Straatpraat: 130 km/u ok of toch niet?

ZEEWOLDE
Het aantal snelwegen waar 130 kilometer per uur mag worden gereden is sinds vrijdag uitgebreid.

Volgens minister Schultz van Infrastructuur en Milieu heeft dat nauwelijks effecten voor het milieu, maar haar eigen Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu ziet wel degelijk nadelen.

Is 130 nu ok of niet? We vroegen het in Zeewolde.

reacties (16)

  • Jan

     

    Het met 130 km/u kunnen invoegen is ook sterk afhankelijk van de oprit en de soort auto. Uiteraard zal jij een bovengemiddelde auto hebben, maar er zijn genoeg opritten waarbij het met een gewone auto van 85-100 pk moeilijk is om met 130 in te kunnen voegen. Of je nu gas geeft of niet.

    reageer
  • Dick

     

    Schaapje, ik rij elke dag op de snelweg. Ik moet ook mijn eigen brandstof betalen. En wat jij zegt dat ik op de hoofdrijbaan mijn snelheid aan moet passen aan de invoegers slaat helemaal nergens op. De invoegers moeten de gereden snelheid op de hoofdrijbaan aanneme en dan pas, als het mogelijk is, invoegen. Zo staat het in de spelregels, zo is het je geleerd. Ik mag zelfs wettelijk helemaal geen invoeghulp verlenen. Omdat dat namelijk levensgevaarlijk is. En de invoeger mag pas dan invoegen als hij gelegenheid tot invoegen krijgt, hij mag het niet nemen. En wat betreft je harmonica verhaal, wetenschappelijk onderzoek heeft juist mijn bewering aangetoond, files ontstaan door te traag rijdende mensen. En dat langzaam rijden niet als hinderen wordt gezien klopt ook niet. Het is geen artikel 5 gedraging, maar het is wel degelijk hinderen. Doe je dat op je examen, dan zak je. De politie kan wel degelijk bekeuren voor hinderen, alleen is het toezicht op de snelweg niet meer dan een camera in de berm parkeren en boetes uitdelen voor mensen die misschien net 1 km (ja bij 130 is de marge 1 km) te hard rijden. Verder heb ik in al die jaren misschien 5x een surveillance auto gezien. Dat bekeuren waar jij het over hebt is voor onnodig gevaar veroorzaken en is een artikel 5 overtreding, daar kan een agent niet eens een boetebeding voor invullen, dat gaat via de rechter. En over met 130km/u invoegen, rij maar eens met me mee, dan zul je zien dat het wel kan, sterker nog, je zult zien dat ik minder problemen heb bij invoegen dan jij denkt. Maar je moet wel gas geven! Dan ga je nog even door op de matrixen, dat ze wel pro-actief zijn, ik zie regelmatig een matrix op 70 springen en dan kan er al geen 50 meer worden gereden. Hoe wil je dat pro-actief noemen? Nee, dat is 100% re-actief. Dat jij op de invoeger die 50 km/u ziet staan is al een gevolg van eerdere verkeersdrukte waarop het systeem achteraf reageert. Lief schaapje, nog even iets anders, ik zit jaarlijks zo'n 40000km op de NL wegen, 30000 op de Duitse snelwegen, ik weet wel waar ik liever rij. En hoop daar altijd zo min mogelijk geel-zwarte kentekens tegen te komen. En ga nou niet roepen dat de Duitse snelwegen niet met de Nederlandse te vergelijken zijn, dat zijn ze zeker wel.

    reageer
  • schaapjes

     

    Beste Dick, rij je uberhaupt wel eens op de snelweg? Je kunt wel denken dat iedereen met 130 in kan voegen maar dit is vrijwel onmogelijk, zeker in de drukte. Daar ligt de oplossing dus niet. De oplossing is gevonden in de matrixborden die zeker pro-actief werken omdat er al voor een op/afrit een snelheidsverlaging aangegeven wordt. Dat 75% van de automobilisten deze verlaging vervolgens negeert zorgt voor de problemen. Men wacht tot men bij knipperende 50 km/h aanduiding is(ik zie het elke dag weer!) en gaat dan vol in de ankers. Hetzelfde geldt bij een file die aan het oplossen is, of na een drukke situatie, men gaat direct zodra het vrij is weer zo hard mogelijk rijden ook al vraagt de matrix nog een lagere snelheid. Daardoor ontstaat een harmonicaeffect waardoor files verlengen. Geen onzin, vraag RWS naar de beelden van files en je ziet het elke keer weer. Natuurlijk moet men zo snel mogelijk invoegen maar het verkeer wat al op de weg zit moet ook haar snelheid aanpassen aan de invoegers. Helaas klopt je andere redenering ook niet want langzaam rijden wordt niet per definitie als hinderen gezien. De politie kan pas bekeuren bij een significant snelheidsverschil en dat ik geen 110 bij 130. Ik betaal mijn brandstof zelf dus ik kijk puur naar de verbruikscijfers. Mijn auto is stukken zuiniger bij 110 km/h dus dat is de snelheid waarmee je het zult moeten doen. Daarmee kun je prima een vrachtwagen inhalen! Dat ik uiteindelijk vrijwel dezelfde reistijd heb als mijn collega's die wel 130 km/h rijden op een afstand van bijna 100 km is voor mij voldoende bewijs dat het prima gaat zo.

    reageer
  • Dick

     

    Ja natuurlijk, milieudefensie weer. Dat zijn ook die idioten die roepen dat de milieuzones in Duitsland zo effectief zijn. Maar alleen milieudefensie is daarvan overtuigd, zelfs de Duitse overheid weet inmiddels al dat die milieuzones totaal ineffectief zijn. Maar milieudefensie roeptoetert gewoon maar wat over dingen waarvan ze totaal geen verstand hebben. Zo is een auto het schoonst op kruissnelheid. Laat nou voor elke auto de kruissnelheid op een totaal verschillende waarde liggen. Zo kan de ene auto bij 110km/u het schoonst zijn terwijl een andere dat pas bij 140km/u is. Sterker nog, biologisch geteeld vee is vervuilender per kilo vlees dan een gewone stallenkoe. Maar milieudefensie wil meer biologisch! Hou op schei uit!

    reageer
  • Dick

     

    Dacht het dus niet, files ontstaan juist door mensen die veel te langzaam (lees met 70-80km/u) invoegen. Of mensen die juist met 20km minder dan de maximum snelheid inhalen op een 2x2 strooks weg. Die veroorzaken juist de files. En ja, dan hoor ik de volgende al roepen: "je hoeft niet de maximum snelheid te rijden". Nee dat hoeft niet, maar blijf dan lekker op de rechter strook trutten, je mag namelijk ook niet hinderen en hinderen is wat je doet als je veel te langzaam op de linkerstrook rijdt. En matrixborden verergeren het probleem alleen maar omdat deze reactief werken, dus ze ijlen na. Alleen als je een matrixborden pro-actief kunt laten werken helpen ze mee om files te voorkomen of te verkorten.

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • wolf

     

    Van mij zal jij geen last hebben....!!

    reageer
  • Flevoburger

     

    We gaan weer 2e kamerverkiezingen. het stemvolk moet weer in stelling worden gebracht......

    reageer
  • milieudefensie

     

    Onderzoek op een rollerbank ja en we weten inmiddels hoe goed dat de werkelijkheid weergeeft. Kortom, deze maatregel zsm terugdraaien. Alle vertrouwen in beroepszaak.

    reageer
  • schaapjes

     

    Dacht het niet. Files ontstaan juist door te hard rijden omdat het snelheidsverschil onderling te groot wordt. Meeste mensen voegen met te lage snelheid in en bijvoorbeeld vrachtwagens kunnen niet met 130 invoegen. Als mensen de snelheid op de matrix zouden volgen in de spits worden files korter of lossen op. Met meerdere proeven al bewezen.

    reageer
  • Visser

     

    130 prima! Ander onderzoek bewijst dat de uitstoot bij hogere toeren juist minder is ivm betere verbranding. En bij een dieselmotor wordt het roetfilter juist heter en daardoor minder uitstoot. Een dieselauto moet dus veel op een snelweg rijden en minder in de stad. Dat zet meer zoden aan de dijk dan een verschil van 10km op de snelweg. En BTW vrachtwagens verbieden om op snelwegen in te halen. Auto's moeten daardoor vaak afremmen en weer optrekken.

    reageer
  • Geert

     

    Verbeter de wereld en begin bij u zelf.

    reageer
  • wolf

     

    En zo te lezen ben jij de grootste gevaar op de weg. Diegene die vooraan rijd in de file. Het zou een mooie dag zijn als ze jouw rijbewijs inhouden!!

    reageer
  • Dick

     

    Volgens mij zit de 150 ook naast de 130. Alleen een een streepje voor de 140 ertussen. Afschaffen die vaste V-max en variabel naar verkeersaanbod maken. Kan prima met de huidige techniek.

    reageer
  • schaapjes

     

    Vreemde beslissingen in tijden van duurzaamheid. Als het echt 5 voor 12 is zoals men ons wil doen geloven waarom dan de maximum snelheid verhogen?? Een verlaging naar 100 km/h zou een prachtige stap vooruit zijn in besparing van uitstoot en gebruik van fossiele brandstoffen!

    reageer
  • Zeewoldenaar

     

    Volgens mij is een beginnende bestuurder meer bezig met de regels dan de 40 jarige yup in z'n leasebak die denkt dat 150 naast 130 zit en gelooft dat ie tot koning-snelweg is omgedoopt.. Volgens mij houdt de helft van de bestuurders zich niet aan de gestelde regels..

    reageer
  • Drontenaar

     

    Jahoor prima plan maar dan niet voor beginnende bestuurders.

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert