Over 4 jaar buigt NS zich over snelheid treinen

FLEVOLAND
De Nederlandse Spoorwegen besluit vanaf 2020 of de treinen in Flevoland harder gaan rijden dan de huidige 140 kilometer per uur. Dat is te lezen op treinreiziger.nl.

Het spoor van Almere via Lelystad naar Zwolle is volgens de NS geschikt om 200 kilometer per uur over te rijden.

De huidige treinen hebben een topsnelheid van 160 kilometer per uur, in 2020 heeft de NS de beschikking over nieuwe treinen die 200 kilometer per uur kunnen rijden.

 

reacties (18)

  • Dick

     

    Nee het gaat hier over "tijdswinst". En mijn bewering is dat die tijdswinst nihil is t.o.v. De 140 die die trein nu rijdt. Maar nu het om een trein gaat hebben we zeeën van tijd gewonnen, als het om automobilisme gaat is die zelfde tijdwinst weer nihil. Ik trek juist de parallel met de auto om dat duidelijk te maken. En nogmaals, die intercity stopt op heel veel stations tussen Amsterdam en Groningen met op elk station zeker 2 minuten wachttijd. Hierdoor zal die tijdswinst door 200 ipv 140 niet of nauwelijks merkbaar zijn. Hooguit 2 minuten op het gehele traject.

    reageer
  • Thijs

     

    Ja omdat mensen niet bedenken. Dat ze dit in Almere ook nog kunnen doen.. En dan eventueel nog overstappen voor richting Hilversum/utrecht. Dus geen overstappen op lelystad is best mogelijl!

    reageer
  • Joop

     

    Geen overstappers in Lelystad top opheden zeker wel als de beide IC treinen rijden en blijven rijden die van vanuit Groningen en de ander uit Leeuwarden. Dan is her heel druk op Lelystad mer over stappers vooral in de ochtend de meeste moeten toch richting Amsterdam CS ipv Schiphol

    reageer
  • Pzaal

     

    Komen die nieuwe treinen dan ook uit Italië?

    reageer
  • ron

     

    wat is er mis mee als iets op tijd wordt gezegd .... 200 km rijden met een trein die dat niet kan wordt toch wat lastig vind je niet eindelijk positief nieuws dus is het weer niet goed

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • De ingenieur

     

    Die Dick Vmax altijd met zijn stoere praatjes. Het gaat hier over de trein niet over ander transport. En u weet dat harder rijden dan de opgelegde Vmax niet toegestaan is.

    reageer
  • Dick

     

    Almere, Emmeloord, Joure, Heerenveen, Drachten, Groningen met 200km/u is ook een stuk vlotter dan met 100/120/130 wat nu geldend is. Als ik me kwaad maak sta ik in anderhalf uur vanuit Dronten in Delfzijl. En dan ga je nu roepen, "je kunt nergens lekker doorrijden op dat stuk snelweg, nou, dan heb ik nieuws voor je, de intercity slaat alleen Dronten en Kampen over, daarna is het in Zwolle, Meppel en allerlei andere achenebbische stationnetjes weer gewoon stoppen. Dus staat mijn bewering nog steeds recht dat het je hooguit een paar minuten tijdswinst oplevert. Het zijn jullie enigen woorden hoor. En reken maar dat ik het nog steeds voor elkaar krijg omin een uur en 5 minuten in Groningen bij het UMCG te staan.

    reageer
  • De ingenieur

     

    Almere Zwolle met twee lange stukken van 200km/h erin gaat een stuk sneller. Eigenlijk zou je helemaal niet in Lelystad hoeven stoppen daar er toch veel te weinig opstappers zullen zijn.

    reageer
  • Dick

     

    Hoezo lekker vlot? Het scheelt immers maar een paar minuten? Tenminste dat is wat iedereen altijd roept in de discussie 120 - 130 km/u op de snelweg?

    reageer
  • lelystedeling

     

    Nie de gehele Hanzelijn is geschikt voor 200 km per uur o.a. niet bij het opstelterrein Lelystad ( MMA 160 trace)

    reageer
  • ed

     

    Niet het hele trace van de Hanzelijn is geschikt voor 200 km. per uur. De bocht ten zuiden van het opstelterrein te Lelystad heet niet voor niets het 160 MMA trace. Er was indertijd ook een plan voor het 200 km trace dat liep dan door de boomkwekerij Dryaden, ging over de weg door het Visvijvergebied dan weer over de Visvijverweg en over de A6 , langs Robbert Morris richting Dronten. Dit 200 km trace is toen niet doorgegaan, want o.a. zou Lelystad geen stop meer zijn voor IC's en door de inspraak van o.a. ondergetekende heeft dit een besparing opgeleverd van 40 miljoen aan infrastructuur. De bocht bij het opstelterrein heeft dan ook een bijnaam gekregen. ( zie de 2eKamer stukken)

    reageer
  • Dick

     

    Maar waarom zou je sneller willen dan 140? Het levert immers maar een paar seconden tijds winst op?

    reageer
  • Dirk Zaan

     

    Dan mogen ze Poort-Weesp-Diemen ook wel aanpakken. En maak Diemen-Muiderpoort viersporig. En die slome Vechtbrug eruit.

    reageer
  • De ingenieur

     

    Dat zou aardig zijn en gezien de afstand ook wel nuttig zijn. Zo kom je lekker vlot in Zwolle. Voorbij Zwolle naar het Noorden zou dan ook wel helpen. Alleen moeten dan eerst de overwegen eruit en ERTMS er in. Volgens mij moet er dan wel op tijd ERTMS aangelegd worden. Het spoor Almere-Lelystad zal dan toch ook even aangepast moeten worden. Alleen de Hanzelijn is geschikt voor 200km/h

    reageer
  • Treintje

     

    Ja he...... kunnen de treinen straks veel sneller niet- of niet op tijd rijden, is het ook weer niet goed !

    reageer
  • Lamento ergo sum

     

    Een dag niet geklaagd is een dag niet geleefd, hè?

    reageer
  • Bart

     

    Dit getuigt er weer van dat NS keihard aangepakt moet worden. Arrogant bedrijf waar de reiziger zeker niet voorop staat. Ben ik ook de enige die opmerkt dat de stations en treinen de laatste tijd veel minder schoon zijn?

    reageer
  • KarelK

     

    Nieuwsfeit van februari 2016!! We hebben over het feit dat de NS in 2020 zich gaat BUIGEN over de snelheid van de treinen in Flevoland.........

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert