Jachthavens willen Bataviahaven overnemen

LELYSTAD
De drie commerciële jachthavens in Lelystad willen de exploitatie van de Bataviahaven overnemen van de gemeente. Dat voorstel doen zij in een brief aan de gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders.

De Jachthaven Lelystad, Flevo Marina en Deko Marine denken dat zij de Bataviahaven winstgevend kunnen exploiteren. Onder de Stichting Bataviahaven lijdt de haven al enkele jaren verlies. Vorig jaar trok de gemeente € 78.000,- extra uit om tegenvallende inkomsten te dekken.

De drie jachthavens zeggen verder dat zij last hebben van oneerlijke concurrentie, omdat de Bataviahaven lagere tarieven kan vragen. Ook zouden passanten er langer mogen liggen dan 48 uur die volgens de havens is afgesproken.

Met hun aanbod reageren de jachthavens op uitspraken van wethouder Van den Heuvel. Die zei in januari in de gemeenteraad dat hij van de Bataviahaven een gemeentehaven wil maken, omdat er onder commerciële partijen geen belangstelling zou zijn.

reacties (14)

  • frits

     

    Die leveren geld op, en worden heel goed gebruikt.

    reageer
  • frits

     

    Jij beweert dat een projectontwikkelaar het stadshart een succes gemaakt heeft. Onzin dus, gewoon puur gemeentelijk geld. Juist die winkelpanden zijn wel van projectontwikkelaars. Die hebben te veel ontwikkeld, en vragen te hoge huren. Dat is ze wel aan te rekenen.

    reageer
  • frits

     

    Dat het een visitekaartje is, wil toch niet zeggen dat de overheid er geld in moet pompen? Dat is concurrentievervalsing voor andere havens. Overigens is er een prima cafe bij de Bataviahaven. Verder is het daar maar een dooie boel, waar ik niet graag kom. Het is niet zo leuk als havens bij historische steden.

    reageer
  • Hannes

     

    Een haven is een visitekaartje voor dorp en stad... Als de gemeente het onderhoud en de exploitatie niet kan opbrengen, wie dan wel... Met een kleine Café aan de haven, en goeie sanitaire voorzieningen, doet al wonderen. De rest volgt vanzelf als ze er brood in zien.. Gemeente blijf de baas over de haven, zie de afschrijving net als bruggen, sluizen, en wegen, "en een havenmeester met een witte pet". Mensen zonder boot komen ook graag naar een HAVEN!!!

    reageer
  • Henk

     

    Wacht even... Drie concurrenten die gezamenlijk de haven exploteren? De (mogelijke) winst door drie moeten delen, terwijl een schip in eigen haven het volle pond opleverd... Mooie motivatie om er een succes van te maken. Dit gaat meer om controle dan om een drive er iets moois van te maken

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • havenexploitant

     

    Inspreken door een burger bij de gemeenteraad heeft dus geholpen. Met dank aan LELY.

    reageer
  • Rinus

     

    Bij de gemeenteraad, die besluit.

    reageer
  • Dirk2

     

    Haven direct privatiseren! Zo hoort dat ook! Het is geen werkbedrijf, toch? 1 miljoen voor dat plein is wel erg exorbitant, gewoon belachelijk voor wat straatwerk. Waar zit hier het verstand in het college?

    reageer
  • Rinus

     

    Het is toch al een gemeentelijke haven? Nu het interessant wordt met de cruise schepen zijn de zieltogende jachthavens ineens geintereseerd?

    reageer
  • Barbara

     

    Leegstand winkelpanden is landelijk, dat kan je de Gemeente alleen niet aan rekenen, maar opknapbeurt stadhuisplein is een succes toch? Na het zoveelste masterplan jaren te laat gerealiseerd, maar toch.En dat hele opgehemelde woordje stadshart had gewoon de Gordiaan moeten blijven heten. Veel te beladen dat stadshart, mensen gaan zich er van alles bij voorstellen wat niets met een hart te maken heeft.

    reageer
  • frits

     

    Wat is er in het stadshart dan zo succesvol? Al die toenemende leegstand? Stadhuisplein is gewoon door de gemeente betaald, en voor een stevig bedrag (meer dan een miljoen)! Maar los daarvan: een passantenhaven is absoluut geen gemeentelijke kerntaak. Als de andere havens de Bataviahaven kostendekkend kunnen exploiteren, dan graag. Ik hoop wel dat ze bedacht hebben dat de haven vooral verlieslijdend is door de kapitaallasten (de kosten van aanleg) die nog afgeschreven worden. Bij overname van de exploitatie moeten de andere havens ook die kapitaallasten overnemen, anders zit de gemeente nog steeds met de verliezen, en is er sprake van ongeoorloofde (overheids)steun aan de havenexploitanten.

    reageer
  • Henk

     

    Hoorn en Enkhuizen hebben toch ook gewoon gemeente havens? En gelijk hebben ze: zodra de exploitatie is afgestaan, heb je als gemeente (dus ook inwoners) niks meer te vertellen.

    reageer
  • Barbara

     

    Alles wat overgenomen wordt van de gemeente blijkt een succesvolle weg in te slaan. Ook het centrum werd opgepakt door projectontwikkelaar.Neem het heft dus in eigen handen en zeg dahaaag gemeente. Als privatisering goed werkt, dus niet zoals in de gezondheidszorg, dan maar zo...

    reageer
  • Peter

     

    Nu moet er een andere smoes bedacht worden.

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert