampt en komt regelrecht uit de jaren 80 (!). In vergelijking met het relatief moderne stadscentrum, het aantal reizigers en het aantal inwoners van Almere dient het station vernieuwd te worden. Moderner, ruimer, lichter, aantrekkelijker, gebruiksvriendelijker. Ik zou graag een station met meer allure willen hebben. Almere heeft de ambitie om in de komende jaren uit te willen groeien tot een stad met veel inwoners. Dan zou het toch een goed idee zijn om nu al een plan te maken dat van toepassing kan zijn op de lange termijn?

    reageer
  • -Z-

     

    In het verleden, zoals voorgaand gesteld, had het hele spoor meteen 4 sporig moeten worden aangelegd. Inderdaad had de polder er dan nu heel anders uitgezien, en was ze nu beter geoutileerd om de tussentijds vernieuwde bestemming van opvanggebied voor de Randstad te faciliteren. Maar dat heeft niks te maken met het artikel. En ook de reacties die gaan over Lelystad zijn misplaatst. Wat wel staat is de angst voor het zoveelste BenW-project dat enkel voor de buhne dit project opzet. Wethouder Mulder destijds zat er al achteraan met de motivering '' als je zo de trein uitstapt ...'' Wat het project ook wordt, de reden was en is en zal nooit zijn '' de inwoners van Almere '' , maar het ''aanzicht en allure '' . Inwoners worden er als jus overheen gegooid als uitleg-excuus.

    reageer
  • jaap

     

    Mensen bepalen zelf waar een discussieforum over gaat. Van misplaatste reacties kan dus geen sprake zijn. Maar om het over de stationsomgeving van station Almere Centrum te hebben: het is hoog tijd dat dit gebied een impuls krijgt. Het busstation ziet er niet uit en is onoverzichtelijk. De onderdoorgangen van het spoor zijn donker en komen sociaal onveilig over. Goed dat de gemeente Almere hier wat aan gaat doen. En dat mag ook best wat kosten. Tienduizenden bus- en treinreizigers zullen hier van profiteren. Iedere dag weer. Een mooier kadootje kunnen de inwoners en bezoekers van deze stad die met het OV gaan niet krijgen. En voor de gehandicapten zal herinrichting ook een zegen zijn.

  • Lexxie

     

    Hoe mooi het ook wordt, zolang er gebedeld, gedeald geroofd en gehangen wordt blijft het een now go area

    reageer
  • Johan de Visser

     

    Ik vraag me af of bij het maken van al die plannen voldoende rekening wordt gehouden met blinden en slechtzienden! Bij deze planologie mis ik in elk geval de betrokkenheid van de Oogvereniging. Bij de Oogvereniging zit heel wat deskundigheid op dit terrein!

    reageer
  • De ingenieur

     

    Dat is maar een aanname, er is helemaal nog geen plan. Waarom moet zou een ontwerp afhankelijk zijn van een groep particulieren? De eisen zijn allemaal bekend en iedere overheid zal zich daar aan houden. De suggestie dat sommige dat maar over slaan is bespottelijk.

  • jaap

     

    Rekening houden met gehandicapten is wettelijk verplicht voor bushaltes en busstations. Dat geldt specifiek ook voor slechtzienden en blinden. Helaas houden niet alle gemeenten zich aan deze verplichting. In dat geval kunnen gedupeerden de gemeente voor de rechter slepen wegens een onrechtmatge daad. Daarbij kan ook immateriële schade, zoals misgelopen reisgenot of leed door de ervaren ongelijke behandeling, als schadevergoeding geclaimd worden. Een gang naar de commissie gelijke behandeling is ook een optie; dan kan die ondersteunen bij juridische stappen. Helaas zijn veel gehandicapten niet zo snel geneigd om deze juridische stappen te zetten. De Tweede Kamer heeft recent daarom ook nog weer eens nadrukkelijk aandacht gevraagd voor de toegankelijkheid van openbare gebouwen en het openbaar vervoer, en wil dit recht nog steviger in de wet verankeren. Het lijkt mij effectiever als het rijk zelf toezicht gaat houden, en onwillige gemeenten een boete oplegt.

  • laat alle reacties zien
  • Rob

     

    Lijkt wel een virus. De ene stad is amper klaar met zijn station of de volgende start al weer. Natuurlijk toeval, anders zou je denken haast denken dat ze niet voor elkaar willen onder doen;). En natuurlijk groter, mooier, beter, en uiteraard ook goedkoper en duurzamer..... toch? ;)

    reageer
  • Dirk Zaan

     

    Doe maar zoiets als Rotterdam of Utrecht. Maar dan voor vier sporen (ook veel te weinig). NS (toen ook spoorbeheerder) had bij de drooglegging en aanleg van het talud direct, zoals het ministerie VnW wilde, het Almeerse stuk viersporig moeten maken met ruimte voor een groot station. Kijk waar al die penny-wise lieden het nu op laten uitdraaien. Dronten, Lelystad en zelfs Emmeloord had men direct bij de eerste aanleg op de Kamperlijn moeten aansluiten. Dan was de polder er nu wel anders aan toe.

    reageer
  • De ingenieur

     

    Hard nodig! Kijk eens wat voor een stations veel kleinere steden krijgen. Dat ruimtevakwerk in de kap was toen wel leuk maar kan nu wel bij het schroot. Niet meer om aan te zien. Verzin wat mooiers! Hopelijk krijgt al het hangvolk ook een schop! Dat zou al een wereld aan verschil maken!

    reageer
  • Roel

     

    En zo blijf je in een bouwput leven en winkelen, Primark staat er net, het graniet ligt er net, het busplein ligt er net en het onderhoud buiten het winkelgebied blijft achterstallig.

    reageer
  • .\/\/.

     

    Dat zijn bescheiden wensen, maar ik vrees dat dit project grootser opgezet gaat worden.

  • Steven Stedenwijker

     

    Het plannen maken kan wel een jaartje of twee vergen. Het is gewoon hard nodig en laat ze aub snel beginnen.

  • Flevo Flevo

     

    Geef station Almere Centrum alsjeblieft een AH to go! Die winkel mist echt op het station. De deuren aan de voorzijde naar het centrum breder, nu ligt er op de looproute maar 1 deur, bij drukte is dit erg onhandig. De bankjes aan de voorzijde daar bij FEBO zit altijd vogelpoep op, plaats in het plafond van die vogel spiezen zodat je daar lekker kunt zitten op een schoon bankje.

    reageer
  • Ohm1981

     

    En ruim die junks ook meteen op! Vind je het gek dat s 'avonds het veiligheidsgevoel 0 is met al dat drugsgebruikende tuig daarzo. Idem bij Eindelijk en omgeving nabijgelegen parkeerterrein.

    reageer
  • Kees

     

    Drugsdealers en wiet rokend tuig? Het is daar 's avonds altijd uitgestorven. Wat mooi zou zijn is van die afhaaltentjes die langer open zijn.

    reageer
  • Ik

     

    Niet Rem Koolhaas alsjeblieft. Die heeft al genoeg ellende veroorzaakt

    reageer
  • John Eelzak

     

    Als men de architecten er op los laat dan zal het in de ogen van sommige bobo's wel weer prachtig worden, maar als winkelgebied en reizigersgebied slaat het de plank zoals gewoonlijk weer mis. neem alleen maar het nieuwe gedeelte, een groot tochtgat, volkomen onlogisch opgezet, heuvels!!!!fijn voor gehandicapten, bejaarden en anderen die slecht ter been zijn, vergeven van de telefoonwinkels, abominabele hoge huren zodat de kleine middenstander geen overlevingskans heeft, alleen grote winkelketens, dus gewoon eenheidsworst, ja daar is echt over nagedacht, ben benieuwd hoeveel geld dit weer gaat kosten.

    reageer
  • Nico

     

    Het stationsgebied wordt niet zozeer prettiger of toegankelijker met nieuwe bankjes, tegels of fonteinen. Het allerbelangrijkste is het weghalen van de drugsdealers, gebruikers en zakkenrollers. Het veiligheidsgevoel moet dramatisch omhoog. Politieagenten met zware wapens helpen niet. Politieagenten die optreden wel.

    reageer
  • johan54

     

    Jaja de gemeente heeft weer een mogelijkheid gevonden om een onnodig geldverslindend project op te starten. Dit zijn nu net die zaken die een gemeente niet mag uitvoeren zolang er nog andere veel belangrijkere zaken liggen.

    reageer
  • Antje Ha

     

    Gezeur. U laat de oude afgetrapte boel liever verder wegzinken.

  • .\/\/.

     

    En zo sluit Almere aan bij de lange rij gemeenten waar het stationsgebied een jarenlange chaotische bouwput is.

    reageer
  • Het station

     

    En hopelijk wordt eindelijk dat wietrokende tuig daar aangepakt. 's Avonds lijkt het een getto.

    reageer
  • bewoner

     

    het lijkt niet , het is een getto in de avond met die drugs gasten net zo als die plek bij eindelijk aanpakken die overlast

  • Dirk2

     

    En in Almere kan het weer wel! Gemeente Lelystad waar blijven wij? Wederom een brevet van onvermogen.

    reageer
  • De ingenieur

     

    Het station in Lelystad is net uitgebreid en mooi gemaakt! Gefeliciteerd! Men zou er beter aan doen een groot P+R station te maken. Dwz het geplande station Lelystad-West sofort inrichten en een groot parkeerterrein erbij en/of een mooi station op/nabij de Hanzelijn/A6 kruising waardoor je veel volk kan laten opstappen.

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert