Tien Dorpen willen milder bootjesbeleid

NOORDOOSTPOLDER
Er moeten in Noordoostpolder meer ligplaatsen komen voor plezierbootjes, want het huidige beleid van de provincie is te streng. Dat vindt het Tien Dorpen Overleg Noordoostpolder.

Sinds vorig najaar ziet de provincie er scherp op toe dat plezierbootjes niet overal afmeren, maar alleen speciale aanlegsteigers gebruiken. Dat moet voorkomen dat bootjes worden gedumpt of de grote binnenvaart in de weg zitten.

Volgens de dorpen is dat beleid onvriendelijk voor watersporttoeristen. Zo is Tollebeek zijn passantensteiger kwijtgeraakt en komen er geen bootjesmensen meer. In Marknesse mogen bootjes wel drie etmalen voor anker gaan, maar worden huiseigenaren met een steiger ontmoedigd om hun bootje aan te leggen.

Het Tien Dorpen Overleg gaat in april met gedeputeerde Lodders om tafel om het beleid gewijzigd te krijgen.

reacties (6)

  • Begrijpelijk deze reactie.

     

    Vooral omdat deze burgemeester niet altijd de juiste beslissingen neemt. Misschien is het daarom noodzakelijk dat er ook nog mensen bestaan die achteraf de kunst beheren eerlijk de beslissingen terug te draaien. Want er zijn meer belangen dan alleen die van de burgemeester . De Pleziervaart kan beter in de Noordoostpolder geregeld en gepromoot worden!! Deze Toerisme is juist een uitdaging met als neveneffect dat men ook wil werken en wonen in de polder. Men zou juist vernieuwende activiteiten moeten ontwikkelen om meer aantrekkingskracht te krijgen bij de Urkervaart als verbindingsvaarweg naar de Giethoornse plassen.

    reageer
  • De ingenieur

     

    De 10 dorpen kunnen beter aanvang maken met het treffen van voorzieningen. De handhaving is een gevolg van het wilde liggen. Door voorzieningen trek je ook meer mensen en wordt alles wat levendiger.

    reageer
  • Provincie is hierin erg rigide .

     

    Deze werkwijze met regelgeving in de hand geeft een symboliek weer dat gasten dus toeristen beter maar weg kunnen blijven. Men kan gerust een toewijzingsbeleid toepassen met gereduceerde liggelden.Op deze wijze kan men de ligplaatsen regulieren. Dat men na +\_ 35 jaren deze houding aanneemt is verrassend ,namelijk de Urkervaart was door de beroepsvaart eerder veel drukker . Zelfs in het verleden waren er veel meer graanschepen (dus beroepsvaart)ook toen waren er pleziervaartuigen gelegen in de Urkervaart. De geschetste problemen met de beroepsvaart is dan ook niet in verhouding met het gene wat nu uitgevoerd wordt door de provincie.

    reageer
  • Ringelberg

     

    Goed dat het anoniem bootjes parkeren is afgelopen. Voor bijvoorbeeld Tollebeek zou het wel mooi zijn als er geregistreerde bootjes mogen liggen. Bij achterstallig onderhoud kan de eigenaar dan gelast worden het bootje weg te halen. Daarnaast is een aanlegplaats voor passanten een must!

    reageer
  • Fred

     

    Moet je in Almere haven kijken daar licht ook sloop zooi genoeg nu er geen controle is

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Hoi

     

    Komt omdat er weinig of geen " bootjesmensen" tussen B&W zitten en dan kun je zoiets vanachter een bureau beslissen voor de inwoners.

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert