Bussen rijden weer, nieuwe staking dreigt

ALMERE
Vakbond FNV kondigt een nieuwe busstaking in Almere aan als de gemeente geen gehoor geeft aan de eisen van de buschauffeurs.

Het stadsvervoer in Almere lag dinsdagmorgen plat door de staking. Ook veel streekbussen reden niet. Chauffeurs legden het werk neer, omdat ze willen dat de gemeente Almere meer maatregelen tegen de onveiligheid op de bussen neemt. Zo eisen ze dat betalen met contant geld in de bussen wordt afgeschaft. Verder willen ze dat er veiligheidsschermen in de bussen worden geplaatst. Die kunnen dan omhoog komen als chauffeurs worden belaagd.

De chauffeurs willen dat deze extra veiligheidsmaatregelen worden opgenomen in de nieuwe aanbesteding voor het openbaar vervoer in Almere. Als de gemeente geen gehoor geeft aan de eisen, wordt er volgens vakbond FNV volgende week woensdag of donderdag opnieuw gestaakt. Wethouder Frits Huis zegt niet in te gaan op het hernieuwde ultimatum. Hij wil wel met de chauffeurs in gesprek, maar de aanbesteding wordt volgens hem niet aangepast.

Volgens Connexxion waren de reizigers goed op de hoogte van de staking. Bij de bushaltes stonden dinsdagochtend weinig mensen te wachten.

Omroep Flevoland hield dinsdagmorgen een liveblog bij over de staking
[http://www.24liveblog.com/live/1324751]

reacties (33)

  • john johan

     

    de oplossing is;weg met die geldlades en losse kaart vewrkoop in de bus.verplicht een ov chip als bij de ns met 40% kortingspas of maand/jaar abonnement bij connexxion deze vervoers maatschappij in almere en omgeving.ook geen gedonder met overvallers en dat soort ziekelijke gasten met bivakmutsen die op de brandstapel mogen van mijn part.afz john johan otten

    reageer
  • Dr.Jake

     

    De regering/staat/autoriteiten kan de zorg en veiligheid steeds minder waarborgen resp. trekt zich steeds meer terug uit deze verantwoordelijkheden. Dat is nu eenmaal de realiteit ! "Get used to it!" En laat niet weer de (betalende) reiziger de dupe zijn. Wie dit niet zinnt, kan er voor kiezen om na de nieuwe aanbesteding niet meer overgenomen te worden.

    reageer
  • WilmaAlmere

     

    Henk, s-avonds in de uren met de meeste overlast, beveiliging op de bus, bij iedere uitgang. Is het gauw afgelopen. Ik laat me niet regeren door angst en het moet niet over de ruggen gaan van de werkende mens!

    reageer
  • Henk

     

    Da's o.a. de reden waarom de chauffeurs staken. Due weten echt wel hoe dat systeem werkt. De overlast is een maatschappelijk probleem en daar moet de politiek iets aan doen. Veiligheid gaat ons allen aan.

    reageer
  • Henk

     

    Dat beleid wordt mede door de gemeente bepaald. Dus terecht dat ze staken.

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Henk

     

    Jij snapt het niet helemaal geloof ik. Op de tijdstippen waarop jij met de bus reist zijn niet de tijdstippen waarop de overlast speelt. Als jij in de avond de gordijntjes sluit, sluit je de Almeerse realiteit van je af. Gaat niet doen alsof jij weet wat er speelt. Die chauffeurs staken niet voor niets. Misschien moet jij en Frits eens op die tijdstippen waarop ik doel gaan reizen. Dan weten jij en Frits samen waarover de chauffeurs het hebben.

    reageer
  • dame

     

    ze moeten gewoon een hele week de boel platgooien veiligheid boven alles toppie buschauffeurs kom maar op je eigen leven en de veiligheid van de passagiers en mensen die dat niet begrijpen die moeten nog maar eens goed nadenken want het is wel crimineel almere

    reageer
  • Robert

     

    Ik reis regelmatig met de bus en OV in Almere voelt een stuk veiliger dan bijvoorbeeld de Amsterdamse Metro of op NS stations. Bij de haltes speelt het gevoel van onveiligheid veel meer die zijn er echt wel waar ik 's avonds echt niet uitstap. De problemen spelen volgens mij ook veel meer op enkele late lijnen dan de he!e dag. Zet daar dan extra serviceprrsoneel op in dan doe je iets zinvols.

    reageer
  • WilmaAlmere

     

    Frits rijdt elke dag naar zijn werk (gemeente almere) en weer terug dus die weet wel wat er speelt. Ikzelf zit ook altijd ontspannen en zonder enige angst in de bus. Buschauffeurs willen als ze hun gelijk niet krijgen, weer gaan staken, in de avondspits. Weer de werkenden de klos. Laat ze op een uitgaanavond gaan staken, als de meeste van die jochies in de bus zitten, (ook weer vervelend voor de jongelui, die gewoon betalen, en die zijn er genoeg!!!) maar niet als de mensen van hun werk komen. Er zijn 75 chauffeurs die staken, ik vraag mij af hoeveel chauffeurs er werken bij Connexxion.

    reageer
  • Peter

     

    Beste Robert, Jij gaat zeker nooit met de bus, nou ik wel, en ieder dag, jij zal ook anders praten als je beroofd en/of in elkaar wordt geslagen. Ze hebben gelijk dat ze gaan staken voor hun veiligheid. Wat mij betreft mogen ze mij wel een hele week staken. Ik vindt het niet erg om dan te lopen of op de fiets naar het stadion te gaan.

    reageer
  • Henk

     

    En Frits blijft maar volharden. Laat Frits een tijdje op de bus rijden. Dan weet ie wel beter. Vervelend voor de reizigers maar gewoon doorstaken. Net zolang totdat Frits door het stof moet.

    reageer
  • Robert

     

    De Wethouder heeft groot gelijk dat hij voor deze praktijken niet wijkt. Hopelijk zoekt de Gemeente ook nog uit of deze chauffeurs op één of andere wijze zijn te sanctioneren, al is het maar via een forse boete wegens niet voldoen aan de concessie eisen tegen Connexxion. Maar als deze chauffeurs zo doorgaan dan krijgt Connexxion de nieuwe concessie zowiezo niet en kunnen ze over twee jaar ander werk gaan zoeken.

    reageer
  • Roel

     

    Stoere vent hoor! Moet je bij de werkgever zijn en niet bij de chauffeur. Welk beroep oefen jij eigenlijk uit, wat ga jij doen als jouw veiligheid in het geding is en niemand doet wat? Ben benieuwd!

    reageer
  • Almere

     

    Stoere woorden, overduidelijk dat u niet dagelijks uitgescholden en bedreigd wordt tijdens uw werk.

    reageer
  • Dick Offringa

     

    Zorg dat de OV Chipkaart goed werkt; met overal een 24/7 oplaad mogelijkheid. Dan is er geen contant geld meer nodig. Laat bestuurders zich eens echt verdiepen in dit systeem.

    reageer
  • KC

     

    De opdrachtgever, de gemeente Almere, heeft er geen geld voor over. Dat is het zelfde dat je auto huurt, maar je wilt niet voor de verzekering betalen.

    reageer
  • Dr.Jake

     

    Maar een zulke staking als vandaag creëert nog meer onbegrip, ongenoegen en agressie bij de reiziger die het alsmaar moet pikken. Dus dat is zeker ook niet ideaal. Ik stap bij de volgende staking op de eerste de beste chauffeur erna af en vraag mijn abbonementsgeld voor die dag terug. En dat wel luidruchtig! Eens kijken hoe fijn dat dan is!

    reageer
  • .\/\/.

     

    Is de werkgever (connexxion) verantwoordelijk voor een veilige werkomgeving? Of de opdrachtgever (de Gemeente Almere)? In het eerste geval hoeft het niet in de criteria van de aanbesteding, in het tweede geval geval wèl.

    reageer
  • settler

     

    ik hoop dat connexxion de consessie verliest de schade die deze mensen veroorzaken wordt niet over gesproken zowel zakelijk als voor de burger ( burger denk even aan de examens die begonnen zijn ). het wordt eens tijd dat er fatsoenlijk wordt gedaan we betalen er ook een prijs voor.....

    reageer
  • Boels

     

    Op "dichtbij" lees ik dat de wethouder nu wel om de tafel wil zitten met de bond. Die heeft 8 eisen en dat kost volgens te wethouder te veel geld. Hoe hij dat kan weten is een raadsel omdat er nog geen inschrijving is geweest, laat staan inclusief die 8 eisen. Hij roept maar wat. Deze wethouder stopt wel miljoen in de Almeerse kunstenmakerij waar de gemiddelde burger niets mee heeft.

    reageer
  • Jeroen

     

    Wat een onzin, in Amsterdam hebben ze 's avonds ook geen open instap, en toch zijn de chauffeurs daar regelmatig doelwit van overvallen en andere overlast. Schaf het contant geld af in de bus, en controleer vaker met de controleteams. Dan ontlast je de chauffeur ook.

    reageer
  • KC

     

    Je hebt het helemaal bij het rechte eind. Je kan beter alle veiligheidsmaatregelen in het bestek opnemen, dan moeten alle inschrijvers daar rekening mee houden. Dat is ook goedkoper omdat deze maatregelen dan in concurrentie zal gebeuren. Ga je achteraf onderhandelen met de laagste inschrijver over deze maatregelen, dan betaald Almere de hoofdprijs omdat deze inschrijver zijn (eventuele gedumpte) prijs wil goed maken.

    reageer
  • Boels

     

    Natuurlijk kan de gemeente eisen stellen bij een openbare aanbesteding. Voor het OV zijn dat ook eisen aan veiligheid van passagiers en chauffeur. De wethouder (en dus ook de raadscoalitie) is de weg kwijt; helaas is er geen navigatiesysteem voor bestuurlijk Almere beschikbaar.

    reageer
  • Maria31

     

    Nee, je doet je werk als chauffeur en er staat weer zo'n laf stuk hufter met een kalashikov voor je neus en dreigt dat je al je geld moet afstaan. Deze hufter staat ná een week weer op straat met een taakstrafje, alleen de chauffeur heeft een trauma voor het leven. En niet alleen in Almere. Goed dat zij staken, het zal je man en vader van je kinderen zijn! Ik denk dat de chauffeur zou moeten worden afgeschermd in een glazen cabine, alleen een lade om te betalen en kaartje in ontvangst te nemen, want alleen pinnen kan bijna niet. Dit omdat er veel toeristen zijn die contant willen betalen.

    reageer
  • Michel

     

    Die open instap is juist het probleem die de onveiligheid creëerd. Daarbij zou het m.i. ook niet genoeg zijn om op die manier te staken. Als bij deze staking al wel een gesprek aangegaan wil worden, maar niks wil aanpassen, dan heeft een staking zoals u die voorsteld al helemaal geen zin!

    reageer
  • Koos

     

    Nou Mark daar gaat het nou juist om dus goed dat ze staken. Dat is zo'n beetje het enige wat chauffeurs kunnen doen. Aandacht vragen dus. En dat is HEEL erg goed gelukt, vanochtend op ALLE journaals en straks in alle kranten.

    reageer
  • Koos

     

    Ik denk dat je niet helemaal hebt begrepen waar dit over gaat Jake. Het gaat er JUIST om dat men overal in kan stappen en dat de controle beter moet...

    reageer
  • Mark

     

    Geen begrip voor deze staking. Het is een staking waarbij je de reiziger treft die niet verantwoordelijk is voor onveilige situaties. Het beleid met een open instap en de weinige controles zorgen voor de onveilige situaties.

    reageer
  • Dr.Jake

     

    En de reiziger (met abbonement) is weer de dupe. (Wie betaald me de de extra reiskosten ?)Ze hadden dan beter een actie met gratis (je hoeft niet in te checken/wordt niet geconroleert) busvervoer kunnen doen.

    reageer
  • Ali

     

    Respect voor de chauffeur. De staking is ook in het belang vd klant fie grasg een veilige bus wilt hebben.

    reageer
  • Henk

     

    Frits gaat zijn straatje schoonvegen. Hij kan beter op de bus gaan rijden om te begrijpen wat de chauffeurs bedoelen.

    reageer
  • Moon

     

    Ik bedoel. Pak met alle plezier de trein vandaag.Nogmaals succes.

    reageer
  • Moon

     

    Ik wens de chauffeurs veel succes. Veiligheid voor alles en pak met plezier de bus. Zelf ook veel agressie op werk dus weet hoe vervelend dit is.

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert